Mai ieftin decât credeai: cât costă să ai un avion la scară
- Sebastian Radu
- 28 august 2011, 00:08
Costă între 30.000 şi 100.000 de euro, costurile de achiziţie şi de întreţinere fiind comparabile cu cele ale unui automobil de clasa medie.
Vorbim de avioanele ultrauşoare (ULM), încă puţine în ţara noastră, dar numărul lor e în uşoară creştere.
Definiţia unui ULM în Europa şi pe mapamond
Avioanele ultrauşoare nu sunt definite unitar pe tot parcursul globului. De exemplu, în Statele Unite, avion ultrauşor este considerat cel de maximum 260 kg, în Europa - până în 450 kg iar în Rusia şi zona fostei URSS limita superioară este de 750 kg. Pentru a se alinia câtuşi de puţin altor state, Statele Unite au creat o nouă categorie, la fel de permisivă, numită LSA (Light Sport Aircraft), cu aeronave de până în 600 kg. Cine zboară sau are "U.L.M"
Oamenii de afaceri care au puţin timp la dispoziţie pentru a ajunge în diverse locuri, departamentele de ştiri ale televiziunilor, cluburile de pilotaj, agenţiile de publicitate, producătorii agricoli sau pur şi simplu pasionaţii de zbor. Oricare dintre noi poate obţine licenţa de zbor sau zbura, din plăcere sau curiozitate cu o aeronavă de mici dimensiuni.
Cine deţine o astfel de aeronavă se poate declara cu uşurinţă un om fericit şi împlinit. În afara faptului că zborul oferă o libertate deplină, se deplasează şi foarte rapid: în două ore poate ajunge la mare! Pentru că nu este greu să întreţii un astfel de aparat, costurile fiind comparabile cu cele ale unui automobil şi pentru că pot zbura de pe orice pista înierbată sau izlaz comunal, cu doar câteva aprobări, acest hobby este în plină dezvoltare în ţara noastră. Creşterea numărului de licenţe va mări implicit şi numărul aeronavelor, depăşind cifra de 400 din acest moment. Licenţa necesară pentru a pilota un ULM
Pentru a zbura cu avionul ultrauşor trebuie să fi urmat cursurile unei şcoli de zbor, alături de un instructor şi să ai în carnet minimum 40 de ore pentru a obţine licenţa. Ora de zbor variază între 90 şi 200 euro, în funcţie de aparatul cu care zbori. Desigur, nici teoria nu trebuie uitată, căci la terminarea şcolii veţi da o testare grilă şi veţi zbura alături de un inspector autorizat. Dacă toate decurg normal, în două luni sunteti piloţi cu acte în regulă. Veţi putea pilota aeronave până în 470 kg şi de două locuri. Doar nu vă gândeaţi la Boeing!
Nu ai bani de licenţă, dar vrei să zbori?
O poţi face! Cu preţuri ce variază între 100 RON (15 minute) şi 400 RON (60 minute), zborul de agrement reprezintă o soluţie în evadarea din monotonia zilnică. Oriunde se află un aerodrom, se organizează şi zboruri de agrement. Trebuie doar să treceţi pe acolo şi să întrebaţi. În Bucureşti, aceste servicii sunt oferite de aventuracard.ro, cu decolare din comuna Tăriceni, de lângă DN1. Dacă alegeţi un zbor de o oră aveţi timp să mergeţi până la Sinaia şi înapoi şi să vedeţi munţii de sus.
De unde vă puteţi cumpăra un ULM Piaţa românească are în prezent un fabricant de aeronave ultrauşoare cu producţie de serie, la Bacău - Aerostar. Fabrica produce ultrauşorul cunoscut sub numele de "Festival". Preţul de vânzare al variantei de bază este de 75.000 euro, dar poate urca, asemenea unei maşini, în funcţie de dotările pe care noul proprietar le doreşte. "Festival" este însă o aeronavă de clasă medie. Pe piaţa străină oferta este mult mai variată, iar preţurile pornesc de la 30.000 euro.
Spre exemplu, o aeronava Apollo Fox, fabricată în Ungaria sub licenţă americană, costă puţin peste 30.000 euro. Are un motor de 100 CP, consuma 12 litri pe oră - benzină de 95 de la pompă. Viteza cu care zboară este de 160 km/h în regim de croazieră şi are o autonomie de peste şase ore.
Pentru a demonstra capacitatea de a zbura pe distanţe mari, piloţi ai companiei Apollo au zburat în 2006 pe distanţa Budapesta - Sydney, aproape 30.000 km. Un aparat din "vârful clasei" poate costa chiar şi 100.000 euro, are dotări de ultimă generaţie şi viteze de zbor superioare, de aproape 300 km/h! Desigur, pentru un asemenea avion şi întreţinerea va fi puţin mai costisitoare.
Durata de viaţă a unui ULM
Ca şi automobilul pe care îl aveţi în garaj sau în faţa blocului, ce are nevoie de revizii şi, după câteva sute de mii de kilometri de o înlocuire a pieselor de bază ale motorului, şi un avion ultrauşor are o "durată de viaţă".
Avioanele construite cu structură din duraluminiu au o durată de viaţă nelimitată. Apare însă uzura motorului şi a altor componente, cam pe la 2.000 de ore.
Aparatului i se aplică însă o revizie capitală, fiind apoi ca nou. Anual, durata medie de zbor realizată de un pilot ce merge periodic la aerodrom este în jur de 150-200 de ore. Întreţinerea aparatului în această situaţie este cuprinsă între 300 şi 500 euro pe an, în funcţie de modelul ULM-ului. Siguranţă
Dacă vă gândiţi că zborul este nesigur, vă înşelaţi! În cazul unei cedări de motor, un ULM poate plana cu uşurinţă câţiva kilometri şi ateriza în siguranţă, iar în cazul unor probleme mai grave ULM-urile sunt dotate cu o paraşută balistică. La acţionarea unei manete roşii se declanşează o paraşuta ce susţine întreaga aeronavă, în siguranţă până la sol.
Însă acestea sunt cazuri izolate. Dacă doriţi să vă apucaţi de zbor, cel mai bun sfat este să ascultaţi sfaturile instructorului şi să respectaţi regulile. Sebastian Radu este editor al revistei online pentru pasionaţii de aventuri aviatice PilotMagazin.ro PREŢURI: 35.000 de euro
75.000 de euro
peste 100.000 de euro