Lovitură cruntă pentru România! Pierderi de miliarde de euro. Proiectele uriaşe care au fost anulate

Sursa foto: Pixabay

Scumpirea materialelor de construcție ar putea aduce pierderi însemnate pentru România. Riscăm să pierdem miliarde de euro care provin de la Uniunea Europeană. Constructorii dispuși să efectueze lucrări mari cer un preț dublu, iar unele proiecte au fost anulate.

România riscă să piardă bani importanți din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) din cauza scumpirii materialelor de construcții. Din păcate, războiul din Ucraina contribuie la aceste majorări de preț, fiind o țară importantă pentru livrarea de echipamente.

Unele firme de construcție nu au reușit să termine lucrările la prețul actual, iar instituțiile au reziliat contractele.

Nici în cazul Autostrăzii A1 Lugoj-Deva lucrurile nu stau prea roz. Mai lipsesc 13 km pentru ca aceasta să fie disponibilă traficului fluent, fără întreruperi, între Nădlac și Sibiu. Construirea celor câțiva kilometri de autostradă au fost scoași la licitație, însă doar un singur constructor s-a prezentat. Valoarea lucrărilor era estimată la 1,3 miliarde de lei, însă constructorul a cerut dublu. Din cauza lipsei de fonduri, proiectul a fost anulat.

“Este evident că prețurile au sărit în aer și știm cu toții. Eu nu mă mir că e dublă, pentru că toate materialele, tot ce am început în urmă cu câțiva ani, au crescut”, a spus Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, pentru protv.ro.

În prezent, cei care vor să parcurgă traseul de la intrarea în țară prin Nădlac și până la Sibiu sunt nevoiți să folosească un drum național mult subdimensionat. Șoferii se plâng de porțiunea dintre Margina și Coșevița. Aici se formează cozi imense, iar șoferii stau zeci de minute blocați în trafic.

Consiliul Județean Timiș a sistat lărgirea drumului județean care face legătura între Timișoara și autostradă. A fost reziliat contractul, pe motiv că firma care se ocupa de construcție nu mai reușea să țină pasul cu lucrările. Cheltuielile cu materialele de construcții au început să fie mult prea mari.

“Firma nu a mai putut să aibă capacitatea financiară să susțină aceste pierderi. Noi avem riscuri și pe alte proiecte, riscul pierderii fondurilor europene”, a anunțat Alin Nica, președinte CJ Timiș.

Guvernul a permis actualizarea prețului, însă procentul este mult mai mic față de majorarea prețurilor

Constructorii susțin că majoritatea lucrărilor în curs de desfășurare au fost licitate în urmă cu mai mulți ani, atunci când materialele de construcții aveau un alt preț, mult mai mic.

Există o serie de lucrări licitate în urmă cu trei, patru ani. La momentul respectiv erau niște prețuri de producție. Depășesc prețul nostru de producție pe care îl avem în momentul de față. Nimeni nu suportă să aducă bani de acasă”, susține Adrian Rusu, administrator firmă de construcții de drumuri.

Problemele din România nu sunt doar pentru constructorii de drumuri, ci și pentru cei care asigură infrastructura electrică. Proprietarii se plâng că valabilitatea ofertelor se schimbă de la o oră la alta, prețurile fiind în continuă creștere.

”Nivelul de prețuri a crescut. Valabilitatea ofertelor se schimbă de la o oră la alta. Dacă un simplu stâlp era prins în ofertă la o mie de euro, în momentul de față este 4.300-5000 de euro”, precizează Horațiu Rada, proprietar firmă instalații electrice.

Guvernul a permis instituțiilor să actualizeze prețul cu 18%, însă acest lucru nu îi ajută prea mult pe constructori. Prețul pentru materialele de bază, cum ar fi betonul sau fierul, au înregistrat majorări chiar și de până la 40% față de anul trecut.

”Vor fi efecte în lanț. Aceste sistări se vor transforma în anulări de contracte, iar oamenii vor rămâne fără job”, susține Cristian Erbalu, Federația Patronatelor Societăților din Construcții.