Mielul fuge de pe masa românilor

Mielul fuge de pe masa românilor

În ultimii ani, de Paşte, grătarele iau locul oalelor cu stufat. Românii nu mai cumpără miei de Paşte, ci preferă mititeii şi carnea de pui sau de curcan. O spun la unison crescătorii, procesatorii şi reprezentanţii lanţurilor de supermarketuri. Motivul principal: preţul piperat al cărnii de miel.

Dacă, în urmă cu doi ani, producătorii livrau de Paşte circa patru milioane de miei, anul acesta se estimează că vânzările nu vor ajunge nici măcar la trei milioane de bucăţi, potrivit lui Mihai Dumitriu, preşedintele Patronatului Crescătorilor de Bovine şi Ecvine. Preţul piperat al kilogramului de carne de miel este unul dintre factorii pentru care mielul nu îşi mai face loc pe masa de Paşte. Pe de altă parte, şi obiceiurile de consum s-au schimbat. Dacă vor totuşi să guste din tradiţionalul miel, românii apelează la soluţia unor porţii mici de drob sau stufat gata preparat, din magazin. Preţul cărnii de miel s-a dublat în doi ani Un kilogram de carne de miel costă acum, în supermarketuri, între 19 şi 23 de lei. La Paştele trecut, mielul se vindea cu 14 lei, iar în urmă cu doi ani, cu cel mult 11 lei. Practic, în ultimii trei ani, preţul kilogramului de miel s-a dublat. „Producă torii au exagerat cu creşterile de pre- ţuri. Scumpirile, cauzate de secetă, spun ei, îi vor lăsa cu marfa în galantare“, ne-a declarat Dumitriu. În magazine se gă- seşte şi carne din import, în special din Noua Zeelandă şi Australia, însă importurile nu sunt semnificative şi ajung la cel mult 30 de tone. Salvarea producătorilor este exportul, cu precădere în ţările mediteraneene. „În această perioadă se exportă circa 2,5 milioane de miei, în timp ce pe piaţa locală se vând 3 milioane“, continuă Dumitriu. Dintre magazine, cel mai bine aprovizionate sunt lanţurile cash&carry Metro şi Selgros, unde se găsesc atât miei întregi, cât şi carcase înjumătăţite, pulpă şi organe de miel. În lanţurile de supermarketuri tronează, în schimb, caserolele cu anterior şi posterior de miel. Potrivit unui reprezentant al Carrefour Băneasa, comenzile nu sunt mari, pentru că acest tip de carne se vinde tot mai prost în ultimii ani. Pe de altă parte, toţi şefii de supermarketuri sunt convinşi că în perioada Paştelui se vor înregistra vânzări semnificative de produse specifice mai degrabă vacanţei de vară - mititei, cârnaţi, bere şi grătare.

MIEII ŞI LEII Grătarul bate stufatul doar din motive pecuniare Românii nu mai cumpără miel în cantităţi la fel de mari ca în anii trecuţi pentru că este mai scump, însă Paştele va continua să fie sărbătorit de mulţi conform tradiţiei, consideră sociologul Marius Pieleanu. „Mititeii sunt doar o soluţie mai ieftină. Lipsa mielului de pe masa de Paşte este o chestiune pur pecuniară şi nu reflectă un comportament de consum diferit. Cel puţin la sărbătorile mari, de Paşte şi de Crăciun, românii nu pot ignora sentimentul religios“, spune Pieleanu. Potrivit acestuia, carnea de curcan sau cea de miel precum şi mititeii sunt doar substitute mai ieftine, iar dacă preţurile la carnea de miel nu ar fi atât de piperate, românii ar continua să aleagă mielul. De aceeaşi părere este şi Sorin Minea, preşedintele patronatului Romalimenta. „Paştele acesta nu este mult diferit faţă de anii precedenţi. Mai mulţi români merg la grătar, dar mielul continuă să facă parte din tradiţie“, spune el. Şi cozonacul se face la „market“ Pe de altă parte, oferta din rafturile magazinelor reflectă tendinţe de consum în schimbare. Oferta de ouă deja fierte şi vopsite este mult mai bogată decât anul trecut, se vând bine şi ouăle de prepeliţă, dar şi drobul şi stufatul deja preparate, cozonacii italieni sunt „vedetele“ acestei săptămâni, iar cei româneşti sunt împachetaţi mai frumos ca până acum, pentru a le semăna întocmai celor importaţi. „Ne aşteptăm la vânzări mai mari cu cel puţin 10% decât de Paştele anului trecut. De obicei, Crăciunul este perioada cu maxim de vânzări dintr-un an, iar Paştele vine pe locul al doilea“, explică Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour.

Ne puteți urmări și pe Google News

TĂCEREA MIEILOR. În acest an, aproape trei milioane de miei au fost sacrificaţi pentru Paşte

EXPLICAŢII MEDICALE Stomacul românilor, sensibil la carnea de miel Programul dezordonat de masă cu care s-au obişnuit românii în ultimul timp îi face mai sensibili la carnea de miel, care are nevoie de un stomac „călit“ pentru a fi digerată cum trebuie. Pentru că se simt rău de fiecare dată când consumă acest produs, este posibil ca mulţi oameni să fi devenit reticenţi la el. „Este o carne mai indigestă decât altele. Într-adevăr, tubul digestiv s-ar putea să fie mai sensibil la carnea de miel, mai ales că l-am obişnuit pe parcursul anului cu pui sau cu vită, mai uşoare“, explică Tiberiu Mogoş, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice, la Institutul „N. Paulescu“, din Bucureşti. Lipsa de timp poate fi şi ea una dintre cauzele scăderii consumului de carne de miel, susţin specialiştii. „Românii preferă să consume alimente mai uşoare, pe care au timp să le gătească. Carnea de miel, dacă nu este preparată corespunzător, cu anumite condimente şi într-un timp mai îndelungat, rămâne crudă şi atunci poate da indigestie, manifestată prin greaţă, vărsături şi disconfort abdominal“, spune medicul gastroenterolog Oliviu Pascu, de la Clinica 3 UMF din Cluj. (Ionela Croitorescu) CAUZE Un’ te duci tu, mielule? > Cauza principală pentru care carnea de miel e din ce în ce mai rar prezentă în meniul de Paşte este preţul său care a crescut mai rapid decât puterea de cumpărare a populaţiei, ce se orientează către porţii mici sau chiar renunţă la produsele tradiţionale. > Alte cauze: lipsa de timp (mielul presupune o preparare mai elaborată), regimul de viaţă dezordonat (care generează o sensibilitate a aparatului digestiv), dar şi un început de schimbare a mentalităţii, în sensul alterării semnificaţiei unor sărbători, percepute de către unii mai degrabă ca un prilej de petrecere la iarbă verde.

SENSIBILI. Regimul alimentar nesănătos ne face să strâmbăm din nas la carnea de miel