În cadrul sistemului educațional tradițional, memorarea a fost adesea considerată cea mai importantă abilitate pentru succesul academic și profesional. Progresul societății noaste s-a bazat însă pe creativitate și gândire critică. Pentru copii este important să aibă o memorie bună, dar mai important este cum reușesc să dezvolte informațiile memorate.
Creativitatea și gândirea critică sunt abilități care le permit oamenilor să gândească în mod independent, să ia decizii înțelepte și să creeze soluții noi și inovatoare pentru problemele cu care se confruntă. Aceste abilități sunt esențiale în contextul social actual asaltat de „soluții” care țin de inteligență artificială, surse rapide de informare etc., în care avem nevoie de oameni capabili să gândească în mod critic și creativ pentru a face față provocărilor și pentru a găsi soluții la problemele complexe.
În timp ce memorarea este importantă în unele situații, cum ar fi învățarea unei limbi străine sau a unor formule matematice, această abilitate nu este suficientă pentru a garanta succesul profesional. O persoană care poate memora fără probleme o gamă variată de informații, dar nu poate să creeze soluții noi pe baza informațiilor pe care le are, este într-un dezavantaj considerabil față de cei care pot face acest lucru, chiar cu mai puține informații disponibile în memorie.
Informațiile sunt ușor de găsit, nu și soluțiile
Creativitatea și gândirea critică ale copiilor pot fi dezvoltate prin diverse modalități, inclusiv prin participarea la activități extracurriculare, citirea și cercetarea, dezvoltarea abilităților artistice sau prin implicarea în proiecte care presupun rezolvarea problemelor. În plus, există și școli, sisteme de învățământ alternativ și programe educaționale care încurajează dezvoltarea acestor abilități prin metode de predare interactive și prin provocări care stimulează creativitatea și gândirea critică. Un exemplu bun în acest sens este Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, care organizează anual concursul ARISTOTEL, un concurs interdisciplinar pentru elevii din școala primară și gimnazială, care încurajează dezvoltarea abilităților de gândire critică și creativitate, și care se desfășoară chiar în această perioadă.
Concursul Interdisciplinar ARISTOTEL le oferă copiilor șansa să-și evalueze nivelul de dezvoltare și cunoaștere, să își descopere propriul potențial, să își dorească să exploreze și să descopere, prin stimularea dorinței de performanță, și îi încurajează să fie activi și implicați în procesul de învățare, să se bucure de educație și să își dezvolte pasiunea pentru învățare.
Deși informațiile pot fi ușor de găsit în era digitală în care trăim, nu este suficient să le memorăm pentru a obține succesul profesional și personal. Dimpotrivă, este mai necesar ca oricând să dezvoltăm abilitățile de gândire critică și creativitate, care ne permit să creăm soluții noi și să explorăm noi domenii de cunoaștere.