Micii consumatori au probleme mari

Micii consumatori au probleme mari

Studiile efectuate în SUA şi Marea Britanie atestă că tinerii de astăzi sunt mai materialişti decât cei din generaţiile precedente.

Conform unui sondaj de opinie efectuat de GfK NOP pentru The Children’s Society, 60% dintre respondenţi cred că mesajele negative din media afectează copiii şi adolescenţii, iar 89% dintre subiecţi se tem că, astăzi, copiii sunt mult mai materialişti decât cei din generaţiile anterioare.

Să nu acuzăm minorii

„Ca adulţi, trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru nivelul actual al marketării copiilor. A acuza copiii că au devenit materialişti într-o asemenea cultură e o cale greşită. Dacă nu ne punem întrebări despre comportamentul nostru, ca societate, riscăm să creăm o generaţie profund nemulţumită care încearcă în zadar să ajungă la un stil de viaţă intangibil“, spune profesorul emerit de psihologie infantilă Philip Graham, de la Institutul de sănătate a copilului din Londra.

Un alt studiu, efectuat de Biroul naţional de statistică din Marea Britanie, a descoperit că în căminele cu un venit de maximum 100 de lire sterline pe săptămână, 16% dintre copii au probleme de sănătate mentală, comparativ cu 8,6% dintre copiii familiilor care câştigă 300-499 de lire săptămânal şi 5,3% dintre copiii ai căror părinţi au venituri de peste 700 de lire.

Prea multe opţiuni

„Am crescut cu mici libertăţi de alegere despre orice (...). Ştiam că de două ori pe an primesc cadouri - de ziua mea şi de Crăciun. Nu eram săraci, dar aşa era normal şi nu-mi amintesc să mă fi simţit deprimată. Astăzi, precum putem vedea peste tot în jurul nostru, copiii par să aibă de toate - haine de firmă, jocuri de computer (...). De unde provine această presiune a consumului? În primul rând, de la televiziune şi de la falsele visuri pe care aceasta le oferă“, crede Alice Miles, jurnalistă la cotidianul britanic „The Times“.

Ea consideră că presiunea consumului este aproape insuportabilă chiar şi pentru adulţi, cu atât mai mult pentru copii: „De ce ar fi în interesul unui copil să fie tratat ca un consumator? Nici măcar nu s-a demonstrat că a-i da unui adult o paletă largă de alegeri îi îmbunătăţeşte viaţa.

În multe cazuri, de la prea multe iaurturi în supermarket şi până la alegerea unui doctor sau a unei şcoli, totul e confuz şi stresant. Cred că, cu cât dăm mai puţine şi mai atent selectate alegeri copilului, cu atât îl vom ajuta mai mult.

Uitaţi-vă la figura unui copil de 6 ani confruntat cu toate jucăriile pe care le primeşte de Crăciun, fără să aibă timp să se joace cu fiecare dintre ele mai mult de câteva minute, şi veţi înţelege la ce mă refer“.

Totodată, jurnalista de la „Times“ observă că micii consumatori dezamăgiţi devin tot mai furioşi şi mai izolaţi, alienaţi de televiziune şi de modele impuse de societate, avizi să urmărească obiceiurile de consum ale adulţilor.

Ne puteți urmări și pe Google News