"Mi s-au pus penalităţi abuzive la întreţinere"

"Mi s-au pus penalităţi abuzive la întreţinere"

Pentru întârzieri la plata utilităţilor se pot percepe penalităţi de 0,2% pe zi

În jur 300.000 de familii au datorii la întreţinere în România. Stabilirea penalităţilor la sumele restante poate fi o ocazie de a scoate profit pentru cei care le calculează. Bucureşteanca Eugenia Gubandru spune că e o astfel de victimă, acuzând administratorul de bloc că i-a încărcat factura nejustificat. "Acum zece luni am închiriat garsoniera din Dristor, situată la etajul 10. În aceeaşi perioadă, asociaţia de bloc a decis înlocuirea ţevilor din apartamente. Pentru că nu aveam căldură, iar ţevile fuseseră scoase, chiriaşul nu a plătit", afirmă femeia. Însă, iarna trecută a acumulat datorii la întreţinere de 800 de lei. Cu penalităţi, a ajuns acum la 4.100 de lei. Fără ţevi la calorifere "Conform legii, nu mi se pot calcula penalităţi zilnice mai mari de 0,2% din suma datorată. Nici măcar nu am ţevi la calorifere în casă. Sunt şi ameninţată de administrator că voi fi executată silit dacă nu plătesc. Îmi plătesc datoriile, însă doar cât e corect", ne mai spune femeia. De partea opusă, administratorul blocului din Dristor, Aurica Paizan, susţine că e vorba de o neinţelegere. "Asociaţia a plătit din fondul de rulment, aşa că noi îi calculăm penalităţile. Ne-am judecat şi am câştigat, în prima fază. Dumneaei nu are doar 800 de lei datorie, ci 2.600 de lei", spune administratorul. În ceea ce priveşte absenţa ţevilor, Aurica Paizan susţine că "nu i-am tăiat ţevile. Au fost probleme pentru că mai opream căldură pe coloane şi apoi la repornire se mai formau perne de aer". Acum, ce le două părţi se judecă în instanţă, la recurs. "Modul de calcul al penalităţilor si valoarea lor a facut obiectul expertizei contabile in procesul cu nr. 31238/301/2011 aflat pe rol", ne-a transmis Marian Popescu, preşedintele Asociaţiei de Proprietari Bloc 55A.

"Chiriaşa doamnei Gubandru care locuieşte în imobil de aproximativ doi ani,  beneficiază de căldură, singura problema fiind caloriferul din dormitor care nu  mai incalzeste decât parţial, din cauza înfundării lui, proprietara avind obligatia stricta de inlocuire a caloriferului pe cheltuiala proprie. Mentionam ca asociatia nu a taiat niciodata tevile de alimentre cu caldura in apartamentul respectiv fapt care se poate verifica vizual", ne-a mai transmis acesta.

Cum se calculează corect Legislaţia prevede două metode de calculare a penalităţilor. Una realizată de furnizori (societăţile de termoficare) şi a doua de către asociaţiile de locatari. În această ultimă variantă, din resursele administraţiei de bloc se plăteşte datoria pentru a se evita oprirea căldurii în tot imobilul. Apoi, se stabilesc penalităţi locatarului. Dar, în ambele cazuri, sumele adăugate la factură se stabilesc în nişte limite. Prima este de 0,2% pe zi din valoarea debitului. "În Legea nr. 51/2006, a Serviciilor comunitare de utilităţi publice se prevede că neachitarea facturii de către utilizator în termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage penalităţi", ne-au precizat reprezentanţii RADET. Valoarea totală a penalităţilor nu va depăşi valoarea facturii. "Pe cale de consecinţă, RADET Bucureşti nu percepe penalităţi mai mari decît valoarea debitului", ne-au mai precizat reprezentanţii societăţii.

Ne puteți urmări și pe Google News