Administrațiile care s-au succedat la conducerea orașului au recurs la tot felul de improvizații, cârpeli sau soluții învechite, la care capitalele europene au renunțat de zeci de ani. Acesta este și unul dintre motivele pentru care administrația Bucureștiului nu a reușit să atragă fonduri europene: Uniunea Europeană finanțează proiecte moderne, care promovează soluții de transport alternative, nepoluante, nu soluții de anii ‘70-‘80.

Și totuși, care sunt acele soluții moderne care ar putea atrage finanțări din fondurile europene? Pot fi ele implementate în București?

Nicușor Dan, candidatul independent susținut de PNL și USR PLUS la alegerile pentru Primăria Generală, susține că da.

Aceste rezolvări, care nu par deloc miraculoase, au fost prezentate de Nicușor Dan într-o serie de conferințe de presă și emisiuni de televiziune și sunt parte a proiectului Noul București, pe care candidatul dreptei îl propune bucureștenilor pentru mandatul său de primar al Capitalei.

S-au descoperit bani la UE

Nicușor Dan susține, în primul rând, orientarea activității Primăriei Generale a Bucureștiului pe atragerea de fonduri europene, cu prioritate în domeniile care vizează transportul și mediul. Finanțările ar putea proveni din Programul Operațional Regional, Programul Operațional Infrastructură Mare și Programul Operațional Transport, care va fi funcțional din anul 2021. Apoi, cu fondurile obținute, proiectele ar putea fi implementate destul de rapid.

Soluțiile de transport, pe care încercăm să le analizăm, ar putea avea un impact esențial asupra mobilității și asupra poluării rezultate din mobilitate. Cinci mari proiecte propune Nicușor Dan pe domeniul transportului, care ar putea fi finanțate majoritar din fonduri europene:
– Metroul de suprafață pe infrastructura CFR;
– Sistemul park & ride;
– Modernizarea STB: electrificarea flotei, modernizarea liniilor de tramvai și a tramvaielor;
– Semaforizarea inteligentă;
– Pistele de biciclete: extindere masivă.

Metroul de suprafață, o soluție la îndemână

O simplă analiză a proiectelor conduce la concluzia că acestea sunt soluții moderne și pot fi implementate fără probleme în București, astfel încât să rezolve, fără risipă de resurse, două dintre cele mai presante probleme ale orașului, traficul și poluarea. Dacă ne uităm la orașele din vestul Europei și chiar la unele orașe din vestul României, putem observa că aceste proiecte sunt nu doar realizabile, dar se înscriu într-o viziune modernă a unei capitale europene a secolului 21.

De exemplu, metroul de suprafață anunțat de Nicușor Dan și care ar urma să funcționeze pe infrastructura CFR existentă rezolvă cele două mari probleme ale Bucureștiului de care aminteam mai sus. Și o face utilizând parțial resurse deja existente. Garniturile electrice ale metroului de suprafață ar urma să degreveze o bună parte din traficul auto din oraș, contribuind și la reducerea poluării. Și, extrem de important, este un proiect eligibil pentru finanțare europeană, pentru că sunt soluții ecologice, care vin să susțină mediul.

Unde lăsăm mașinile când le lăsăm?

Sistemul de parcări intermodale sau ”park & ride” este răspândit în metropolele vestice și chiar în orașe din România, așa cum este Brașovul. Un astfel de sistem încurajează conducătorii auto să folosească mașina cu preponderență în afara orașului, iar pentru călătoriile din oraș să folosească transportul în comun sau chiar bicicleta. Și proiectul parcărilor intermodale poate fi finanțat din fonduri europene.

Electrificarea flotei STB se înscrie și ea în rândul soluțiilor moderne care contribuie la reducerea traficului și a poluării: transportul public la standarde moderne încurajează șoferii să-și lase automobilele acasă, iar electrificarea parcului auto al STB reduce semnificativ poluarea. În plus, modernizarea liniilor de tramvai învechite ar crește lungimea utilă a rețelei de transport electric.

Verde pentru biciclete

În cazul semaforizării inteligente nu putem vorbi de un impact direct asupra reducerii poluării, dar putem vorbi de un impact semnificativ asupra fluidizării traficului, ceea ce conduce, în cele din urmă, și la o reducere indirectă a emisiilor.

Subiectul pistelor de biciclete este unul dureros pentru București și a arătat de-a lungul timpului absența oricărei viziuni la primarii care s-au aflat în fruntea Capitalei. Nicușor Dan propune o extindere masivă a pistelor și benzilor de biciclete, proiect eligibil pentru finanțare din fondurile europene din două motive: contribuie semnificativ la reducerea traficului și a poluării.

În concluzie, transportul electrificat pe infrastructura CFR, sistemele park & ride, electrificarea flotei STB, ultima generație de semafoare inteligente și utilizarea bicicletei sunt alternative moderne la traficul auto clasic, reduc poluarea și cresc mobilitatea, deci, sunt eligibile pentru finanțarea din fonduri europene. Ele au fost deja implementate și probate în marile orașe occidentale, unde și-au dovedit eficiența, și ar putea aduce, într-un interval de timp rezonabil, de numai câțiva ani, o îmbunătățire importantă pentru viața bucureștenilor.