Înainte de a pretinde o leafă mai mare, reflectă asupra acestei decizii. Ia gândeşte-te: care e ultima ta realizare majoră de la slujbă?
Experţii în resurse umane consideră că, indiferent de motivul pentru care doreşti să ceri o renegociere a salariului, trebuie să acorzi o atenţie deosebită alegerii momentului discuţiei cu superiorii. Contează foarte mult şi modul cum vei pune problema.
„Iniţierea unei asemenea conversaţ ii este întotdeauna un proces delicat, pentru că există pericolul de a transmite angajatorului mesaje de genul «sunt nemulţumit» sau «tu, ca angajator, nu-ţi îndeplineşti îndatoririle faţă de mine, ca angajat», mai ales dacă adopţi o atitudine agresivă“, spune trainerul Alina Negrea, senior consultant al companiei APlus Performance din Bucureşti.
Sunt necesare argumente solide
Specialiştii avertizează că, dacă faci parte dintre persoanele care nu sunt bine văzute în firmă (de exemplu întârzii mereu la serviciu şi nu faci eforturi prea mari să-ţi îndeplineşti sarcinile) şi mai ceri şi o mărire de salariu, rişti în urma discuţiei chiar să-ţi pierzi slujba.
„Este recomandat ca, înainte de a te duce la şef să ceri mai mulţi bani, să-ţi evaluezi pregătirea, experienţa şi mai ales rezultatele. Şi asta pentru că în discuţia cu superiorul tău ai nevoie de argumente solide, care să justifice această cerere“, este de părere Mihaela Stroe, manager general al companiei Acta Nonverbal.
Pe de altă parte, momentul discuţiei este foarte important. Nu este indicat să iniţiezi o astfel de discuţie atunci când ai acumulat nemulţumiri şi eşti pe punctul de a răbufni emoţional. Ideal ar fi să porţi discuţia la scurt timp după ce ai luat decizia că ar trebui să schimbi ceva, cu calm şi fermitate.
„Este indicat să mergi pentru această problemă la cel care poate să ia o decizie. De exemplu, nu te va ajuta cu nimic o discuţie cu cei de la resurse umane, dacă ei nu pot schimba nimic“, spune Alin Ghizăşan, business coach.
Discută mai întâi cu şeful direct
Este recomandat ca prima discuţie pe această temă să o porţi cu managerul direct, pentru că acesta este în măsură să te sprijine, deoarece te cunoaşte cel mai bine. În unele companii, urmează o discuţie cu directorul de resurse umane, în altele cu directorul general. În funcţie de cultura organizaţională internă, poate fi nevoie să discuţi fie cu ambii, fie doar cu unul dintre şefii menţionaţi anterior, fie cu niciunul. În acest ultim caz, managerul direct ar trebui să continue demersul pe care l-ai iniţiat tu.
„Oricare ar fi procedurile interne este important de ştiut că discuţia în sine nu poate fi o conversaţie de genul: «cer - primesc». Este nevoie chiar să prezinţi un raport scris, în care să arăţi care sunt performanţele tale. În acest fel dovedeşti că meriţi o renegociere a lefei“, consideră Alina Negrea.
LA RECE
Fii cât mai obiectiv!
Succesul în acest demers constă şi într-o abordare cât mai obiectivă. „Negocierea cere siguranţă, respect, flexibilitate şi în niciun caz superioritate, aroganţă sau atitudinea «totul mi se cuvine»! Într-o discuţie în care se analizează mai multe variante şi în care abordarea este «câştig de ambele părţi», rezultatul va fi cu siguranţă un succes!“, consideră Ioana Moholea, project manager al companiei Perspective Group din Bucureşti.