”Queen Hind”, nava cu 14.000 de cadavre de oi, răsturnată în șenalul navigabil din portul Midia, a fost adusă la cheu, în dana 10 a portului, după 60 de zile de la începerea operațiunilor de dezeșuare.
O primă încercare a eșuat la 1 februarie când cablurile cu care nava a fost prinsă s-au rupt parțial. Urmează etapa de ecarisare, când, în condiții de maximă protecție, cadavrele animalelor vor fi scoase și transportate spre incinerare.
Nava ”Queen Hind” a fost adusă la mal, cu o ușoare înclinare, fiind ancorată lângă barja semisubmersibilă GSP Bigfoot2. Ea va fi pregătită, de acum, pentru descărcare, spune Alin Vintilă, purtătorul de cuvânt al firmei care a câștigat contractul de dezeșuare, verticalizare, aducere la mal și ecarisare a vaporului.
Valoarea contractului, 4 milioane de euro. Serviciul de ecarisaj a fost subcontractat unei firme din Tulcea și dacă va mai fi necesar și unuia din Slobozia.
Având în vedere pericolul ecologic, trebuie lucrat în condiții strice, de maximăp securitate. Transportarea cadavrelor către incinerare va fi realizată cu sprijin din partea jandarmilor și a poliției sanitar veterinare.
Între timp, autoritățile au efectuat măsurători și au luat probe pentru stabilirea gradului de poluare a apei din acvatoriul portului Midia. Valorile s-au incadrat in limitele normale.
Nava ”Queen Hind”, sub pavilion Palau, cu 22 de marinari sirieni în echipaj, încărcată cu peste 14.600 de ori, s-a răsturnat în dimineața zilei de 24 noiembrie 2019 in apropierea șenalului navigabil al portului Midia. Doar 250 de oi au putut fi scoase de pe navă, 170 reușind să supraviețuiască.
Autoritățile au dat asigurări că în zonă nu există risc epidemiologic, datorită tempertaurilor scăzute din aer și din apă.
Aducerea în siguranță la mal a fost confirmată, oficial, și de către conducerea companiei contractoare.
“Echipele GSP au finalizat cu succes ranfluarea Queen Hind. Operațiunea este unică, din datele noastre, în regiunea Mării Negre. Nava este stabilizată la cheu. Ne bucurăm că am restabilit normalitatea în Portul Midia, după un efort uman și tehnic neîntrerupt”, a specificat Gabriel Comănescu, președintele companiei.
Peste 100 de angajați și colaboratori GSP au lucrat non-stop la acest proiect. Echipa de 20 de scafandria lucrat chiar și în patru ture.
„GSP a alocat toate resursele necesare acestui proiect. Suntem conștienți, pe deplin, de caracterul de urgență al lucrării. Am lucrat repede și bine. Fără incidente de siguranță sau de mediu”, a mai declarat reprezentantul GSP.
Compania GSP a mobilizat, pentru operațiunea de ranfluare, cea mai mare macara maritimă din bazinul Mării Negre, GSP Neptun. Specialiștii noștri au folosit barje pentru stabilizarea Queen Hind.
“Nu a fost o operațiune ușoară. Am readus pe linia de plutire o navă cu o lungime comparabilă cu un teren de fotbal. Vorbim despre o operațiune desosebit de complexă, pe care GSP a reușit să o finalizeze, fără incidente, într-un timp record, raportat la alte proiecte similiare”, a subliniat președintele GSP.
Compania GSP demarează faza doi a planului agreat cu partenerii noștri de la Portul Constanța. Misiunea de a elibera Queen Hind de încărcătura biologică, în condiții de siguranță atât pentru personalul implicat, cât și pentru mediu se va desfășura în colaborare strânsă cu autoritățile locale și naționale cu atribuții în acest sens.
Mulțumim tuturor angajaților și colaboratorilor noștri pentru toate eforturile depuse”, a transmis Gabriel Comănescu.