Spărgătorul de gheață nuclear Arktika, un gigant de 173 de metri lungime, a plecat, marți, într-o nouă călătorie.
Arktika, recunoscut drept cel mai puternic de acest gen și un simbol al ambițiilor arctice ale Moscovei, a fost conceput pentru a transporta gaze naturale lichefiate din Arctica. Spărgătorul de gheață este conceput pe bază de energie nucleară și are o lungime de 173 metri și o înălțime de 15 metri, potrivit The Moscow Times.
„Nava unică construită pe plan intern se va regăsi pentru prima dată în condițiile extreme de gheață arctică, unde va trebui să-și confirme statutul de pilot amiral al flotei spargătoare de gheață din Rusia”, au spus constructorii săi, șantierul naval baltic din St. Petersburg.
Poate sparge o gheață de 2,8 metri grosime
Arktika este de așteptat să ajungă la viitorul său port din Murmansk, în nord-vestul Rusiei, în două săptămâni, după ce a fost supus testelor de performanță pe drum.
Lansat în 2016, Arktika face parte dintr-o flotă planificată de spargătoare de gheață nucleare care vizează creșterea semnificativă a traficului de marfă de-a lungul coastei arctice a Rusiei, făcând navigabil pasajul dintre Oceanele Pacific și Atlantic pe tot parcursul anului.
Potrivit constructorilor săi, Arktika poate tăia gheață care are o grosime de 2,8 metri. Dezvoltarea economică a Arcticii este unul dintre obiectivele cheie ale președintelui Vladimir Putin. Arctica deține rezerve uriașe de petrol și gaze, care sunt dorite de Rusia și alte țări, inclusiv Statele Unite, Canada și Norvegia.
L-a lovit dărnicia. Putin, anunț neașteptat la ONU. Este gata să pună totul pe masă
Cel mai mare spărgător de gheață din lume
La începutul secolului al XX-lea, mai multe țări au început să conceapă spărgătoare de gheață. Cele mai multe au fost spărgătoare de gheață pentru zona de coastă, însă Rusia și mai târziu Uniunea Sovietică, au construit, de asemenea, spărgătoare de gheață maritime cu deplasamente de 10 000 de tone, în cele din urmă cu propulsie diesel-electrică.
În următorii ani au fost introduse mai multe tehnologii moderne în construcția spărgătoarelor de gheață, printre care și propulsia nucleară odată cu lansarea navei V.I. Lenin în 1957.
Al doilea spărgător de gheață nuclear sovietic a fost NS Arktika, nava pilot al clasei Arktika. În serviciu din anul 1975, a fost prima navă care a atins zona Polului Nord, la 17 august 1977.
În anul 2007, a fost finalizat NS 50 Let Pobedy, al șaselea și ultimul spărgător de gheață rus din clasa Arktika, la șantierele navale din Murmansk. În prezent acesta este cel mai mare spărgător de gheață din lume, notează Wikipedia.