Mântuire în acorduri de Beethoven

O nouă expoziție, o nouă poveste, aceeași bucurie: Galeria Romană. „Peste Limite. Dintr-o parte în alta”

Galeria Romană propune pentru această lună de vară o expoziție în culori răcoritoare, atinsă, ici-colo, de prospețimea florilor ce, se pare, au bucurat multe zile ale pictoriței Daniela Tutunea, pentru care arta a devenit un stil de viață.

Arhitect mai întâi și apoi pictor, Daniela Ruxandra Costin-Tutunea nu s-a mulțumit să invite publicul să privească tablouri pe simeze. A proiectat și apoi a „construit” o poveste, în care intri de cum deschizi ușa Galeriei Romane. Pășești „Peste Limite. Dintr-o parte în alta” în acordurile muzicii lui Beethoven. Muzica și arhitectura, fiecare cu legile ei, în cazul Danielei Tutunea s-au întâlnit și au picurat ceva culoare în „Aventura” numită pictură.

Vernisaj

Ideea sub care a fost construită expoziția le-a surâs și galeriștilor Monica Andronic și Emil Ene, care au chemat publicul la acest „spectacol”, în seara zilei de 15 iulie. Vernisajul a fost plin de emoții, cu întâlniri între arhitecți, artiști plastici „plini” și un public avid de frumusețe.

„Pe Daniela Tutunea am avut plăcerea să o cunoaștem cu oca zia expoziției «Nedespărțite daruri. Arhitectură. Desen. Pictură», din primăvara anului 2016, expoziție compusă și îngrijită de Paul Gherasim, Militza Sion și Marius Pandele. Cu acea ocazie s-au prezentat lucrări de desen , acuarelă, pictură, realizate de arhitecți din toate generațiile, pornind de la Ion Mincu”, a spus Monica Andronic.

„Dânsa se autodescrie «arhitec - tă atestată și pictoriță mai puțin atestată», însă știința desenului a fost și este o calitate sine qua non a meseriei de architect. Precizia ochiului, simțul proporțiilor, vederea în spațiu, toate acestea sunt indispensabile în profesa rea arhitecturii. Daniela Tutunea a făcut 8 ani de pictură la Școala Populară de Artă: 3 ani cu pictorul Petre Bedivan și 5 ani cu pictorul Neculai Iorga. Acum deschide prima expoziție personală de pictură, cu lucrări care acoperă, practic, întreaga perioadă de creație a dânsei, anume 1967-2019, și unde se poate vedea linear și unitar evoluția artistului Daniela Tutunea. Desene, pasteluri, uleiuri – toate dovedesc o forță extraordinară, împletită cu o sensibilitate aparte, o energie interiorară debordantă care transcede prin expresie, compoziție, culoare, toate acestea conturând o personalitate artistică bine formată și îndelung studiată”, a completat Monica Andronic.

Construcția

La rândul său, artistul Daniela Tutunea a explicat: „Am simţit în ultima vreme că lucrul meu se desfăşoară firesc doar cu ţinte neobişnuite şi în sfidarea limitelor. Mai întâi limitele între domenii: pictură şi teatru (scenariu, înscenare, scenografie), pictură şi mişcare corporală (dans, echilibristică, contorsionism), pictură şi istorie biblică. Apoi limite între ramuri ale relatării vizuale: pictură decorativă, pictură iconară, grafică şi grafica scriiturii japoneze. Şi nu în ultimul rând, limite între modalităţi de exprimare: elaborat şi spontan, bogat şi parcimoni os, energic şi liniştit. Niciodată însă mergând în extreme, ci numai dintr-o parte în alta, în echilibru. Şi, în încheiere, pentru că iubesc muzica într-atât încât îi simt câteodată legile şi când pictez, am organizat expoziţia cu un preludiu (pictura de început) şi o simfonie (pictura din ultimii 8 ani), cuprinzând allegro (vreme biblică), andante (vreme istorică) şi final (mântuirea).”