La nivel internaţional este cotat ca fiind unul dintre cei mai buni ceasornicari din lume. S-a şcolit dincolo de graniţe, a muncit zi-lumină şi a avut un singur gând: să schimbe percepţia românilor despre o meserie pe care o considerau de mâna a doua
A pornit în România o afacere care i-a adus, numai în ultimul an, peste 1 milion de lei, dar nu este interesat de câştiguri, ci de cunoaştere. Mihai Ceciu este de părere că toată munca lui şi pasiunea pentru ceasuri a fost hotărâtă de destin.
„Nu există doctorat în ceasornicărie”
S-a pregătit în Elveţia, acolo unde a avut şi multe oferte de angajare, dar a preferat să rămână în ţară. Pregătirea lui nu se opreşte niciodată cu toate că deţine un master în construcţii de mecanisme, iar un nivel mai înalt de pregătire nu există.
FOTO: Pentru a fi cel mai bun din domeniu, Ceciu se specializează constant FOTO: EVZ
„Eu am făcut un curs pentru ceasornicari ca să devină şi mai buni, este o ultraspecializare. Practic, după acest curs toate uşile ţi se deschid, pretenţiile sunt foarte, foarte mari. Nu am avut nicio zi liberă, lucram zi-lumină, dar a meritat. Ulterior ai foarte multe oferte de muncă.Sunt firme care vânează oameni buni. La momentul când am dat un examen pentru Omega, una dintre cele mai recunoscute firme din domeniu, am fost în top 10 ceasornicari. Scopul meu nu a fost să am un job uşor. Scopul meu a fost să schimbăm puţin percepţia, cel puţin în România, despre această meserie. În urmă cu 25 de ani, ceasornicăria era privită la acelaşi nivel cu cizmăria. O muncă prost plătită, iar oamenii care apelau la ceasornicari aveau ceasuri foarte ieftine, iar reparaţia era la fel de ieftină”, spune Mihai Ceciu.
FOTO: Ceciu şi-a transformat pasiunea într-o afacere de succes FOTO: EVZ
Nu repară ceasuri sub 1.000 de euro
Când a pus la punct Horologivum, a impus standarde înalte şi i-a ieşit. Acum, la el la laborator, vin mii de ceasuri de lux în fiecare an.
„Eu am vrut să fac un brand în România. Am avut un contract de exclusivitate cu un distribuitor de ceasuri de aici, apoi volumul a început să scadă la acest distribuitor şi am căutat o altă firmă, un alt importator. Ulterior am mărit atelierul şi am făcut o recepţie şi am început să lucrăm direct cu oamenii. Acum avem un laborator cu zece mese, unde suntem şapte colegi. Lucrăm câteva mii bune de ceasuri pe an. Noi nu avem timp să lucrăm ceasuri ieftine. Datorită acestui fapt avem şi termene mai mici. Nu suntem prietenii celor care poartă ceasuri false şi nu reparăm astfel de ceasuri. Nu reparăm ceasuri sub 1.000 euro. O mai facem din când în când pentru cunoscuţi, când vorbim de ceasuri cu valoare sentimentală, cum ar fi un ceas de la bunicul etc. Sunt excepţii”.
Succesul i-a adus şi probleme
După ce dorinţa lui a devenit realitate, iar firma lui un brand, mulţi au fost cei care au vrut să îi fure „numele”. „Mulţi sunt cei care încearcă să mă copieze. Vedem nume bizare cum ar fi Horologivm Obor, care nu au legătură cu noi. Pe de o parte există o mulţumire că am ajuns o referinţă în domeniu, pe de altă parte îmi provoacă un prejudiciu pentru că există cei care sunt creduli şi merg pe încredere să îşi repare ceasurile la aceste branduri false, iar apoi suferă o dezamăgire. Spre exemplu, eu am văzut certificate date de noi, care evident nu aveau nicio legătură cu ceea ce facem noi”.
Restaurează ceasuri de patrimoniu
Ceciu a devenit atât de apreciat încât statul a decis să-i dea pe mână piese cu o valoare inestimabilă. „Lucrăm de şapte ani pentru Muzeul Ceasului din Ploieşti şi facem restaurare pentru piesele de patrimoniu. Sunt piese foarte frumoase şi cu o încărcătură deosebită. Este o colaborare bună şi nu cred că greşesc dacă spun că era cimitirul ceasurilor, iar acum s-a transformat într-un adevărat muzeu”, recunoaşte celebrul ceasornicar.
De altfel, ceasurile ajunse în laboratorul lui sunt tratate cu respect şi resposabilitate. El ştie că orice greşeală ar putea avea efecte grave pentru el: „Nu ştiu pentru ce client lucrez, pentru că în laborator ceasurile sunt tratate la fel, nu contează ce mână îl poartă. Dacă greşesc o singură dată, cu un singur client, eroarea are efecte grave pentru noi. Până acum nu s-a întâmplat. Aceasta e politica noastră şi doar aşa reuşim să fim un etalon în domeniu”.
Expertizele lui, mai recunoscute decât cele de la ANPC
Mihai Ceciu şi soţia sa au dezvoltat şi un laborator de expertizare a pietrelor preţioase. În momentul în care au pornit laboratorul, pe piaţă singura concurenţă o reprezenta Protecţia Consumatorului. „Am simţit nevoia să dezvolt acest domeniu pentru că trebuia să verific ceasuri ale căror inserţii erau pietre preţioase. Problema se pune dacă diamantele sunt puse de un bijutier sau de fabrică. Când am pornit această afacere, singura concurenţă era statul. Lipsit de modestie pot să spun că expertizele noastre erau mai bune decât ale ANPC. Când ANPC spunea «cred că», noi eram siguri de rezultate”, afirmă Ceciu.