Pentru prima dată în istoria României, economia ţării noastre va profita de un eveniment important. Calificarea tricolorilor la Europene va aduce venituri de un miliard de euro!
Calificarea echipei naţionale la Campionatul European de fotbal - ediţia 2008 va fi, pentru prima oară în istoria României, speculată într-un mod organizat şi profesionist de economia ţării noastre. Conjunctura istorică favorabilă pe care o traversează România, corelată cu creşterea economică susţinută şi suprapusă fericit peste redresarea fotbalului se vor materializa, în vara lui 2008, într-un „boom“ economic. Pentru că, până acum, ţara noastră n-a fost - din varii motive - capabilă să gestioneze marile evenimente şi să le transforme în ceva palpabil (creştere economică), n-au existat calcule serioase pe această temă. Nici n-ar fi fost de folos astfel de demersuri. În perioada interbelică, România nu era pregătită pentru aşa ceva. Anii de război au ruinat ţara, iar în cele aproape cinci decenii de comunism nici n-a fost nici măcar posibil să se vorbească despre aşa ceva. După 1990, mineriadele şi tranziţia au întârziat din nou apropierea României de modernitate. Iar când, după 2000, aceasta s-a produs, în ţara noastră nu s-au mai petrecut evenimente notabile. Începând însă din 2008, lucrurile se vor schimba radical. Economia s-a maturizat şi e pregătită să speculeze momentul în care România va reintra în fotbalul mare. Euro 2008 va fi o superafacere de pe urma căreia toată lumea va încerca să profite „ştiinţific“. EVZ a încercat, folosind date oferite de specialişti, să pună cap la cap principalele industrii care vor obţine venituri de pe urma participării României la Europene. A rezultat o sumă fabuloasă: fără a lua în calcul domeniile colaterale care vor „ciuguli“ de pe urma calificării echipei lui Mutu, veniturile se apropie de un miliard de euro! Este o cifră nemaiîntâlnită, unică în istoria României, obţinută de pe urma exploatării unui eveniment, fie el sportiv, artistic sau de altă natură.
FRF câştigă 9 milioane € Din această sumă, fotbalul propriu-zis va obţine doar o părticică infimă. Ionuţ Lupescu, directorul general al FRF, spune că bugetul estimat se ridică în 2008 în jurul sumei de 10 milioane de euro, cu 3 milioane mai mult decât anul acesta, rezultat în principal din atragerea de noi sponsori şi renegocierea unor contracte mai vechi. De asemenea, se adaugă premiile UEFA: cel puţin 7,5 milioane de euro, dintre care, după reţinerea impozitului în Elveţia, în vistieria FRF vor intra cel puţin 6 milioane. MEDIA ŞI PUBLICITATE TVR este marele câştigător Calificarea României la Euro 2008 a agitat şi piaţa media din ţara noastră. Practic, toate ziarele, radiourile şi posturile TV îşi fac socoteli, dar „bătaia peştelui“ va fi, fără dubii, în televiziune. Postul public, care transmite meciurile, va lua caimacul. Partidele naţionalei vor aduce audienţe mai mari şi încasări din publicitate pe măsură, faţă de ediţia de acum patru ani, de la care România a lipsit. Estimările EVZ arată că se va obţine o sumă dublă faţă de Euro 2004. Pe lângă TVR, vor avea de câştigat şi celelalte posturi. În 2004, partidele de la Europene au avut un rating mediu de 12% (130-140.000 de telespectatori), iar încasările TVR s-au ridicat la circa 2-2,2 milioane de euro. Regia Splendid Media, care administrează spaţiul publicitar pentru televiziunea publică, se aşteaptă ca toate calupurile să fie vândute (aşa-numita situaţie „sold-out“, în limbaj publicitar). Radu Budeş, managing partner, precizează: „Ne aşteptăm să fim „sold-out“. Până acum, gradul de ocupare este deja de 20%“. ( Petrişor Obae )
Peste 6 milioane de euro Folosind datele primite, EVZ a estimat suma aproximativă pe care o va câştiga TVR din transmisia partidelor. În total, canalele publice vor difuza 31 de meciuri: 27 - pe TVR 1, 4 - pe TVR 2. Cu 24 de minute de publicitate la fiecare meci, în condiţiile unui grad de ocupare de 100%, TVR ar putea difuza aproximativ 1.500 de spoturi. Suma încasată de postul public se aşteaptă să ajungă la 3,5- 4 milioane de euro. La încasări vor contribui şi emisiunile speciale pregătite de TVR pentru Europene. Celelalte posturi TV ar mai putea atrage, în total, alte peste 2 milioane de euro. Naţionala, mai scumpă Preţurile practicate pentru publicitatea de la Euro diferă în funcţie de meci. Dacă un spot difuzat într-un meci altul decât cele ale României va costa 3.000- 4.000 de euro, reclamele de la partidele naţionalei vor aduce şi mai mulţi bani. Astfel, la o audienţă de 1,5-2 milioane de telespectatori, un meci al României în grupe ar atrage 10.000 de euro de la fiecare reclamă difuzată! Banii aduşi depind însă de mai multe variabile, ne-au explicat sursele din domeniu. Prestaţia României din primul meci, cu Franţa, contează foarte mult. Dacă meciul se termină cel puţin cu un egal, interesul pentru următoarele partide, implicit audienţa şi încasările, vor fi mai mari. Calificarea din grupe va atrage, de asemenea, o audienţă enormă, iar preţurile reclamelor vor deveni şi mai mari. VENITURI Turism câştigător
Operatorii de turism şi transportatorii vor câştiga între 5 şi 7 milioane de euro de pe urma Euro 2008, după cum a estimat Florin Leonte, directorul general al Danco Pro, principalul partener al FRF: „Vor fi puse în vânzare 5-6 mii de bilete la meciurile naţionalei, cu preţuri între 50 şi 150 de euro“.
AFACERILE DAU LOVITURA Mutu face economia să duduie
Aproape un miliard de euro! Atât va câştiga mediul de afaceri din România de pe urma calificării tricolorilor la Euro 2008. Marii jucători vor lua, bineînţeles, grosul. Hipermarketurile, supermarketurile şi comercianţii de produse electronice, de jocuri video şi de echipamente sportive estimează că vor înregistra în iunie 2008, pe durata Europenelor, vânzări cu cel puţin 20% mai mari decât într-o lună obişnuită de peste an. Producătorii de bere avansează calcule chiar mai curajoase: încasări mai mari cu circa 35% faţă de o lună obişnuită a verii! Nici puburile şi terasele, care sunt majoritare în industria de profil, nu întrevăd creşteri mai mici de 20% faţă de oricare altă lună a verii. Operatorii de turism se aşteaptă ca destinaţia Elveţia să fie de cinci ori mai cerută de turiştii români. Aici nu sunt incluse doar biletele la meciurile de fotbal, ci şi transportul şi cazarea microbiştilor. Chestionaţi de EVZ, reprezentanţii acestor industrii au calculat valoarea vânzărilor din perioada Euro 2008 pe baza estimărilor privind creşterea diverselor businessuri în vara anului viitor şi a unui precedent, Campionatul Mondial de fotbal din 2006, la care România a lipsit. (Adelina Vlad) Vezi meciul la hipermarket Potrivit calculelor EVZ, vânzările celor mai importante lanţuri de supermarketuri şi hipermarketuri, precum şi a retailerilor de electronice şi articole sportive, s-ar putea ridica, în cursul anului viitor, la cel puţin 7 miliarde de euro. În perioada Europenelor, încasările cumulate ale retailerilor ar putea atinge valoarea de 588 de milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de o perioadă obişnuită de peste an (sunt excluse din acest calcul perioadele din preajma Sărbătorilor de Paşte şi Crăciun).
„Estimăm că Euro 2008 va determina creşteri ale vânzărilor cu cel puţin 20% faţă de o perioada fără astfel de evenimente“, explică Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour, companie care calculează pentru anul viitor încasări de un miliard de euro. Cei care nu vor să piardă nicio secundă din competiţie vor avea posibilitatea să urmărească meciurile chiar în galeriile comerciale! Cum se măsoară reuşita Există însă şi socoteli chiar mai optimiste de atât. „Dacă România ajunge în finală, cu siguranţă ne apropiem de o creştere a vânzărilor cu 30%“. Aşa măsoară Daniel Mischie, managerul restaurantului Caru’ cu Bere, din Bucureşti, influenţa participării echipei naţionale de fotbal la Euro 2008 asupra businessului pe care îl conduce. Pe baza studiului companiei Euromonitor International despre industria de restaurante şi baruri din ţara noastră, încasările acestor afaceri se vor ridica la circa 200 de milioane de euro în perioada Euro 2008! NOROC CU EURO Fotbalul creşte afacerile pariorilor cu 30 la sută Un alt mare câştigător al calificării României la Euro este segmentul pariorilor. Daniel Smeadă, PR Manager la Astra Sport Bets, spune că vor da buluc la ghişee şi românii care nu pariază în mod obişnuit. Aceştia au tendinţa să mizeze în funcţie de sentimente, spre deosebire de jucătorii „profesionişti“. „Cei care joacă regulat sunt pariori foarte buni“, spune Daniel Smeadă. În 2007, românii au jucat bilete în valoare totală de aproximativ 600 de milioane de lei, iar pentru anul următor se estimează o creştere de 30% pentru luna iunie şi de 10% pentru restul anului. Totuşi, Euro nu va fi un „boom“ pentru casele de pariuri, pentru că la astfel de competiţii nu există multe surprize. „Singurul avantaj e că agenţiile de pariuri au mult mai mulţi clienţi“, a mai declarat Daniel Smeadă. (Cristian Delcea)