„Magazinele Șor” din aeroport, scoase la licitație

„Magazinele Șor” din aeroport, scoase la licitație Aeroportul Chișinău. Sursa foto: Politia de Frontieră

Spațiile comerciale din Aeroportul Internațional Chișinău, cunoscute ca „Magazinele Șor”, vor fi scoase la licitație de Agenția Proprietății Publice.

Agenția Proprietății Publice (APP) și Aeroportul Chișinău au anunțat că a început procesul de pregătire a licitației cu strigare pentru închirierea „activelor neutilizate” de pe Aeroportul Internațional Chișinău - Magazinele Șor.

Magazinele Șor se scot la licitație

Este vorba despre spațiile destinate activităților de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca „Zona Sterilă” și „Zona Duty Free” și ocupate anterior de „Magazinele Șor”.

Intenția de la le schimba proprietarul prin licitație fusese anunțată încă din luna august de ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba. „Magazinele lui Șor din Aeroport au zile numărate”, spunea atunci oficialul. Reprezentanții companiei DFM SRL, care gestionează magazinele Duty Free din Republica Moldova, au declarat, tot atunci, că „acest caz reprezintă o ingerință flagrantă a statului într-o afacere privată”.

Ne puteți urmări și pe Google News
Ilan Șor

Ilan Șor. Sursa foto: Arhiva EVZ

Cine este proprietarul actual al fostelor magazine ale lui Ilan Șor

Compania DFM SRL este deținută de cetăţeanul Israelului Arie Geler (90%) și cetățeanul german Andrii Minaiev (10%). Magazinele duty-free, controlate de Ilan Șor, au fost printre primele active sechestrate în 2019, după fuga din țară a oligharhului. Dar, după o jumătate de an, când a fost ridicat sechestrul, proprietarii în acte ai rețelei de duty-free-uri s-au schimbat de câteva ori.

În cele din urmă, afacere duty-free a fost preluată de Arie Geller, proprietar al unei bănci rusești domiciliat în Israel, în același oraș cu Ilan Şor, potrivit Rise Moldova.

Licitație pentru „Magazinele Șor”

Spațiile din aeroport urmează să fie închiriate pentru trei ani, în vederea desfășurării activităților de comercializare de produse, de alimentație publică și de vânzări cu amănuntul a „serviciilor și bunurilor specifice utilizatorilor unui aeroport internațional”.

Spațiile sunt proprietate a statului și vor fi scoase la licitație potrivit prevederilor Regulamentului privind licitațiile cu strigare și cu reducere, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 136/2009 și a Regulamentului cu privire la modul de dare în locațiune a activelor neutilizate aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 483/2008, au mai anunțat organizatorii licitației.

„Licitația se va desfășura cu respectarea condițiilor de eligibilitate stabilite pentru a asigura un acces nediscriminatoriu al agenților economici ce dispun de experiență internațională și reputație ireproșabilă. Astfel, se mizează pe identificarea celui mai bun agent economic care va contribui la asigurarea unui nivel cât mai înalt a serviciilor prestate călătorilor și la creșterea imaginii de credibilitate a Aeroportului Chișinău”, se arată în comunicatul APP.

Aeroportul Chișinău, parcare

Sursa foto: airport.md

Care sunt condițiile pentru licitație

Caietul de sarcini publicat de organizatorii licitației prevede un preț lunar care începe de la 200 de lei/metru pătra în cazul cantinei, până la 1600 de lei pe metrul pătrat la magazine. Valoarea chiriei este calculată pentru un trafic de 2.8 milioane de pasageri.

Chiria lunară cumulată pentru toate cele 10 spații care fac obiectul livitației este, la pornire, de 157 096,5 euro pe lună, fără TVA.

„Cu fiecare creștere de 100 de mii de pasageri, chiria anuală pentru un an calendaristic se va mari cu 2% anual. În cazul scăderii traficului de pasageri chiria va rămâne neschimbată”, se arată în document.

Predarea spațiilor către câștigătorii licitației va avea loc între 12 și 22 martie.

Criterii obligatorii pentru a participa la licitație:

  • experiență de minim 7 ani în domeniul comerțului tip Travel Retail și alimentației publice în minim 10 aeroporturi din Uniunea Europeană cu trafic de minim 2.5 milioane pasageri în ultimii 3 ani;
  • administrarea, în ultimii 5 ani, a minimum 3 spații comerciale cu destinația Travel retail și 3 spații cu destinația alimentație publică în aeroporturi internaționale cu trafic minim de 2.5 milioane pasageri în ultimii 3 ani;
  • cifră de afaceri de minimum 30 de milioane de euro pe an în oricare din ultimii 3 ani;
  • dovada garantării calității înalte de deservire a clienților, se accepta orice tip de dovada fie in forma scrisă sau prin platforme on-line;
  • strategii de marketing și promovare în cadrul companiei, prezentarea politicii de marketing din cadrul companiei;
  • realizarea conceptului și investiția de capital propusă, prezentarea conceptuala și business case;
  • punerea unui accent semnificativ ре prețuri și ре raportul calitate-preț. Oferirea unor prețuri avantajoase clienților pentru а stimula ratele de conversie și vânzările.