LeasePlan este una din cele mai mari companii de leasing operaţional de pe piaţa locală. La finele primelor şase luni ale anului compania administra 6900 de autovehicule, dintr-un total propus de 7400 de autovehicule pentru sfârşitul lui 2012.

Ce schimbări au apărut în 2012 în preferinţele clienţilor de leasing financiar: mărci de maşini şi maturităţi de contracte?
Bogdan Apahidean: Schimbările majore nu au fost înregistrate în privinţa mărcilor de maşini sau a maturităţii contractelor. Cerinţele clienţilor s-au rafinat însă şi au crescut exigenţele privind calitatea serviciilor.

Cum a evoluat preţul contractelor de leasing operaţional în criză?
B. A.:
În general, tendinţa a fost cea de scădere a preţurilor. Acest lucru provine atât din reducerile pe care le-au efectuat în timp dealerii auto şi ceilalţi furnizori de servicii, cât şi din creşterea experienţei firmelor care oferă leasing operational. Tendiţele sunt legate de o mai atentă alegere a furnizorului de servicii şi, implicit, de un număr mai mare de servicii oferite pentru aceeaşi sumă plătită.

Ce clienţi apelează la leasing operaţional?

B. A.: Iniţial, companiile interesate de leasingul operaţional au fost doar multinaţionalele, în principal datorită experienţei pe care o aveau la nivel internaţional cu astfel de soluţii. Astăzi însă, şi companiile locale sunt interesate de leasingul operaţional. Portofoliul nostru (LeasePlan) include acum peste 170 de companii din domenii precum: industria energetică, servicii financiare, FMCG, IT&C, industria farmaceutică, producţie, servicii etc.

Există pe piaţă soluţii complete de leasing operational auto care sa includă şi leasing de personal (şoferi)?
B.A: : Nu am identificat pe piaţa din România o cerere ridicată în privinţa personalului, motiv pentru care nu s-a justificat până în prezent dezvoltarea unui produs în acest sens. Soluţiile sunt centrate pe autovehicule.

O soluţie de leasing operaţional acoperă în acest moment toate nevoile clienţilor, putând ajunge până la a elimina complet grijile acestora în privinţa managementului de flote; începând cu tot ceea ce presupune achiziţionarea unui autovehicul nou (demersurile cu înmatricularea, taxele aferente, rovigneta, asigurare Casco, RCA), continuând cu managementul propriu-zis al flotei (programări în service, autovehicul de înlocuire, asistenţă rutieră, card de combustibil) şi nu în ultimul rând, oferirea de consultanţă pentru optimizarea costurilor care includ: profit (soluţii pentru reducere de costuri), personal (modalităţi pentru a ridica gradul de motivare al propriilor angajaţi), protecţia mediului.

Cum estimaţi că va evolua piaţa de leasing operaţional în acest an comparativ cu 2011, ca cifră de afaceri şi ca profitabilitate? De ce piaţa de leasing financiar a fost mult mai lovită de criză decât cea de leasing operaţional, care aproape că nu a fost afectată?
B. A.:
Estimam la începutul anului că piaţa de leasing operaţional va creşte cu peste 20%. După evoluţia înregistrată în primul trimestru, suntem chiar mai optimişti, aşteptându-ne la o creştere de peste 24%, evoluţie care va presupune şi o creştere a cifrei de afaceri în domeniu.

În ultimele luni şi piaţa de leasing financiar dă semne de uşoară revenire. În ceea ce priveşte creşterea mai accentuată a pieţei de leasing operaţional, consider că acest fapt se datorează pe de o parte gradului de dezvoltare mai redus al acestui tip de leasing şi pe de altă parte avantajului creat clientului prin reducerea costului în cazul externalizării administrării flotei, ceea ce în contextul economic actual este foarte important.