De Ziua Internațională a Navigatorilor, Sindicatul Marinarilor din Constanța a ales să protesteze, militând pentru efectuarea schimburilor navigatorilor în întreaga lume. Sute de mii de marinari, printre care și mii de români, sunt blocați de luni de zile la bordul navelor. Din cauza pandemiei, schimburile de echipaj sunt restricționate.
Zeci de marinari români, membri ai Sindicatului Liber al Navigatorilor au protestat, joi, în dana zero a portului Constanța, solidarizându-se astfel cu navigatorii din întreaga lume, care au de suferit din cauza pandemiei. Sindicatul Liber al Navigatorilor Constanța este afiliat la Federația Internațională a Transportatorilor (ITF).
„Sunt peste 250.000 de navigatori, din lume, blocați la bordul navelor, care nu reușesc să facă schimburile și să vină acasă. Alții nu reușesc să ajungă la bord. Foarte puține schimburi s-au efectuat până acum, deși Organizația Maritimă Internațională (IMO) a recomandat guvernelor ca navigatorii să fie desemnați „lucrători cheie” și pentru ei să existe culoare speciale de zbor. S-a depășit orice limită din punct de vedere al rezistenței umane”, a declarat președintele SLN, Adrian Mihălcioiu.
La această oră, 3000 de navigatori români sunt blocați la bordul navelor, în întreaga lume, și încearcă să vină acasă. „Sunt zone care sunt complet blocate și ei nu pot coborî de pe nave, nu pot pleca spre destinațiile lor finale după ce și-au terminat contractele. Sunt oameni care au 8-9 luni, chiar și un an de zile la bord. Este imposibil ceea ce se întâmplă acum”, a explicat Mihălcioiu.
Guvernele lumii au uitat de marinari
Protestatarii români, alături de marinari din întreaga lume, trag un semnal de alarmă. „Guvernele lumii trebuie să acționeze. Guvernele lumii trebuie să lase zborurile deschise pentru navigatori astfel încât ei să nu mai fie blocați. Să nu mai existe acele suspendări de vize pentru navigatori, acele curse aeriene stopate sau suspendate pentru navigatori”, a menționat Adrian Mihălcioiu.
Iar un alt protestatar, Petre Costel, de la Federația Sindicatelor Portuare, a spus că fiul său este comandant de navă, fiind deja de 7 luni în voiaj internațional: „Sunt probleme la bord și nu se pot face schimburile. În vremuri normale, la un control in port, dacă un marinar era descoperit că a depășit contractul era debarcat imediat. Acum poti să stai și un an pe navă că autoritățile portuare nu mai pot da sancțiuni din cauza pandemiei care îi blochează pe marinari la bordul navelor”.
De Ziua Navigatorului, secretarul general al Organizației Maritime Internaționale (IMO), Kitack Lim a transmis un mesaj. "La fel ca alți lucrători-cheie, navigatorii sunt pe prima linie în această luptă globală. Ei merită mulțumirile noastre. Dar au nevoie și merită acțiune umanitară rapidă și decisivă din partea guvernelor de pretutindeni, nu doar în timpul pandemiei, ci în orice moment ".