Adevărata dramă a sărbătorilor este „mlaștina familiei” care oferă cadouri. Michelle Shahbazyan povestește pentru WSJ că a fost încântată să le ofere rudelor ei mai în vârstă albumul pe care l-a făcut de Crăciun anul trecut, cu fotografii de familie și imagini desenate de copiii ei.
Asta până când a văzut cuplul desfășurând cadoul verișoarei ei Stella la întâlnirea de vacanță a familiei: o croazieră europeană de trei săptămâni, bilete de avion la clasa întâi și bagaje asortate.
„Mi-a fost rușine”, spune Shahbazyan, în vârstă de 42 de ani, „lifecoach” în Scottsdale, Arizona. „Indiferent ce faci, ea va învinge întotdeauna”.
Pregătește-te pentru adevărata dramă de familie în acest sezon de sărbători: navigarea în mlaștina de a oferi cadouri
Găsirea timpului pentru a face cumpărături (și a descoperi cum să plătești pentru aceste) este cea mai mică dintre griji.
De asemenea, trebuie să ne confruntăm cu stângăcia de a face un cadou prost.
Câmpul minat al socrilor pretențioși.
Iritarea când apare un frate cu cadouri mai bune. Și — de groază! — rușinea când privirea de pe fața nepoatei adolescente ne spune că nu suntem atât de cool pe cât credeam.
Cam atât despre cea mai minunată perioadă a anului.
Schimbul de cadouri de sărbători cu membrii familiei este complicat.
Și tot stresul și competiția se agravează atunci când cadourile sunt schimbate la adunările de familie – toată lumea poate vedea cine ce a dăruit.
„Oferirea de cadouri ar trebui să fie despre a face oamenii fericiți”, spune Evan Polman, profesor asociat de marketing la școala de afaceri a Universității din Wisconsin-Madison.
„A fi supărat cu asta sugerează că ești ca Scrooge.”
Cadouri bune, cadouri rele, cadouri care obligă
Nu toată lumea este de acord cu ceea ce face un cadou să fie bun.
Dăruitorii preferă să ofere cadouri neașteptate care au un impact mare pe moment, ignorând adesea dorințele destinatarilor, care tind să își dorească ceva ce au cerut sau ceva util, arată cercetările.
De asemenea, cei ce fac daruri cheltuiesc mai mulți bani pe cadouri decât și-ar dori primitorii, ceea ce îi poate face să se simtă datori.
Adesea, cei care dăruiesc folosesc cadouri pentru a încerca să influențeze destinatarul, cum ar fi atunci când cumnatul tău super-fit, care te îndeamnă mereu să te înscrii la CrossFit, îți oferă o mreană de Crăciun.
„Oferirea de cadouri în familie poate fi un act de micropolitică”, spune Chihling Liu, lector superior la Universitatea Lancaster din Marea Britanie, care studiază partea întunecată a oferirii de cadouri.
„Încearcă să-și afirme identitatea unul față de celălalt.”
Micopolitica oferirii de cadouri
Pe lângă faptul că a făcut cadou o croazieră rudelor ei anul trecut, Stella Derrostomian i-a dat verișoarei ei Michelle o brățară cu diamante pavé.
Ea le-a dăruit copiilor lui Michelle genți uriașe pline cu cadouri, inclusiv rochii de lux și cărți pentru fiica ei și haine de Formula 1 și o mașină cu telecomandă pentru fiul ei.
Michelle spune că își iubește vărul și apreciază cadourile. Dar ea nu poate ține pasul.
„De fiecare dată când îmi dă un cadou, întreb: „De ce cheltuiești atât de mult?””, spune ea.
„Îmi place să văd bucuria de pe fețele membrilor familiei mele”, spune Stella, 64 de ani, un agent imobiliar din Los Angeles.
„Și nu pot să-l iau cu mine, așa că aș putea la fel de bine să-l ofer.”
Chinul financiar pentru a cumpăra cadouri scumpe
Am auzit de la oameni care s-au chinuit să-și dea seama ce să ofere fraților mai bogați sau s-au certat cu soții lor cu privire la câți bani să cheltuiască.
Un soț spune că soției sale îi place să „trimite spam” tuturor cu cadouri scumpe, inclusiv pe noul iubit al fiicei lor, „care este în familie de cinci minute”.
O femeie a recunoscut că încă e furioasă că nepoatele adolescente pe care le vede o dată sau de două ori pe an i-au trimis prin e-mail listele lungi de dorințe.
S-a prefăcut că este bolnavă și a sărit peste întâlnirea de Crăciun a familiei ei.
Mulți s-au plâns de cadouri proaste: o soție proaspăt căsătorită a primit un deschizător de conserve electric de la soțul ei.
O alta a primit un set de șervețele cu șoareci brodați pe ele de la noua ei soacră.
Un tânăr a primit bile deodorante pe care să le pună în pantofii de sport.
„Ultima dată când am fost la sală a fost niciodată”, a spus el.
Cadourile proaste deranjează pentru că te fac să te simți nevăzut sau chiar caracterizat greșit, spune Julian Givi, profesor asociat de marketing la Universitatea West Virginia, care studiază oferirea de cadouri.
„Te întrebi: „Este această persoană leneșă? Le pasă măcar de mine?’”
Ce poți să faci
Ai nevoie de ajutor pentru cumpărături? Iată câteva sfaturi.
Nu te gândi prea mult la asta. Destinatarii le plac cadourile noastre mai mult decât credem noi, arată cercetările.
Chiar și atunci când nu o fac, nu sunt atât de supărați pe cât ne temem.
Plictisitorul este chiar în regulă, atâta timp cât ei cred că este ceva ce vor găsi util, spune Polman.
Întrebați-i ce vor. Da, poate fi tranzacțional să oferi un cadou pe care cineva l-a cerut. Dar destinatarii preferă un cadou pe care îl doresc, arată studiile.
Luați în considerare să oferiți o experiență, cum ar fi un voucher pentru restaurantul preferat. Destinatarii preferă acest lucru, iar dacă experiența este ceva ce vă place amândurora, vă va ajuta să vă întăriți relația, spune Liu.
Alte sfaturi pentru cadouri
Acordă-ți suficient timp. „Nu vei face o treabă bună dacă faci cumpărături în ultimul moment”, spune Givi.
Amanda Latimer iubește un Crăciun aglomerat. Anul trecut, mama în vârstă de 48 de ani le-a cumpărat copiilor ei, cu vârste cuprinse între 16 și 27 de ani, ceea ce și-au dorit: haine de designer și echipamente tech.
Apoi a plusat cu pături confortabile, pentru a avea mai multe sub brad.
Cu toate acestea, în dimineața de Crăciun, Latimer spune că „s-a simțit puțin goală pe dinăuntru” după ce au fost deschise cadourile.
Copiii ei au fost recunoscători. Dar nu păreau uimiți.
Anul acesta, Latimer are un nou plan: în loc de cadouri, familia ei va face o donație Armatei Salvării pentru a îndeplini lista de dorințe de Crăciun a unei familii nevoiașe.
Latimer spune că a fost inspirată de bunica ei, Joan Kroc, soția fondatorului McDonald’s, Ray Kroc, care a dat organizației de caritate 1,5 miliarde de dolari după ce a murit în 2003.
Copiii ei sunt entuziasmați. „Îmi pare rău că cer ceva de Crăciun”, spune Lauren Latimer, 19 ani. „Este mult mai bine așa”.