Dan susține că ridicarea mașinilor nu rezolvă problema de fond și că aceasta este necesară doar în cazuri care implică blocarea transportului public, a trecerilor de pietoni sau a accesului pietonilor.

El apreciază că principala problemă a marilor bulevarde este reprezentată de mașinile parcate legal, care ocupă o bandă pe sens. Deputatul propune ca strategie să fie eliberată prima bandă, principalul beneficiar urmând a fi transportul în comun.

Nicușor Dan mai menționează că măsura este abuzivă, deoarece există străzi secundare unde parchează riveranii, în lipsă de alte locuri de parcare. „Nu poți să sancționezi înainte de a oferi alternative de parcare pentru persoane care nu pot folosi transportul public. Administrația Firea nu a construit niciun loc de parcare”, acuză deputatul, într-un comunicat de presă.

El a mai atras atenția și asupra ilegalității măsurii: „Măsura este ilegală, așa cum a sesizat Avocatul Poporului. Nu se poate reglementa printr-un act emis de o autoritate locală activitatea unei instituții centrale, poliția rutieră”.

Deputatul independent a mai propus și o serie de măsuri alternative ridicării mașinilor din București:

  • înregistrarea provizorie a majorității locurilor folosite ca locuri de parcare legale;
  • gestionarea tuturor parcărilor de către municipalitate printr-un sistem informatic;
  • construirea unui sistem park and ride de mari parcări la intrarea în oraș;
  • construirea de mari parcări „ieftine” în zone apropiate de cele rezidențiale;
  • construirea de parcări cu acces public în zonele aglomerate și în zonele de reședință pentru care problema persistă;
  • verificarea folosirii ca parcări a subsolurilor pentru care autorizațiile de construire prevedeau funcțiunea de parcare;
  • ridicarea din parcările publice a mașinilor care nu mai circulă.

Redăm integral comunicatul de presă al deputatului Nicușor Dan:

„RIDICAREA MAȘINILOR, MĂSURĂ HEIRUPISTĂ. SOLUȚIILE PENTRU PARCĂRI

Ridicarea mașinilor este o nouă măsură heirupistă care nu rezolvă problema de fond. Dincolo de cazuri punctuale pentru care măsura este necesară (blocarea transportului public, a trecerilor de pietoni, a accesului pietonilor), măsura este ineficientă, abuzivă, imorală și ilegală.

În primul rând, principala problemă a marilor bulevarde nu vine din mașinile parcate ilegal, ci din parcarea legală care ocupă o bandă pe sens. Exemplu: bulevardul Iuliu Maniu. O strategie integrată pentru parcările din București poate să elibereze această primă bandă, în special în beneficiul transportului în comun.

În al doilea rând, măsura este abuzivă dacă va fi aplicată în literă, întrucât există străzi secundare pe care mașinile sunt parcate de riverani care nu au alte locuri de parcare. Exemplu: strada Apusului.

În al treilea rând, măsura este imorală: nu poți să sancționezi înainte de a oferi alternative de parcare pentru persoane care nu pot folosi transportul public. Administrația Firea nu a construit niciun loc de parcare.

În al patrulea rând, măsura este ilegală, așa cum a sesizat Avocatul Poporului. Nu se poate reglementa printr-un act emis de o autoritate locală activitatea unei instituții centrale, poliția rutieră.

Câteva elemente dintr-o strategie a parcărilor în București care să rezolve problema de fond:

a) Înregistrarea provizorie, pentru o perioadă de 10 ani, a majorității locurilor folosite ca locuri de parcare legale, plătite către municipalitate, fie ca parcări de reședință, fie ca parcări cu acces public, fie ca parcări cu regim mixt (publice în intervalul 9-17, de reședință în intervalul 17-9)

b) Gestionarea tuturor parcărilor de către municipalitate printr-un sistem informatic. Pentru parcările de reședință, acesta va permite corelarea între locul de parcare și domiciliul proprietarului, permițând distribuirea echitabilă a locurilor de parcare. Pentru parcările de reședință și pentru parcările cu acces public, acesta va genera rapoarte privind gradul de ocupare, indispensabile strategiei de construire a noilor parcări. Includerea în sistemul informatic a parcărilor private care să fie stimulate să colaboreze: supermarketurile (de exemplu Cora Lujerului în cartierul Militari) și marile imobile de birouri au parcări care stau jumătate goale mare parte din timp.

c) Construirea unui sistem park and ride de mari parcări la intrarea în oraș, pentru stimularea rămânerii în afară orașului a mașinilor celor care vin dimineața și pleacă seară din București.

d) Construirea de mari parcări “ieftine” în zone apropiate de cele rezidențiale. Stimularea prin politică de prețuri a parcării în aceste locuri pentru proprietarii care nu folosesc zilnic mașina.

e) Construirea de parcări cu acces public în zonele aglomerate și în zonele de reședință pentru care problema persistă. Întrucât aceste parcări sunt scumpe, este obligatoriu ca prioritizarea construirii lor să se facă pe bază de date, generate de sistemul informatic de management. Exemplu: în Piața Gorjului poate fi construită o parcare supraetajată de câteva sute de locuri, prin reamenajarea pieței și desființarea clădirilor anexe acesteia.

f) Verificarea folosirii ca parcări a subsolurilor pentru care autorizațiile de construire prevedeau funcțiunea de parcare.

g) Ridicarea din parcările publice a mașinilor care nu mai circulă.

Nicușor Dan

Deputat de București”

 

Te-ar putea interesa și: