Inspector de limba română despre subiectele la BAC 2012: Elevii care au tocit comentariile iau note mai mari decât cei originali

Inspector de limba română despre subiectele la BAC 2012: Elevii care au tocit comentariile iau note mai mari decât cei originali

Profesorul despică subiectele de la bacalaureat în patru şi face previziuni despre rezultate.

Deşi cerinţele-cap­ca­nă au lipsit la prima probă scrisă a examenului, poezia le-a pus capac elevilor care nu citesc genul liric. În acest caz, Eminescu este răul cel mai mic care li se putea întâmpla, întrucât opera lui se studiază din clasa I până în clasa a XII-a. Per total, examenul a fost destul de uşor, astfel că nu "împuşcarea" unei note de trecere va fi o problemă, ci obţinerea notei maxime, vânată de cei care au învăţat pe rupte tot anul.

Evz: La această probă nu au mai existat cerinţe ambigue. Putem spune că s-a dorit evitarea altei controverse de genul "subiectiva-predicativa"? Nicoleta Crânganu: Într-adevăr, nu au existat, cum s-ar zice, subiecte-capcană, însă acest lucru nu are legătură cu ceea ce s-a întâmplat la Evaluarea Naţională, întrucât subiectele de la Bac au fost elaborate cu mult timp înainte. Nici la Evaluare nu a fost chiar o controversă, nelămuriri a avut doar Academia. Ce grad de dificultate au avut subiectele? Ce notă poate "îm­puşca" un elev care nu a prea stat cu nasul în cărţi? Ar putea să ia nota 6, chiar 7. La Bac-ul acesta, 5 se ia uşor. Nu la fel de uşor se ia nota 10, fiind vorba de poezie, unde trebuie să cunoşti bine imaginarul poetic pentru a face o lucrare perfectă.

Nici candidaţii nu se aşteptau la o creaţie lirică. De ce este poezia spaima elevilor? Faptul că a picat o poezie, şi nu proză, nu ar trebui să fie o surpriză, atât timp cât se regăseşte în programă. Lăsând acest lucru la o parte, o creaţie lirică este, într-adevăr, mai greu de analizat decât proza. Iar elevii nu sunt cititori de poezie, nu le place şi nu înţeleg acest gen. O explicaţie ar fi şi faptul că nu se mai predau monografic autorii (viaţa, activitatea literară şi universul liric), iar elevilor le e mai greu să plaseze în context opera şi autorul. Faptul că le-a căzut Eminescu, şi nu alt poet, este un avantaj. Cu opera lui se întâlnesc încă din clasele I- IV şi ajung să cunoască curentul literar, motivele, care se tot repetă. Un elev care a memorat un comentariu şi l-a reprodus întocmai la subiectul al III-lea poate lua o notă mai mare decât un elev cu idei originale? Din nefericire, da, poate să ia o notă mai mare. Cel cu iei originale riscă să scape din vedere amănunte importante. Există elevi cu memorie fotografică bună, care pot lua notă maximă astfel.

Textul argumentativ poate pune probleme? Cât de bine ştiu elevii să formuleze şi să susţină ipoteza? Personal, am văzut că elevii nu prea ştiu să formuleze bine ipoteza şi argumentele. Într-un text argumentativ, dacă nu ai trasat bine ipoteza, porneşti cu dezavantaj. Elevii sunt obişnuiţi să înveţe mecanic, nu sunt educaţi să gândească. Norocul lor e că profesorii urmăresc ceea face elevul, nu ceea ce nu face, punctează tot ceea ce a putut el să identifice. "Poezia este mai greu de analizat decât opera epică, întrucât trebuie să cunoşti foarte bine imaginarul poetic. În plus, elevii nu prea sunt cititori de poezie", susţine Nicoleta Crânganu

De ce camerele n-au oprit frauda

În ciuda monitorizării foarte stricte, tot au existat destule tentative de fraudă. Chiar nu există leac pentru copiat? Candidaţii au mers pe principiul că se poate şi aşa. Şi s-a demonstrat că se poate. Principala noastră problemă este faptul că nu tăiem răul de la rădăcină, nu facem educaţie împotriva copiatului în şcoală. Şi profesorul să înţeleagă elevul, dar nici elevul să nu încerce să-l fure. Mie nu-mi place să fac pe poliţistul la clasă, eu pornesc de la ideea că am încredere în tine. Nu pot să spun că sunt de acord nici cu camerele, pentru că nu putem să îi tratăm pe toţi ca pe nişte infractori. În cazul acesta, omul care e cinstit se simte umilit. 120 de elevi au fost eliminaţi de la proba de limba română. Cei mai mulţi (18), din Bucureşti

CARTE DE VIZITĂ

LECT. UNIV. DR. NICOLETA CRÂNGANU, profesor de limba română

  • A absolvit Facultatea de Filologie, Universitatea din Bucureşti.
  • Din 1993, predă la Liceul Pedagogic "C. Negri" din Galaţi .
  • Din 1997, e profesor la Universitatea "Dunărea de Jos".
  • Este inspector de limba română în cadrul ISJ Galaţi.

Citiţi şi:

  • VEZI CE SUBIECTE AU PICAT la proba scrisă la Limba şi Literatura Română
  • BAC 2012. Profesorii îţi arată cum trebuiau rezolvate subiectele probei scrise de Limba Română. PLUS BAREMUL DE CORECTARE
  • Eminescu, surpriza de la Bacalaureat
  • COLECŢIA DE PERLE DE LA BAC 2012. "Scrisoarea a III-a este foarte importantă şi e ştampilată"

Ne puteți urmări și pe Google News