Moștenirea lui Ceaușescu. Ce-a lăsat dictatorul în urmă

Nicolae Ceaușescu a sfârșit tragic. Sursa foto: arhiva EVZ

Nicolae Ceaușescu a încercat să facă România după chipul și asemănarea Chinei. Pe de altă parte nu a ignorant evoluția tehnologică și a încercat să o aducă în București.

Casa Poporului e este dovada faptului că Ceaușescu și-a dorit o Chină în Europa. Așa că a făcut cea de-a treia clădire ca mărime din lume cu uz administrativ. Actualul Palat al Parlamentului are nu mai puțin de 9 nivele la suprafață și alte 9 la nivel subteran. Este catalogat și a doua clădire din lume la capitolul „cele mai costisitoare, lipsite de succes și rușinoase proiecte de arhitectură făcute vreodată".

Clasamentul este realizat de cel mai mare site de arhitectură din lume. Rușinoasă pentru că Ceaușescu ar fi cerut după 1977 bani pentru reabilitarea clădirilor afectate de cutremur. Doar că banii nu au fost investiți în acest lucru, ci în faimoasa construcție. Precum și în altele la fel de mărețe, dar care nu și-au mai găsit finalitatea.

În 1979 Ceaușescu inaugurat primele stații de metrou din București, folosind vagoane fabricate în România. Ulterior metroul bucureștean a găzduit 3 magistrale. După ce a murit dictatorul timp de 20 de ani nu s-a construit nimic. Abia din 2010 s-au mai construit două magistrale.

Ceaușescu a inaugurat și prima și singura centrală nucleară din România

Centrala nucleară este o altă bucată din moștenirea pe care a lăsat-o Nicolae Ceaușescu. Ea a fost construită în perioada dictatorului, dar dată în folosință în 1996. Funcționează cu reactoare canadaniene și are doar 2 din cele 5 care erau prevăzute în proiect.

Canalul Dunăre-Marea Neagră face și el parte din aceiași moștenire. Este vorba despre un canal navigabil care face legătura între fluviu și mare și scurtează distanța de portul Constanța cu aproximativ 400 de kilometric.

Investitiția totală a fost de 2 miliarde de dolari și s-a estimat că în 50 de ani aceasta va fi recuperată. Canalul are o lungime de aproximativ 95 de kilometri și a fost dat în folosință de către ceaușescu în anul 1984. Practic în 10 ani investiția va fi recuperată, conform calculelor.