Marinarii români, ”lucrători cheie”, care trebuie exceptați de la ordonanțele militare

Sindicatul Liber al Navigatorilor și Industria Transporturilor Maritime cer guvernului exceptarea marinarilor români de la aplicarea prevederilor din ordonanțele militare, după modelul Marii Britanii, care i-a desemnat pe navigatori ca ”lucrători cheie”, având în vedere că 90% din transporturile comerciale mondiale se efectuează pe cale maritimă.

Peste 80.000 de navigatori care muncesc pe nave comerciale în întreaga lume sunt repatriați de către armatori, în fiecare lună, efectuând schimburile de echipaje necesare. Din cauza pandemiei de coronavirus, multe schimburi de echipaje s-au blocat, estimându-se că la sfârșitul lunii aprilie numărul marinarilor din întreaga lume, care trebuie repatriați, va ajunge la 120.000, a declarat, pentru EVZ, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

     

El informează că, pe 30 martie 2020, în instructiunile COVID-19 adoptate, Marea Britanie a desemnat navigatorii ca "KEY WORKERS”(lucrători cheie), dupa ce sindicatul navigatorilor din această țară, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), Camera de Shipping din Marea Britanie și Camera Internatională de Shipping au cerut acest lucru.

Multe alte țări, sub presiunea sindicatelor, fac, la această oră, aceste demersuri.

       

În România, Sindicatul Liber al Navigatorilor și ITF România au făcut, la rândul lor, demersurile necesare pentru ca Guvernul Român, Comitetul Național pentru Situații de Urgență, Ministerul de Interne, să desemneze navigatorii ca "lucratori cheie" în industria transportului maritim.

”La demersurile Sindicatului Liber al Navigatorilor și ITF s-au alăturat Camera de Comerț și Industrie a României, Autoritatea Navală Română (ANR), agențiile de crewing cu care SLN are încheiate contracte colective de muncă, în general tot mediul maritim din țara noastră, a precizat Adrian Mihălcioiu.

”Noi toți cerem, într-o voce, desemnarea navigatorilor ca "LUCRATORI CHEIE", acum,  și exceptarea de la aplicarea unor prevederi din ordonanțele militare emise in dorința  combaterii COVID-19”, spune el.

Potrivit liderului SLN, ”navigatorii sosesc de pe navele lor din medii izolate și departe de pandemia COVID-19. Sunt dotați, de către armatori, cu echipamente de prevenție pe timpul deplasării către casa și aceștia riscă să se îmbolnăvească cu COVID-19 dacă sunt carantinați instituțional în România laolaltă ca orice persoane care sosesc din țări cu epidemii de coronavirus”.

În limbajul guvernului britanic ”lucrător cheie” este un angajat din sectorul public sau din sectorul privat care este considerat a furniza un serviciu esențial.

Ce solicită Sindicatul Liber al Navigatorilor, reprezentanții ITF în România, firmele de crewing, CCIR și ANR, autorităților române, având în vedere că aproape 1000 de marinari români fac, lunar, schimburi de echipaje, din întreaga lume.

Se cere, astfel, aplicarea de urgență a circularei Organizației Maritime Internaționale(IMO) printr-o Ordonanță Militară prin care:

  • Să recunoască personal navigant maritim (navigatori profesioniști și personal maritim), indiferent de cetățenie când sunt în jurisdicția lor, ca „lucrători-cheie” care oferă un serviciu esenția;
  • să se acorde personalului navigant maritim (navigatorilor și personalului maritim), toate scutirile necesare și adecvate de la restricțiile naționale de deplasare sau de circulație, pentru a facilita ȋmbarcarea sau repatrierea acestora;
  • acest lucru înseamnă că navigatorii să se poată deplasa cu mijloace sigure (transport special numai pentru navigatori) de la aeroport la navă, de la navă la aeroport, sau de la aeroport la domiciliu, fără a efectua carantina impusă persoanelor care vin din zone roșii, eventual cu izolare la domiciliu 14 zile pentru cei ce revin acasă din voiaj)

-Testarea COVID-19 obligatorie înainte de urcare la nava sau înainte de a pleca din țară pentru navigatorii români care pleacă la schimb de     echipaj.

  • Acceptarea, printre altele, a documentelor de identitate oficiale ale navigatorilor, registrele de debarcare, certificate STCW, contracte de muncă pentru navigatori și scrisori de ȋmbarcare de la angajatorul maritim, ca dovadă că este un navigator profesionist, acolo unde este necesar, în scopul efectuării schimburilor de echipaj.

Asta  înseamnă că dacă un navigator care trebuie să coboare de la o navă, dintr-un port românesc, și îi lipsește un document sau este expirat, oricare din documentele enumerate mai sus pot fi socotite că act de identificare a navigatorului respectiv și acceptat pentru repatriere.

  • Permiterea navigatorilor profesioniști și personalului maritim să debarce de pe navele din port și să tranziteze teritoriul României (adică la un aeroport) în scopul schimburilor și repatrierii echipajului.

Aceasta  înseamnă asigurarea unui transport special numai pentru navigatori către aeroport.

  • Implementarea de protocoale adecvate de aprobare și screening pentru navigatorii care doresc să debarce de la nave în scopul schimburilor de echipaj și a repatrierii;
  • Furnizarea de informațîi navelor și echipajelor cu privire la măsurile de protecție de bază împotriva COVID-19 pe baza avizelor OMS.