Manualele școlare de istorie pline de omisiuni! Iată ce informații lipsesc din ele

La această concluzie s-a ajuns după ce CRJ a analizat 13 manuale de Istorie a României de clasele a VII-a, a XI-a și a XII-a.

   Potrivit unui comunicat al CRJ transmis AGERPRES, analiza acelor manuale arată că:       * Manualele de istorie analizate nu reușesc să promoveze atitudini de respect și valorizare a diversitătii.       * Autorii de manuale introduc în lecții concepte clasice precum minorităti etnice, minorităti religioase, cultură și tradiții, unitate în diversitate, alături de noi concepte derivate din cadre teoretice ce valorizează diferență-concepte precum multiculturalism, diversitate, decolonizare etc.       * Evenimente dramatice din istoria romilor, precum robia și Holocaustul, unde agresorii au fost etnici români, sunt ignorate total sau, cel mai des, menționate superficial, fără a oferi elevilor date concrete sau un context mai elaborat.       * Istoria comunitătii evreiești în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial este prezentă în majoritatea cazurilor, dar în unele manuale nu există un conținut dedicat Holocaustului din România, în altele este prezentată lapidar sau nici nu se precizează termenul de Holocaust.       * La nivelul clasei a VIII-a, unde sunt aprobate doar 2 manuale de istorie a românilor, într-un manual există o mențiune pasageră referitoare la deportările evreilor și romilor din România, iar în celălalt se folosesc expresii eufemistice de tipul gravele evenimente din război. Niciunul nu mentionează termenul de Holocaust.       * Personajele istorice femei sunt apariții rare în manuale.       * Domină referiri la religia ortodoxă; de multe ori mențiunile sunt stereotipe (liant al românilor, element al conștiintei și culturii naționale), alteori creștinismul este discutat în opoziție cu islamismul. În manualele de clasă a XI-a apare noțiunea de fundamentalism religios pe care multe manuale o ilustrează cu exemple de fundamentalism islamic.       * Autorii de manuale nu au introdus niciun eveniment marcant din istoria femeilor din România-referințe extrem de rare și lapidare despre drama femeilor din România ceausistă, câteva manuale mentionează câștigarea dreptului de vot pentru femei în constituția carlistă.       * Cu foarte puține excepții, nu apar referințe la existența și istoria minoritătilor sexuale-mai ales la persecuția acestora în timpul regimului comunist.       * Nu apăr referințe legate de viață persoanelor cu dizabilităti.       * Sursele istorice prezentate elevilor nu conțin studii sau cercetări dedicate istoriei romilor, a femeilor și rareori fac apel la istoriografie specifică comunitătii evreiești.       Drept urmare, CRJ solicită includerea obligatorie, în toate manualele de istorie a României, a istoriei privind robia romilor, Holocaustul în România, minoritătile etnice în perioadă comunistă și drepturile femeilor, revizuirea lecțiilor (a conținutului de informații) pentru a include mai multe informații despre minorităti etnice (cu accent pe minoritătile etnice cele mai discriminate în România), minorităti religioase și despre femei.       Alte solicitări ale CRJ se referă la revizuirea tipului de ilustrații prezente în manual pentru a putea include imagini nonstereotipe, relevante și mai numeroase decât actualele imagini cu femei și minorităti etnice, introducerea de studii de caz în care să fie prezentate elevilor personaje istorice aparținând minoritătilor, dar și revizuirea surselor.       Reprezentanții CRJ mai cer revizuirea sau eliminarea capitolului despre fundamentalismul religios (în manualele de clasă a XI-a), revizuirea designului manualelor de Istorie pentru a fi mai puțin incărcate cu text, mai clar structurate, mai bine tehnoredactate și cu imagini mai clare-extinderea manualului fizic cu unul electronic care poate fi o unealtă foarte inovativă în studiul Istoriei, formarea elaboratorilor și a evaluatorilor de manuale pe teme legate de reprezentarea diversitătii în manuale școlare și promovarea unui discurs nediscriminatoriu și ne-stereotip cu privir