Deşi ocupă fotoliul de ministru al administraţiei şi internelor de doar trei săptămâni, Gabriel Oprea se laudă şi el cu un lung şir de schimbări din funcţie, care vor fi „operate“, în scurt timp, în tot ministerul.
Mai mult, prioritatea „zero“ pentru Oprea este aceea de a scoate mai mulţi poliţişti în stradă, aşa cum anunţa încă de la instalarea în funcţie.
„Principiul de bază pe care vreau să-l impun în activitatea poliţiei este foarte simplu: ordinea şi siguranţa se fac pe stradă, şi nu de la birou. Voi suplimenta efectivele de poliţie care asigură ordinea pe străzi. Din punctul meu de vedere, un model eficient este următorul: o treime din efectivele poliţiei pe stradă, o treime în munca de investigare a infracţiunilor grave şi o treime la birou“, a declarat Oprea. El a pus apoi accentul pe suplimentarea echipajelor Poliţiei Rutiere în trafic, pe principalele drumuri naţionale, pentru prevenirea accidentelor.
Poliţiştii sunt de mult în stradă Ce nu ştie noul ministru al administraţiei şi internelor este însă faptul că poliţia este de mult în stradă. Măsura a fost luată la scurt timp după ce clanurile interlope s-au dezlănţuit pe străzile mai multor oraşe importante din ţară (Craiova, Constanţa, Brăila, Drobeta-Turnu- Severin sau Borşa).
„În plus, Poliţia Română stă foarte prost la capitolul dotări şi, cu atât mai prost, la capitolul resurse umane. Practic, foarte mulţi absolvenţi ai şcolilor de agenţi de poliţie renunţă la posturi, la scurt timp după încadrare, din cauza salariului prea mic în raport cu volumul de muncă“, spune unul dintre liderii sindicali de la Interne.
Cât despre suplimentarea echipajelor Poliţiei Rutiere, aceasta este o variantă care a pierdut de mult lupta cu accidentele grave, în condiţiile în care România nu are infrastructură, permisele continuă să fie obţinute contra unor şpăgi consistente, iar parcul auto creşte de la o lună la alta, mai susţin specialiştii. „Ministrul Oprea nu ştie, probabil, că, an de an, în perioada Sărbătorilor, străzile Capitalei se umplu de poliţişti de la Rutieră detaşaţi din provincie pentru a fluidiza traficul. Asta, întrucât Brigada de Poliţie Rutieră nu are efective suficiente.
De asemenea, ministrul pare să nu ştie nici de sutele de poliţişti trimişi cu radare pe principalele drumuri naţionale, „campioane“ la accidente grave (DN 1, DN 2 şi DN 7), nici de „vânătorile“ organizate frecvent în trafic de poliţişti fără prea multe rezultate însă“, a adăugat liderul sindical.
Drumurile proaste, lipsa semnalizării rutiere şi inconştienţa unor şoferi au făcut ca, în ciuda numărului extrem de mare de echipaje de poliţie, cel al accidentelor să crească. Ultimul record în materie de victime a fost „doborât“ în 2008: 3.000 de morţi şi 9.000 de răniţi!