Metode de compensare pentru pasagerii români afectați de întreruperea zborurilor în 2023

În domeniul transportului aerian pot apărea probleme precum întârzieri, anulări sau chiar greve care afectează direct pasagerii. Acest lucru se aplică și pasagerilor români, așadar este important ca aceștia să-și cunoască drepturile de despăgubire din 2023.

Acest articol va explica tipurile de compensații disponibile și va prezenta statisticile privind frecvența problemelor din transportul aerian care au afectat pasagerii din anul 2022.

Întreruperile zborurilor din 2022: o prezentare statistică

Pasagerii din România au întâmpinat un număr semnificativ de întreruperi de zbor în anul 2022. Datele ne arată că 15% din zboruri au prezentat întârzieri mai mari de trei ore, iar 3% dintre zboruri au fost anulate complet. Totodată, au existat și câteva greve ale personalului companiilor aeriene ducând la mai multe întreruperi. 

Conform Eurocontrol, Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene, aeroportul din România cu cele mai multe întârzieri în 2020 a fost Aeroportul Internațional Henri Coandă din București, unde 29,1% dintre zboruri au prezentat întârzieri mai mari de 15 minute. Principalele probleme raportate de aeroport au fost legate de limita capacității aeroportului precum și probleme legate de controlul traficului aerian. 

Regulamentul nr 261/2004 cu privire la stabilirea unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor traficului aerian, prevede un set de despăgubiri pentru pasagerii care întâmpină întârzieri de trei ore sau mai mari. Regulamentul se aplică pasagerilor care pleacă sau sosesc într-un aeroport din România printr-o companie aeriană din Uniunea Europeană. 

Valoarea despăgubirii se calculează în funcție de distanța zborului:

  1. 250 € pentru zborurile cu o distanță mai mică sau egală cu 1,500 km
  2. 400 € pentru zborurile cu o distanță cuprinsă între 1,500 km și 3,500 km
  3. 600 € pentru zborurile cu o distanță mai mare decât 3,500 km 

Este important de reținut că despăgubirea poate fi redusă cu 50% în cazul în care compania aeriană oferă un zbor alternativ care ajunge într-un anumit interval de timp.

Despăgubiri pentru zborurile anulate

În cazul în care un zbor este anulat, pasagerii au dreptul la o rambursare integrală, ori de a primi un zbor alternativ. Totodată, aceștia ar putea fii eligibili pentru o despăgubire după aceleași criterii ca și cele aplicate zborurilor întârziate. Totuși, despăgubirile nu sunt aplicabile dacă zborul a fost anulat în urma unor condiții extraordinare, precum condiții meteorologice nefavorabile, ori dacă pasagerii au fost informați în legătură cu anularea zborului cu cel puțin 14 zile înainte de plecarea programată. 

Despăgubiri pentru situațiile de grevă

Pasagerii pot fi eligibili pentru compensații ca urmare a grevelor personalului companiei aeriene, dacă greva nu reprezintă o circumstanță extraordinară. Pentru a revendica despăgubirile, trebuie determinată eligibilitatea în conformitate cu regulamentele Uniunii Europene cu privire la zborurile cu sosire sau plecare de pe aeroporturile UE.

Se recomandă a se păstra evidența detaliilor zborului și a cheltuielilor suportate. SkyRefund, o companie specializată în despăgubiri, se poate ocupa de procesul de solicitare a despăgubirilor, poate evalua eligibilitatea și poate negocia cu compania aeriană în numele pasagerilor. Totodată, compania sfătuiește pasagerii să nu accepte vouchere sau alte forme de compensații care pot limita dreptul pasagerilor de a fii despăgubiți integral. Pe lângă despăgubirile pentru întârzieri și anulări de zbor, SkyRefund poate ajuta cu despăgubirile pentru greve. Compania recomandă a se păstra înregistrări ale detaliilor grevei pentru a optimiza cererile de despăgubire.

SkyRefund poate oferi, de asemenea, consiliere cu privire la modul în care cererea de despăgubire poate fi optimizată. De exemplu, compania sfătuiește pasagerii să evite să accepte vouchere sau alte forme de despăgubire care le pot limita drepturile de a primi despăgubiri integrale.

Pe lângă despăgubirile pentru întârzieri și anulări de zbor, SkyRefund poate ajuta și cu despăgubiri pentru greve. Grevele pot provoca perturbări semnificative ale transportului aerian, iar pasagerii au dreptul la despăgubiri în conformitate cu reglementările UE. Este important ca pasagerii să păstreze înregistrări ale grevei, cum ar fi data și ora, motivul grevei și orice informații furnizate de compania aeriană.

În 2023, pasagerii români afectați de întreruperea zborurilor au dreptul la compensații în temeiul Regulamentului UE 261/2004. Este esențial ca pasagerii să înțeleagă aceste drepturi și să solicite despăgubiri atunci când este cazul. Cu toate acestea, este la fel de important ca și companiile aeriene să ia măsurile necesare pentru a reduce la minimum întreruperile și pentru a-și îmbunătăți serviciile pentru a asigura o experiență de călătorie mai bună pentru toate părțile implicate.