Firmele de telefonie mobilă au în evidenţe peste 23 de milioane de clienţi, cifră care depăşeşte populaţia României. Anul trecut au fost vândute 5 milioane de mobile, iar pentru 2008 se estimează o creştere cu 10%.
Apariţia telefoniei mobile în România a creat un nou curent: mobilmania. Are, nu are nevoie, românul îşi cumpă ră nu un telefon, ci două-trei, că „dă bine“, iar principalul criteriu este cel estetic, funcţiile contează mai puţin. Firmele din domeniu au în evidenţ e peste 23 de milioane de clienţi, cifră care depăşeşte populaţia României, iar profiturile au multe zerouri în coadă. Numai anul trecut au fost vândute 5 milioane de mobile, iar pentru 2008 se estimează o creştere cu 10%.
Patru din cinci familii au acces la serviciile de telefonie fixă sau mobilă, iar aproape jumătate dintre acestea au cel puţin un mobil, este rezultatul unui studiu Eurobarometru realizat de DG Societate informaţională şi media a Comisiei Europene. Din cei 23 de milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă din România, 15,4 milioane folosesc cartele preplătite, iar 7,5 milioane au abonamente lunare.
„Nevoia de a fi precum ceilalţi“
Statisticile mai arată că rata de penetrare a telefoniei mobile în rândul românilor este de 106,2%. „Această piaţă se va dezvolta în continuare, atât ca volum, dar şi ca valoare. Ca un exemplu al potenţialului pieţei locale, operatorii mobili din Grecia (unde numărul locuitorilor este jumătate din cel al României) obţin anual circa patru miliarde de euro din servicii de voce, în vreme ce la noi în ţară această valoare este în jurul a două miliarde“, susţin oficialii Cosmote.
Sociologul Mircea Kivu consideră că explozia telefoniei mobile în România ar putea fi cauzată de un deficit de comunicare, întrucât reţeaua de telefonie fixă era puţin răspândită înainte de apariţia operatorilor de telefonie mobilă. Pe de altă parte, specialistul susţine că a avea telefon mobil este şi o modă: „În primul rând, este vorba de o contagiune: nevoia de a fi precum ceilalţi“.
Telefoanele „de fiţe“ au o căutare mai mare decât în alte ţări. Mircea Kivu apreciază acest fenomen drept o manifestare de bonton, întâlnită la oameni care „cumpără nu numai pentru că au nevoie de funcţiile telefonului, ci pentru că dă bine, e la fel ca la maşini“.
Semn al sărăciei
Dacă în ţările dezvoltate economic, majoritatea locuitorilor au un singur telefon mobil, în România o persoană deţine două sau chiar trei telefoane mobile, semn al unei oarecare sărăcii. „Românii caută alternative, variante mai ieftine. Sunt principii de economisire pe care oamenii din ţările mai bogate nu le adoptă din comoditate. În schimb, românii caută să obţină de la fiecare operator de telefonie mobilă un avantaj“, spune Mircea Kivu.
În opinia sociologului, românii comunică mesaje mai degrabă funcţionale: „Aşteaptă-mă în colţ!“ sau „Am ajuns!“ şi nu folosesc telefonul mobil pentru discuţii interminabile.
SCHIMBARE
Mobilul a înlocuit telefonul fix
Potrivit Reuters, 24% din locuinţele din UE au renunţat la telefonia fixă în favoarea celei mobile. În fostele ţări comuniste membre acum UE, procentul locuinţelor care folosesc numai celulare este de 39%. Cel mai ridicat grad de folosire numai a telefoniei mobile este înregistrat în Finlanda, unde 61% din locuinţe nu au instalate linii fixe. Motivele indicate de utilizatorii români pentru folosirea telefoanelor mobile în pofida liniilor fixe sunt următoarele:
> Efectuarea unui apel mobil-mobil > Minute gratuite de pe mobil > Obişnuinţă > Acces mai uşor la agenda telefonică > Costuri mai mici > Mai multă confidenţialitate > Control mai bun al costului > Calitatea sunetului mai bună > Destinatarul vede numărul meu
Cea mai mare parte a cumpărătorilor preferă telefoane cu un preţ de vânzare sub 300 de lei. „Ultimele studii arată o scădere a dorinţei românilor de a-şi schimba aparatul des: dacă acum doi ani clienţii îşi schimbau telefonul o dată la 18 luni, în prezent s-a ajuns la o medie de 14 luni, iar tendinţa este de scădere“, susţin reprezentanţii Vodafone.
CRITERII DE ALEGERE
Performanţa bateriei, camera foto şi ecranul
Românii îşi aleg telefonul, potrivit reprezentanţilor Vodafone, ţinând cont de design, caracteristici, marcă şi preţ. „Primele două criterii, design şi caracteristici, sunt mai importante pentru clienţii tineri, în vreme ce marca şi preţul cântăresc mai mult în decizia de cumpărare pentru clienţii mai vârstnici. În acelaşi timp, caracteristicile telefonului sunt elementele principale care determină alegerea telefonului pentru clienţii din categoria business. Aceştia îşi doresc un aparat care înglobează cele mai noi tehnologii de comunicaţii, oferă performanţe deosebite în transferul de date mobile şi accesul la internet, permit accesarea diverselor aplicaţii de business şi au o capacitate mare de stocare“, spun aceştia. În plus, românii ţin cont de durata de viaţă a produsului.
Fiecare model are un segment dedicat de clienţi. Cele mai căutate dotări la un telefon mobil sunt performanţa bateriei, camera foto şi ecranul. Alte caracteristici importante sunt memoria, Bluetooth, MP3 playerul sau jocurile, susţin reprezentanţii Vodafone. Oficialii Cosmote spun că, „în cazul operatorilor de telefonie mobilă, românii doresc servicii relevante, accesibile şi de calitate, precum şi o acoperire bună la nivelul întregii ţări“. În plus, „tarifele practicate de operatorii mobili din România sunt printre cele mai mici din Europa. Mai mult, în condiţiile unei competiţii puternice, tendinţa este de reducere a tarifelor“, susţin oficialii Orange România.
Tendinţe: telefonul minicomputer
Până nu demult, serviciile avansate cum ar fi internet mobil, e-mail, download de fişiere şi poziţionare prin satelit erau factori determinanţi în alegerea telefonului în ţările din vestul Europei. Şi România face paşi rapizi în această direcţie, şi din ce în ce mai mulţi utilizatori apreciază aceste funcţii ca fiind esenţiale pentru a satisface nevoile lor de comunicare. „Anul acesta, Cosmote se concentrează pe identificarea unei alternative viabile de oferire a serviciilor de date şi broadband, pentru a-şi întregi portofoliul de produse şi servicii actual“, spun oficialii acestui operator mobil.
Există deja clienţi care preferă telefoanele inteligente, adică cele care, pe lângă funcţiile de telefon mobil, au şi funcţii de computer - 14% din totalul telefoanelor vândute fiind adevărate „minicomputere“. Utilizatorii români acordă o mare importanţă designului şi vor să fie în pas cu moda.
TENDINŢĂ
„Românii cumpără nu numai pentru că au nevoie de funcţiile telefonului, ci pentru că dă bine, e la fel ca la maşini.“ Mircea Kivu, sociolog
ISTORIE
Primul telefon, 4.000 $
Pe 13 iunie 1983, Motorola a prezentat primul telefon mobil comercial din lume, „DynaTAC 8000X“. Acesta cântărea 800 de grame, avea 33 de centimetri lungime şi se putea vorbi la el cel mult jumătate de oră. Preţul unui astfel de aparat nu era deloc de neglijat: 4.000 de euro.
Inventatorul primului telefon mobil este considerat dr. Martin Cooper, fost manager al companiei Motorola. Primul apel de pe un telefon mobil a fost dat de el în aprilie 1973. Telefonul a devenit portabil însă mult mai devreme, în 1942, când americanul Donald M. Mitchell a cerut eliberarea unui brevet pentru telefonul său mobil „Radio portabil pentru transmisie şi recepţie“ (1942). Dispozitivul cântărea nu mai puţin de 2,5 kg.
În România, primul operator de pe piaţă a fost brandul Connex (aparţinând Mobifon), lansat în aprilie 1997, acum parte a Vodafone România. La câteva luni a intrat pe piaţă Mobil Rom, cu brandul Dialog, actualul Orange. (A contribuit Adrian Popa)