Românii sunt printre primii, în sud-estul Europei, într-un top al sumelor cheltuite pe produse de lux.
Vânzările de îmbrăcăminte şi accesorii de lux s-au dublat în 2008 faţă de 2007, iar mărcile se înghesuie să-şi anunţe intrarea în România. Explicaţia pentru acest fenomen este simplă: punem preţ pe etichetă. „Pentru români, contează mai mult un produs branduit decât utilitatea sau calitatea acestuia“, susţin specialiştii. Luxul nu se mai traduce numai prin haine şi maşini. Accesoriile au devenit ultima modă printre bogaţi.
Vânzările de îmbrăcăminte şi accesorii de lux s-au dublat în 2008 faţă de 2007, potrivit analiştilor din piaţă. Dacă până anii trecuţi hainele de fiţe făceau diferenţa între bogaţii României, mai nou, firmele care aduc bijuterii, ceasuri şi accesorii de lux au început să vândă din ce în ce mai bine. „Ponderea vânzărilor pe segmente este aproximativ 55% accesorii, 45% modă“, susţine Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants. Chiar dacă pe piaţa din România nu au ajuns încă mărci importante din industrie, iar vedetele se laudă că-şi fac cumpărăturile la Milano sau Paris, magazine care în alte ţări aproape că se pregătesc să se retragă merg foarte bine în Capitală. „Surprinzător este însă succesul unor mărci de lux aflate de ani buni în dificultăţi financiare şi restructurări ale reţelelor de distribuţie. Ne referim la Guy Laroche (aflat în zona Magheru) sau Cacharel (Băneasa Shopping City)“, au mai spus reprezentanţii CPP Management Consultants.
Bucureştiul nu se află în topul oraşelor din regiune în care magazinele de lux sunt prezente la orice pas. În prezent, Cehia şi Bulgaria deţin cele mai multe magazine de tip franciză sau monobrand ale unor mărci de lux de top. Budapesta şi Bucureştiul urmează în clasament. În Capitală, există deja trei magazine multibrand: Victoria 46 - care „găzduieşte“ mărci precum Roberto Cavalli, Marc Jacobs, Christian Dior, The Place Concept Store - care vinde produse Givenchy, Bottega Veneta, Jimmy Choo, şi Mengotti - Armani, Dolce Gabbana şi Prada. Aceste magazine vând de aproximativ 80.000-150.000 euro pe sezon.
Genţi şi bijuterii
Ultima modă în România sunt accesoriile din piele. În acest an, pe piaţa autohtonă au intrat mărci de accesorii din piele precum Bally şi Salvatore Ferragamo, designerul de pantofi preferat al Gretei Garbo. Primul a fost adus în franciză, iar cel de-al doilea într-un magazin nou, alături de alte branduri. În plus, după două luni de când a intrat pe piaţă, pragul Louis Vuitton a fost trecut deja de foarte mulţi dintre românii înstăriţi care frecventează galeria comercială din Hotelul Marriott. Pentru o geantă Louis Vuitton, româncele pot scoate din buzunar 2.000 de euro. Modelul genţii sau designul nu contează însă atât timp cât se vede că e de firmă. Cele mai cumpărate genţi dintre cele aduse în România de Louis Vuitton sunt Galliera, al cărei preţ ajunge la peste 500 de euro, sau clasica Speedy Bag. Tot la accesorii sunt trecute şi telefoanele mobile. În urmă cu câteva săptămâni, Vertu, divizia de lux a producătorului de telefoane mobile Nokia, a decis să încerce şi gusturile românilor, iar vânzările nu sunt sub aşteptări.
În plus, românii au început să fie din ce în ce mai atenţi şi cu ce-şi pun în casă, potrivit analiştilor din piaţă. În 2008 s-au înregistrat creşteri şi pe segmentul de mobilier şi design interior, liderii pieţei fiind Class Living (Natuzzi), Rovere (distribuitor Armani) şi Kyros (distribuitor Fendi Casa şi Casina). EVENIMENTE
Firmele îşi fac loc în România
Venirea unor mărci ca Ferrari sau Louis Vuitton pe piaţa autohtonă este doar începutul „asediului“ pe care mărcile de lux vor să-l instituie în Bucureşti. Pentru perioada următoare, sunt aşteptate firme precum Gucci, Dolce&Gabbana sau producătorul francez de accesorii de lux pentru bărbaţi JM. Gucci trebuia să intre pe piaţa românească în această toamnă, dar evenimentul s-ar putea amâna pentru primăvara lui 2009. Magazinul Victoria 46 va distribui Burberry începând cu sezonul următor. NOU INTRAŢI Accesoriile din piele, în top
Bucureştiul este lider în regiune la capitolul vânzări de accesorii din piele de lux, chiar dacă Louis Vuitton nu a făcut încă furori. Firme ca Bally sau Salvadore Ferragamo şi-au făcut deja un loc pe piaţă. În ceea ce priveşte Louis Vuitton, magazinul din Bucureşti expune o gamă mai restrânsă de produse decât cele de la Istanbul, Budapesta sau Praga. Aşa că mulţi români cumpără încă produse Louis Vuitton din magazinele din marile capitale ale lumii. MAGAZINE Am pus ochii pe bijuterii
Pe segmentul de ceasuri şi bijuterii, în 2008 a intrat pe piaţă marca Boucheron prin magazinul de ceasuri Helvetansa. „Acest segment de piaţă a înregistrat de asemenea creşteri în special prin mărirea reţelelor de distribuţie“, susţin analiştii. Micri Gold deţine acum trei magazine, iar reţeaua Cellini şi-a adăugat patru noi magazine. În această toamnă, va fi inaugurat un nou magazin de bijuterii şi ceasuri la parterul Hotelului Radisson Sas.
STRATEGIE
Telefoane de fiţe
Marca Vertu este prezentă de anul acesta pe piaţă printr-un dealer local, Cellini. Distribuţia Vertu în magazinele din Bucureşti Mall, Băneasa Shopping City sau City Park Constanţa nu face decât să ducă la un nivel scăzut al vânzărilor“, spun reprezentanţii CPP. Dacă în Bulgaria, Vertu este distribuit alături de mărci de top luxury Bvlgari şi Chopard, în România este alăturat unor mărci de nivel mediu cum ar fi Swarovski, Swatch Jewelry sau Porsche Design. SPIRIT LATIN Punem preţ pe etichetă Românii cumpără mai multe produse de lux decât alte popoare europene, chiar dacă au un venit lunar mult mai mic. Explicaţia pentru acest fenomen este una simplă: punem mai mult preţ pe etichetă decât pe calitate. „Pentru foarte mulţi români contează mai mult un produs branduit decât utilitatea sau calitatea acestuia“, susţine Oliver Petcu, managing Partner al CPP. De multe ori, o femeie preferă să-şi cumpere cea mai ieftină geantă Louis Vuitton decât să-şi cumpere, la acelaşi preţ, sau chiar cu bani mai puţini, o altă geantă care îi place mult mai mult, dar care nu este de firmă. „Există o împărţire în Europa. Sunt ţări precum Polonia, Germania sau Ungaria, care pun preţ pe calitate, şi ţări precum România, Ucraina sau Bulgaria, care pun preţ pe etichetă. În plus, la noi mai este şi un spirit latin în acest sens, care ne caracterizează“, spune Petcu. Sunt şi români care cumpără produse de lux scumpe, dar cei mai mulţi cumpără cele mai ietine produse din această gamă, susţin analiştii. O altă explicaţie pentru „setea“ după mărci de lux este nevoia de diferenţiere socială şi de marcare a statutului, afirmă consultantul CPP. Dorinţa românilor de a arăta la orice pas câţi bani au este evidentă indiferent dacă vorbim de cei din clasa medie sau de cei cu adevărat bogaţi. Explicaţii similare pentru decizia de a veni pe piaţa românească au dat şi reprezentanţii mărcilor de lux, chiar dacă au fost exprimate cu alte cuvinte. „Românii au cultura lucrului frumos şi sunt curioşi în privinţa luxului“, susţineau reprezentanţii Louis Vuitton la deschiderea magazinului din Hotelul Marriott. ŞI-AU FĂCUT PLINUL
Lista de aşteptare pentru Ferrari se întinde pe doi ani
În mai puţin de trei luni de la intrarea pe piaţa românească, Ferrari a reuşit să vândă toate cele 15 maşini programate pentru întreg anul. „În România, au fost comandate şi livrate toate modelele de Ferrari aflate în producţie la ora actuală. Modelele sunt: F430 cu cele două variante, F430 Scuderia, 599 GTB, Scaglietti One to One“, ne-au declarat reprezentanţii Forza Rossa, partener oficial al Ferrari în România.
Cel mai ieftin model Ferrari cumpărat de români este F430, cu un preţ de pornire de 145.000 euro, fără TVA. Aceştia nu s-au limitat însă la modelele ieftine. Printre maşinile comandate, care se află în curs de livrare, se află şi autoturisme Ferrari Scaglietti One to One, al căror preţ trece de 225.000 de euro, fără TVA.
În plus, Forza Rossa a primit comenzi pe care abia dacă le poate onora în următorii doi ani. „Deja se iau comenzi pentru anul 2009 şi chiar 2010 pentru anumite modele“, spun reprezentanţii firmei. Cai-putere pentru bogaţi
Încă de acum trei luni, când au intrat pe piaţa românească, reprezentanţii Ferrari au declarat că au ca obiectiv pentru acest an vânzarea a 15 maşini, urmând ca în următorii trei-patru ani să fie livraţi în România 50 de bolizi pe an.
„În România, vrem ca peste trei-patru ani să vindem 40-50 de maşini şi vom limita numărul livrărilor, pentru că strategia Ferrari presupune ca dorinţa şi cererea pentru un autoturism să fie mai mari decât numărul de livrări“, a declarat la acea dată preşedintele Ferrari, Luca di Montezemolo. Acest lucru s-a întâmplat deja, pentru că sunt pe lista de aşteptare 30 de maşini numai în România. Anul trecut au fost înmatriculate zece Ferrari noi şi 15 second-hand.
Cele peste 65 de maşini Ferrari care merg în prezent pe străzile din ţară sunt doar o mică parte din numărul total de maşini de lux conduse de români.
Mărci precum Jaguar, Bentley, Lamborghini sau Rolls-Royce nu mai sunt o raritate pe străzile din zonele de lux ale Capitalei sau în parcările hotelurilor de cinci stele din Bucureşti ori de pe litoral. Oameni de afaceri sau vedete precum Ion Ţiriac deţin adevărate „parcuri“ de autoturisme de lux.