Maşinile, ridicate ilegal în tot Bucureştiul

Maşinile, ridicate ilegal în tot Bucureştiul

Deşi încheiate prin încălcarea legii, contractele firmelor de ridicare a maşinilor nu au fost reziliate. ANRMAP a dat doar avertismente sau a constatat că faptele s-au prescris.

Firmele care ridică maşinile parcate neregulamentar în Bucureşti au fost desemnate de către primăriile de sector prin repetate încălcări ale legislaţiei privind achiziţiile publice. Aceasta este concluzia unui raport întocmit de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP). Cu toate acestea, nici vorbă de desfiinţarea contractelor acestor firme cu primăriile: ANRMAP s-a mulţumit să împartă doar avertismente pentru neregulile constatate sau, pur şi simplu, să menţioneze că, între timp, acestea s-au prescris.

Cel care a sesizat ANRMAP a fost avocatul Cătălin Crăciunescu. El este decis, acum, să înfiinţeze o asociaţie a şoferilor păgubiţi şi să solicite daune în instanţă, dar şi suspendarea ridicărilor auto, până când judecătorii se vor pronunţa asupra cererii de anulare a contractelor.

În paralel, avocatul Crăciunescu a sesizat şi Ombudsmanul European, instituţie care funcţionează sub egida UE şi investighează plângeri privind cazurile de administrare defectuoasă în instituţiile din statele membre ale Uniunii.

Ne puteți urmări și pe Google News

Doar avertismente la Sectorul 6

"Autoritatea contractantă nu a transmis spre SEAP anunţul de atribuire a contractului în termenul prevăzut de lege şi a încălcat prevederile privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării IMM-urilor, ceea ce reprezintă o restricţie nepermisă de lege". Acestea au fost concluziile ANRMAP în privinţa "respectării" OUG 34/2006 privind achiziţiile publice de către Primăria Sectorului 6 (prin intermediul Direcţiei Generale de Poliţie Comunitară), la atribuirea contractului de ridicare a autovehiculelor staţionate ne regulamentar pe drumurile publice.

Cu toate acestea, Primăria Sectorului 6 s-a ales doar cu avertismente, iar contractul a rămas în vigoare.

În sectorul 3, neregulile s-au… prescris

Situaţia este şi mai hilară în ceea priveşte contractul similar încheiat de Primăria Sectorului 3, care nu s-a ales nici măcar cu avertisment, deşi a încălcat Legea achiziţiilor publice. Motivul: neregulile comise s-au prescris, a constatat, sec, ANRMAP. Printre acestea: "Neincluderea procedurii în programul anual de achiziţii publice, încălcarea prevederilor privind documentele pe care trebuie să le conţină dosarul achiziţiei publice, încălcarea prevederilor privind obligaţia întocmirii notei justificative privind solicitarea cererilor minime de calificare, neîntocmirea notei justificative privind alegerea criteriului de atribuire «oferta cea mai avantajoasă economic», nerespectarea termenului dintre data transmiterii spre publicare a anunţului de participare şi datalimită de depunere a ofertelor".

La Sectorul 2, câştigătorul trebuia descalificat

De departe, situaţia cea mai gravă se înregistrează însă în sectorul 2, unde ANRMAP a descoperit că firma câştigătoare, Supercom SA, trebuia, pur şi simplu, descalificată de la licitaţie. Motivul: nici măcar nu a îndeplinit criteriile minime, oferta sa fiind inadmisibilă.

În mod paradoxal, societatea a câştigat însă licitaţia organizată de Poliţia Comunitară Sector 2 şi ridică în continuare maşini. "Autoritatea contractantă nu a detaliat modul de acordare a punctajelor (…), a încălcat cerinţa minimă de calificare, principiul eficienţei utilizării fondurilor publice (…), a declarat câştigătoare oferta Supercom SA, în condiţiile în care aceasta nu era admisibilă (…), a încălcat principiul transparenţei (…), nu a solicitat garanţia de bună execuţie (…), a încălcat principiul tratamentului egal" - sunt doar câteva dintre concluziile ANRMAP în urma verificărilor întreprinse la Sectorul 2. Doar că, în cazul tuturor acestor flagrante încălcări ale legii, "aplicarea sancţiunii s-a prescris"!

Nereguli şi în restul Capitalei

Primăria Sectorului 4 s-a ales şi ea cu o amendă pentru încălcarea legislaţiei privind achiziţiile publice în atribuirea contractului de ridicare a vehiculelor, dar acesta a rămas în vigoare. ANRMAP a concluzionat că a fost restricţionat accesul la procedura de atribuire şi că s-a încălcat principiul nediscriminării şi al tratamentului egal al potenţialilor ofertanţi, încălcări ce au fost considerate "circumstanţe agravante".

Şi la Primăria Sectorului 1 au fost depistate nereguli: nedesemnarea unui colectiv de coordonare, neelaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare, neefectuarea unei analize economico-financiare, neincluderea procedurii în programul anual al achiziţiilor publice, netransmiterea anunţului spre publicare în termenul prevăzut de lege, restricţionarea con curenţei operatorilor economici sau aplicarea incorectă a criteriilor stabilite în documentaţia de atribuire. Şi lista neregulilor nu se opreşte aici.

Singurul care a scăpat de verificarea ANRMAP a fost sectorul 5, al lui Marian Vanghelie. Dar asta pentru simplul motiv că în sectorul 5 nu se ridică maşini.

DEMERSURI JURIDICE

Un avocat cere anularea contracte

Avocatul Cătălin Crăciunescu (craciunescu.catalin@lex-express.ro) - cel care a şi sesizat ANRMAP - este decis să înfiinţeze o asociaţie a şoferilor păgubiţi şi să se adreseze instanţei.

"Am acţionat deja în judecată, în vederea constatării caracterului ilicit al contractelor ce au ca obiect ridicarea autovehiculelor parcate neregulamentar şi, totodată, vom cere şi suspendarea efectelor acestora, până la pronunţarea instanţei", spune avocatul.

Totodată, Crăciunescu a sesizat şi Ombudsmanul European, instituţie care funcţionează sub egida Uniunii Europene şi investighează plângeri privind cazurile de administrare defectuoasă în instituţiile din statele membre. Cătălin Crăciunescu solicită sancţionarea autorităţilor contractante, adică a primăriilor de sector, pentru încălcările repetate ale legislaţiei privind achiziţiile publice, anularea con tractelor de ridicare a maşinilor şi refacerea licitaţiilor cu respectarea legii.

"Principala problemă a autorităţilor locale şi, implicit, a societăţilor în cauză va fi dată de situaţia în care instanţele de judecată vor constata ilegalitatea contractelor - aici mă refer la achiziţiile publice, caz în care putem solicita, în numele clienţilor, să li se ramburseze sumele plătite acestor societăţi. Opinia noastră este că, dacă la momentul constatării contravenţiei, ridicarea autoturismelor s-a făcut în baza unui contract devenit nul, atunci toate sumele încasate de aceste companii reprezintă sume încasate fără just temei. Rămâne de văzut ce va considera instanţa de judecată cu privire la demersul nostru, dar noi considerăm că, atâta timp cât Autoritatea Naţională pentru Monitorizarea Achiziţiilor Publice a constatat, în urma unui control la fiecare dintre primăriile în cauză, ile galitatea acestor contracte, nu va putea decât să confirme acelaşi lucru şi să dispună desfiinţarea acestora. Având în vedere această situaţie de fapt, precum şi demersurile efectuate de noi, apreciem că este evident faptul că în această materie au fost încălcate o serie de prevederi legale, încălcări care au adus prejudicii imense unui număr foarte mare de persoane", a explicat Cătălin Crăciunescu.

SESIZĂRI

Încălcări ale Constituţiei

Avocatul Cătălin Crăciunescu susţine că se va adresa şi Avocatului Poporului, instituţie competentă să sesizeze Curtea Constituţională în privinţa nelegalităţii ridicărilor auto, sub aspectul încălcării dreptului la proprietate.

"Potrivit articolului 2 din Constituţie, proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. A vând în vedere că autovehiculele ridicate în baza hotărârilor de consiliu local reprezintă un bun proprietate privată, bun de care diverse persoane au fost private în mod nelegal, în baza unor contracte de concesiune încheiate cu nerespectarea dispoziţiilor legii, se poate afirma că a fost încălcat dreptul de proprietate privată pentru fiecare persoană care a fost afectată de efectele produse de aceste contracte, care, în mod abuziv, au fost puse în aplicare. Având în vedere că este vorba despre un drept fundamental, drept recunoscut şi protejat chiar prin Constituţie, se impune încunoştinţarea Curţii Constituţionale, în calitate de garant suprem al Constituţiei", subliniază avocatul Crăciunescu. "Am acţionat deja în judecată în vederea constatării caracterului ilicit al contractelor şi vom cere şi suspendarea efectelor acestora, până la pronunţarea instanţei." CĂTĂLIN CRĂCIUNESCU, avocat TARIFE DIFERITE

Cât plăteşti să-ţi recuperezi maşina

Şoferii ale căror maşini sunt ridicate de pe străzile Capitalei plătesc între 440 şi 833 de lei pentru a-şi recupera automobilele, în funcţie de sector. Atenţie, aceste tarife se aplică doar în primele 24 de ore de la ridicarea autovehiculului! Taxele pentru "depozitarea" maşinii ridicate cresc, pentru fiecare 24 de ore, cu sume cuprinse între 180 şi 372 de lei, în funcţie de sector.

Astfel, tariful cel mai ridicat se înregistrează în sectorul 1, administrat de Andrei Chiliman: 833 de lei, plus 372 lei pentru fiecare 24 de ore de "depozitare".

La polul opus se situează sectorul 6, "păstorit" de Cristian Poteraş: 440 de lei, plus 180 de lei/24 de ore.

Dacă vă este ridicată maşina în sectorul 4, achitaţi 496 de lei, plus 310 lei/24 ore de "depozitare"; în sectorul 3 - 550 de lei, plus 150 de lei/24 ore, iar în sectorul 2 - 550 de lei, plus 230 de lei/24 ore.

Interesant este faptul că mare parte a banilor rămân, în mai toate cazurile, la firmele de ridicări auto, rare fiind situaţiile în care şi primăriile de sector încasează ceva. Iar taxelor încasate de firme li se adaugă amenzile Poliţiei Rutiere. (Antoaneta Etves)