Mii de elevi sunt agresați în pauze în România. Salvați Copiii trage semnalul de alarmă și lansează o campanie anti-bullying
- Georgeta Petrovici
- 7 noiembrie 2017, 21:28
E nevoie de numai 10 minute pentru ca un copil să își piardă încrederea în sine și în ceilalți, iar consecințele pe termen lung asupra dezvoltării emoționale și integrării sociale să fie extrem de grave. Sunt cele 10 minute de pauză, în care unu din patru copii din școlile românești este victimă a bullying-ului, în mod repetat. La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). Acesta e semnalul de alarmă tras marți de Organizația Salvați Copiii România, care a lansat o campanie anti-bullying.
Conform Ministerului Educației Naționale (MEN) în anul școlar 2014-2015 au fost înregistrate 18.783 de cazuri de violență la nivel național. ”Acesta este motivul pentru care Organizația Salvați Copiii România lansează campania Opriți bullying-ul sau desființați recreațiile!, pentru a preveni un fenomen de amploare, pe care instituțiile de învățământ nu îl identifică, nu îl gestionează, în condițiile în care statistica spune că doar 38% dintre școli beneficiază de consilier școlar, preponderent în mediul urban”, transmit oficialii ONG-ului.
În semestrul I al anului școlar 2016-2017, datele culese de Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați de la Inspectoratele Școlare Județene indică un număr de 7.690 de cazuri de violență în școli. Cele mai multe cazuri au fost identificate în Brașov (782), Timiș (596), Bihor (575), Iași (561) și Neamț (472). ”Cifrele oficiale sunt departe de o reprezentare corectă a unei realități școlare în care zi de zi, toți actorii implicați – elevi, cadre didactice, părinți, vorbesc cu îngrijorare de un nivel în creștere al violenței între copii. În oglindă, România avea, la finalul anului școlar 2016-2017, un număr de 2.209 de consilieri școlari (dintre care 211 în București), pentru cele 6.221 de unități de învățământ, dintre care 792 de grădinițe și 5429 de unități de învățământ preuniversitar. Organizația Salvați Copiii trage, astfel, un semnal de alarmă și solicită autorităților decidente luarea unor măsuri urgente, care să redea elevilor recreația, fără să le fie teamă că vor fi agresați și umiliți”, mai spun cei de la Salvați Copiii.
Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a evidențiat consecințele negative ale bullying-ului asupra tuturor copiilor, victime sau agresori: ”Hărțuirea, umilirea repetată și intenționată sunt fenomene care își pun amprenta asupra sănătății emoționale și sociale a tuturor copiilor, victime sau agresori. Pe termen lung, acești copii vor dezvolta mecanisme de inadecvare socială, fie că vorbim despre comportamente de abuz și putere, în cazul agresorului, fie despre un comportament de izolare socială, în cazul copilului-victimă. Mai mult, nici copiii care sunt martori nu au parte de un mediu școlar sănătos, ei simțindu-se fie complici, fie intimidați și amenințați de comportamentele de bullying ale colegilor lor. Acești copii vor înțelege că relațiile interumane se construiesc pe o ierarhie a puterii în care abuzul este apanajul celui puternic”.
Cifre alarmante
Potrivit studiului național efectuat de Salvați Copiii în anul 2016, unu din patru copii era umilit în mod repetat la școală, în fața colegilor; unu din șase copii era bătut în mod repetat; unu din cinci copii umilea în mod repetat un alt copil la școală. De asemenea, studiul a demonstrat că, în mod repetat, în școală, trei din zece copii sunt excluși din grupul de colegi, iar 73% dintre copii au afirmat că au fost martorii unei situaţii de bullying în mediul școlar.
Aceeași cercatare a arătat că 23% dintre copii au fost ameninţaţi cu excluderea din grup, 31% au fost excluşi şi 39% au spus în timpul cercetării că un alt copil a cerut cuiva să nu se joace sau să nu vorbească cu ei. 37% dintre copiii participanți la chestionar au mărturisit că s-au răspândit zvonuri umilitoare și denigratoare în spațiul școlii despre ei. Mai mult, 84% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situaţii în care un copil ameninţă un altul, 80% a uneia în care un copil este umilit de alt copil, iar 78% au asistat la situații repetate în care un copil era îmbrâncit și lovit ușor de către alți copii.