Mare atenţie când semnaţi contractele de gaze naturale! Ce trebuie să ştiţi

Mai vem o săptămână până  la liberalizarea gazelor pentru populaţie. Iar marea problemă sunt contractele trimise de furnizori. Unele pot avea clauze care nu sunt tocmai în avantajul consumatorilor.

Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a postat un ghid prezentat ca un material informatic, cu recomandări pentru clienții casnici.  Aşadar, ANRE răspunde la mai multe întrebări de interes pentru consumatorii casnici în această perioadă după cum veţi putea citi mai jos:

Ce se întâmplă cu prețul gazelor naturale începând cu 1 iulie 2020?

ANRE: “Prețurile pentru furnizarea gazelor naturale la clienții casnici nu vor mai fi reglementate de către ANRE. Furnizarea gazelor naturale se va face în regim concurenţial, în baza contractului de furnizare încheiat între furnizor şi clientul casnic, la preţul de furnizare şi în condiţiile comerciale negociate între aceştia sau stabilite prin oferte-tip. În aceste condiții, clienţii casnici trebuie să identifice oferta de furnizare care corespunde cel mai bine nevoilor lor şi să încheie, până la data de 30 iunie 2020, un contract de furnizare a gazelor naturale în regim concurențial”.

Cum pot compara ofertele furnizorilor în noile condiții? Prețul rămâne același după semnarea contractului sau poate varia?

ANRE: Acest lucru depinde de tipul preţului prevăzut în contractul de furnizare încheiat. Unele contracte vor permite variații ale prețului gazelor naturale – o clauză contractuală care permite o ajustare a acestui preţ de către furnizor ar trebui să respecte cerințele de bună credință, de echilibru și de transparență, astfel încât să creeze posibilitatea de a prevedea, pe baza unor criterii clare și inteligibile, eventualele modificări ale preţului gazelor naturale care se reflectă în preţul de furnizare. Alte contracte vor fi încheiate cu un preţ fix al gazelor naturale pe o perioadă determinată – prețul specificat trebuie să rămână neschimbat pentru acea perioadă de timp, conform prevederilor contractuale.

Ce informații ar trebui să solicit unui potențial furnizor înainte de încheierea unui contract de furnizare?

ANRE: Recomandăm clienţilor finali să citească atent tot contractul. Condițiile contractuale trebuie să fie echitabile, iar contractul nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile și obligațiile clienţilor finali și cele ale furnizorilor. O atenţie deosebită trebuie acordată clauzelor referitoare la:

-preţul gazelor naturale, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare;

-prețul de furnizare a gazelor naturale, cu sau fără servicii reglementate incluse; modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia;

-termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor;

-perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă;

-perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;

-drepturile şi obligaţiile părţilor;

-condițiile privind reînnoirea/prelungirea/încetarea/denunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;

-garanţiile solicitate, după caz.

Poate vă interesează şi asta: Anunţ de ultimă oră! Gazele se vor ieftini. Ce trebuie să ştie consumatorii despre schimbarea furnizorului

Atenţie mare la termenii contractuali

Studiu de caz Engie: "În prezent toată atenția este acordată prețului din ofertele furnizorilor, însă extrem de importante sunt și condițiile contractuale. Engie, de exemplu, promite public, pe site, o reducere de 5% în primele 6 luni și sugerează că oferta sa este fără abonament și cu un preț fix pe o durată de 12 luni.

Modelul de contract trimis spre semnare clienților, pe lângă faptul că nu respectă solicitarea acestora de a intra în vigoare începând cu luna iulie, are anumite clauze ce impun clarificări.

Contractul nu prevede explicit reducerea de 5%, face referire la posibilitatea plății unui abonament, căruia nu îi este indicată valoarea, și precizează că prețul poate fi, totuși, actualizat/modificat.

Ce este şi mai interesant: compania trimite clienților un contract deja bifat la anumite capitole, precum acordul de marketing (bifat în favoarea companiei), și nu răspunde la solicitarea clientului pentru modificări. Mai multe despre acest caz  puteţi citi AICI.