Conferinţa fondurilor de investiţii din regiune a atras o mulţime de investitori interesaţi de România.
"Avem mai mulţi oameni dedicaţi pieţelor din Estul Europei, America de Sud, Asia, pentru că acolo sunt oportunităţi mai mari. În Vest este foarte greu să mai obţii randamente". Este o afirmaţie încurajatoare, mai ales venind din partea cuiva care are pe mână miliarde de euro de investit, cum este Marcello Bottoli. Ce l-ar face însă pe Bottoli, operating partner în cadrul gigantului american Advent International, să aleagă România ca destinaţie pentru o parte a acelor bani? "Căutăm companii care să aibă un brand cunoscut, o echipă managerială puternică şi potenţial de dezvoltare", a declarat acesta pentru EVZ, la Conferinţa Anuală a Fondurilor de Private Equity şi Venture Capital din Sud-Estul Europei. Ce ar putea face statul pentru a contribui la această decizie? "Claritate, simplitate şi predictibilitate. La acestea se uită orice investitor atunci când investeşte într-o ţară", sugerează Bottoli. O iniţiativă reiterată de Lucian Isar, ministrul delegat pentru mediul de afaceri, a fost dezvoltarea unui echivalent al Silicon Valley în România. Potrivit lui Aleksander Galitsky, directorul fondului de investiţii Almaz Capital Partners, o asemenea iniţiativă nu poate avea succes oricum. "Un punct critic este să ai multinaţionale care să aducă know-how. Al doilea este un centru de educaţie foarte bun, iar al treilea este un mediu favorabil antreprenoriatului", afirmă acesta. Cum putem, aşadar, să aducem şi banii fondurilor de investiţii în România, nu doar pe şefii lor? Mizând pe punctele forte, este una din soluţii. "Nu puteţi concura cu China sau India, de exemplu, la preţul forţei de muncă. Însă puteţi concura la raportul preţ-calitate", spune Bottoli. Gândind strategic, există o altă soluţie. "iPhone e făcut în aproape 40 de ţări. Întrebarea nu e cum să faci un nou iPhone, ci cum să mai adaugi o componentă care să îi aducă valoare adăugată şi să te plaseze în acest lanţ. Guvernul trebuie să se hotărască unde vrea România să se plaseze, pentru că nu poate fi peste tot", spune Galitsky. Finanţarea printr-un fond de private equity aduce expertiză în firmă, dar şi libertate de mişcare mai mică Cheia către succes
Cum vede drumul spre succes Aleksander Galitsky, cel care a lansat şi condus nu mai puţin de cinci companii IT ruseşti importante? "Am trei mari reguli pe care le recomand copiilor mei, studenţilor, oricui: 1. nu fiţi oameni normali, fiţi nebuni în sensul bun al cuvântului pentru a avea succes. 2. Faceţi greşeli. Nu le repetaţi, dar învăţaţi din ele. De aceea, trebuie făcuţi paşi mici, pentru a putea greşi şi îndrepta ceea ce greşim. 3. Să aveţi ambiţii foarte mari. Dacă aveţi ambiţii mari, chiar şi dacă nu le atingeţi tot veţi face ceva de care veţi fi mândri". La afacerile în care investeşte caută echipe de antreprenori, nu crede în posibilitatea ca un singur om să le facă pe toate. "Sfatul meu este acela să nu alergaţi după bani ci să alergaţi după cunoştinţe. Dacă capeţi cunoştinţe de la alţii, problema cu banii devine mult mai simplă." ALEKSANDER GALITSKY, co-founder şi managing partner, Almaz Capital Partners