Matrix, cel mai revoluţionar film ştiințifico-fantastic, sărbătoreşte cea de-a 20-a aniversare. Cum a influenţat lumea ştiinţei

Matrix, cel mai revoluţionar film ştiințifico-fantastic, sărbătoreşte cea de-a 20-a aniversare. Cum a influenţat lumea ştiinţei

Matrix este un film științifico-fantastic regizat și scris de frații Wachowski și lansat în 1999 pe marile ecrane. El are ca temă principală ideea că oamenii trăiesc într-o lume virtuală, creată de inteligența artificială, în urma războiului purtat între oameni și mașini. Mulţi afirmă că acest film a ajutat lumea ştiinţei să avanseze în toţi aceşti 20 de ani.

De la science fiction la știință, doar un pas

În acest an, 31 martie marchează cea de-a 20-a aniversare a lansării filmului revoluționar "Matrix" și lansarea noii cărți, "Ipoteza simulării". Filmul a avut influență în multe feluri: efecte speciale incredibile, acțiuni neîngrădite, devenit un fenomen cultural care se extinde mult dincolo de filmul însuși. Acest lucru se datorează în parte filosofiei sale. Matrix este probabil cea mai populară "încarnare" a ceea ce numim acum "ipoteza de simulare" - ideea că trăim cu toții într-un joc video gigantic online.

Mai este acest film doar science fiction?

Ne puteți urmări și pe Google News

Creatorii filmului Matrix au susținut că au fost influențați de munca lui Philip K. Dick, printre alții. Multe adaptări ale operei lui Dick sunt bine cunoscute, printre care Blade Runner, Total Recall, Maestrul Înaltului Castel, Agenția. În povestirile sale, Dick era adesea obsedat de ceea ce era real și ce era fals despre realitatea experienței umane - abordarea problemelor de inteligență artificială, simulatoare de realitate și amintiri distorsionate.  Matrix l-a avut în rolul principal pe actorul Keanu Reeves (Neo), un hacker care întâlnește referințe enigmatice la ceva numit Matrix online. 

Când a apărut Matrix, ideea de a trăi într-un joc video era catalogat de domeniul science fiction

Astăzi, ipoteza de simulare este serios dezbătută de oameni de știință, filosofi, fizicieni și alții. Motivul pentru care acest argument este luat în serios are la bază aceste repere:

1. Argumentul filozofic al "simulării" avansat de Nick Bostrom de la Oxford.

2."Îmi este greu să argumentez că nu suntem într-o simulare", Neil deGrasse Tyson

3.  "Trăim în realitate generată de calculator", Philip K. Dick

4. Şi argumentul simulării jocurilor video, prezentat, printre altele, de Elon Musk.

Astăzi, vedem deja cu realitatea virtuală că "imersiunea totală" este posibilă. Oricine a jucat un joc VR,  va realiza că este posibil să uiți lumea reală și să "crezi" că lumea pe care o vezi este reală.

Dacă tot ceea ce este doar informație sau fragmente de informații, care nu ar fi în concordanță doar cu simularea unui joc video ca cea din Matrix, s-ar explica unele dintre marile întrebări care rămân fără răspuns în știință: de ce lumea există și de ce se manifestă în acest fel?

Deși nu reușim să reproducem simularea Matrix cu tehnologia actuală, jocurile noastre de calcul și jocurile video devin tot mai sofisticate pentru a spune că suntem pe drumul cel bun, este ipoteza celui mai bine vândut autor, cunoscutul om de știință MIT și designerul de jocuri video de la Silicon Valley, Rizwan Virk.