Meta, compania americană, a fost acuzată că a încălcat regulile de concurență digitală din Europa cu modelul de publicitate pentru utilizatori „plată sau consimțământ”.
Meta a obligat utilizatorii cu metoda „plată sau consimțământ”
Mai exact, la sfârșitul anului 2023, Meta a lansat un serviciu numit „Abonament pentru fără reclame”, cerând utilizatorilor europeni de Facebook și Instagram să plătească 12,99 euro pe lună pentru versiunea fără reclame. După acest regulament impus acum riscă o amendă de 12 miliarde de euro.
Comisia Europeană a anunțat luni că în opinia sa, „această alegere binară îi obligă pe utilizatori să-și dea consimțământul pentru utilizarea datelor cu caracter personal și nu le oferă o versiune mai puțin personalizată.
„Meta a forţat milioane de utilizatori din întreaga UE să facă o alegere binară: să plătească sau să consimtă. Conform constatărilor noastre preliminare, aceasta este o încălcare a Regulamentului privind pieţele digitale (DMA)”, a declarat comisarul pentru afaceri digitale Thierry Breton.
Dacă se confirmă concluziile provizorii ale investigației Comisiei, UE ar putea da o amendă echivalentă cu 10% din veniturile sale anuale globale. În baza analizei financiare a companiei pentru 2023, sancțiunea s-ar putea ridica la 13,5 miliarde de dolari.
Compania nu este de acord cu deciziile Comisiei Europene
Meta susţine că modelul său de abonament „este în conformitate cu DMA”. De asemenea, a mai declarat că „așteaptă cu nerăbdare” să continue dialogul constructiv cu Comisia Europeană pentru a închide anchet„
„Abonament pentru fără reclame urmează direcția celei mai înalte instanțe din Europa și respectă DMA”, a declarat un purtător de cuvânt.
Cum procedează Meta: utilizatorilor li se oferă abonament plătit care le permite să nu aibă publicitate. Iar dacă doresc să păstreze serviciul gratuit, utilizatorii trebuie să accepte să îşi predea datele cu caracter personal.
Meta nu respectă regulamentul UE
În acest context, Comisia Europenă spune că Meta nu respectă regulamentul UE, adică „nu permite utilizatorilor să îşi exercite dreptul de a consimţi în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal”.
UE a declarat că giganţi tehnologici precum Meta au reuşit „să colecteze cantităţi mari de date cu caracter personal. Acest lucru le-a oferit avantaje potenţiale faţă de concurenţii lor”.
Este pentru a doua oară când un gigant tehnologic este acuzat în temeiul DMA. Săptămâna trecută, Comisia Europeană a acuzat Apple că ar fi încălcat normele europene de concurenţă prin magazinul său de aplicaţii, informează CNN.