Meseria de navigator, “inexistentă” pentru autoritățile române

Meseria de navigator, “inexistentă” pentru autoritățile române

Peste 35.000 de navigatori, cu carnete de marinar valabile, sunt întregistrați în România, cei mai mulți dintre ei fiind recunoscuți ca adevărați profesioniști, apreciați pe piața maritimă mondială. Cu toate astea, autoritățile române au ignorat total Ziua Internațională a Navigatorului, sărbătorită pe 25 iunie, singurele urări de “La mulți ani” fiind transmise de către reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor, Constanța.

Ziua Internațională a Navigatorului este sărbătorită de 1,5 milioane de marinari care navigă pe mările și oceanele lumii. Meseria de navigator, mai ales cea de ofițer de marină, este foarte căutată pe piața internațională, peste 85% din comerțul internațional efectuându-se pe mare. Peste 15.000 locuri sunt disponibile, în lume, pentru ofițerii de marină, iar în 2022 vor fi vreo 50.000 de locuri lipsă pe piața internațională”, spune liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

De altfel, reprezentanții SLN au fost singurii care, ieri, au transmis felicitări navigatorilor români, de acasă și din lume. Sloganul zilei, din acest an, al Organizației Maritime Internaționale a fost  “Mulțumim navigatori!”

Reprezentanții SLN, care sunt și inspectori ITF(Federația Internațională a Transportatorilor) au organizat, astăzi, o acțiune de vizitare a navelor din porturile Constanța și Agigea împreună cu câțiva membri ai Federației Naționale a Sindicatelor. Au stat de vorbă, inclusiv cu marinarii străini aflați cu navele în port, au socializat și au ciocnit un pahar de șampanie.

Pentru politicieni, navigatorii români aproape că nu există, singurul marinar fiind, probabil, Traian Băsescu. Nu pricep că marinarii români trebuie priviți, în lume, ca cetățeni europeni. Poate de aceea, deși a fost ratificată în România, Convenția Internațională Maritimă care îi poate proteja și pe marinarii români, în privința drepturile salariale și a condițiilor de muncă la bordul navelor, nu a apărut, încă, în Monitorul Oficial.

În acest fel, zeci de mii de navigatori români sunt afectați. “De aceea, contractele de muncă nu sunt incă verificabile la nivelul legislației naționale, nu avem asigurări pentru navigatori în conformitatea cu Convenția Maritimă, fiind vorba de acele asigurări ale agențiilor de crewing în caz de abandon  sau de neîndeplinirea sarcinilor de serviciu a armatorilor de a acorda salariile”, a explicat Adrian Mihălcioiu.