"Masina poporului", prezentata Indiei

Modelul Nano produs de Tata Motors va inlocui bicicletele si scuterele indienilor.

Lastunul Indiei” a fost lansat ieri la Salanul Auto de la New Delhi. Masina de 2.500 de dolari, botezata Nano, este cel mai ieftin autovehicul de pe piata mondiala. Autoturismul produs de compania Tata Motors nu va ajunge, insa, in Europa, din cauza ca nu respecta normele ecologice impuse, dar va fi folosit in India, Rusia si in alte tari asiatice. 

Dotare

Micutul Nano pe patru roti, cu aspect de Mini, a fost lansat, ieri, pe acordurile melodiei „2001: Odiseea Spatiului”, de Stanley Kubrick.  Considerata de reprezentantii Tata Motors o realizare in industria auto similara cu „primul zbor spre Luna” pentru umanitate, masina nu va fi prea convingatoare pentru asiaticii mai bogati.

Are patru locuri, un motor de 33 de cai-putere si o capacitate cilindrica de aproximativ 625 de cm cubi. Caroseria este facuta din plastic, asamblata cu adeziv special, iar dotarile sunt minime: nu are aer conditionat, nu are airbaguri, are doar un stergator de parbriz si spatiu in portbagaj doar cat sa incapa o valiza.

Producatorii sunt insa optimisti in privinta vanzarilor: peste 1 milion de asiatici vor cumpara modelul in fiecare an, majoritatea indieni care vor sa inlocuiasca plimbarea pe doua roti cu cea pe patru.

„Lasati-ma sa va asigur pe dumneavoastra si pe criticii nostri ca am proiectat un autoturism care va indeplini toate standardele de siguranta si toate normele internationale de mediu”, a declarat presedintele grupului, Ratan Tata, citat de presa internationala. Pana in septembrie, masina va ajunge in aproape toate reprezentantele Tata din India.

Auto low cost Indienii de rand, care pana acum nu-si puteau permite o masina, sunt foate incantati. „Este un vis devenit realitate. Abia astept sa cumpar masina, iar sotia mea va fi foarte fericita”, s-a entuziasmat ieri Ashok Singh, un indian prezent la eveniment. In urmatori anii, „saracii” Asiei vor avea insa de unde alege. Ford a anuntat, saptamana aceasta, ca va produce un autoturism de mici dimensiuni in India, in decurs de doi ani, iar Renault Nissan vrea sa construiasca un autoturism de 3.000 de dolari in colaborare cu compania indiana Bajaj Auto.

Lansarea modelului Nano a venit intr-un moment in care valul de nostalgie care a cuprins consumatorii stimuleaza vanzarile modelelor de mici dimensiuni, BMW Mini si Fiat 500 Cinquecento.

Compania contrastelor

Tata Motors este compania care a surprins cel mai mult piata auto in acest an. In timp ce se pregateau de lansarea celei mai ieftine masini din lume, reprezentantii producatorului se luptau pentru preluarea marcilor de lux Jaguar si Land Rover. Presedintele grupului auto, Ratan Tata (70 de ani), are o avere ce il claseaza printre cei mai bogati oameni din India.

Potrivit declaratiilor sale, visul sau a fost mereu sa le ofere indienilor o masina accesibila. Tata Motors este cel mai mare producator auto din India. Compania a intrat pe piata romaneasca in primavara anului trecut. Analistii sustin ca, pentru pietele din Asia, modelul va fi un succes, mai ales ca pretul sau este de doua ori mai mic decat al celui mai ieftin autoturism de pe piata, Maruti 800.

PIATA

Motorizarea Asiei

Rusia si Asia vor depasi pana in 2009 piata auto europeana in materie de vanzari si productie de masini. Daca chinezii au inceput deja sa invadeze pietele din Europa cu masini ieftine, Renault si Volkswagen si-au anuntat deja planuri de extindere in Rusia, cumparand fabrici de aici. In 2009, vanzarile din China si India vor ajunge la peste 23 de milioane de autovehicule, depasindu-le pe cele din Europa.