Locuinţele din „rezidenţiale“, mai scumpe după finalizare
- Adam Popescu
- 11 februarie 2008, 02:00
Preţurile cresc în funcţie de poziţia apartamentelor şi de ritmul de vânzare.
Cele mai bune apartamente noi se vând după finalizarea ansamblurilor rezidenţiale, la preţuri cu până la 40% mai mari, spun specialiştii din domeniul imobiliar. Cine doreşte să ia apartamentul la un preţ mai accesibil îl achiziţionează în faza de proiect, în timp ce persoanele care-şi permit ceva mai pretenţios trebuie să aştepte până la terminarea construcţiei.
În prezent, dezvoltatorii îşi recuperează investiţia înainte ca proiectele să fie gata, astfel că ultimele apartamente reprezintă profit efectiv. „Acest lucru depinde de bonitatea fiecăruia. Cei care pot folosi banii băncii, vânzând mai puţin la început, vor avea un câştig mai mare la final“, explică Ruxandra Cleciu, preşedintele Asociaţiei Române a Agenţiilor Imobiliare. Preţurile cresc pe înălţime
Dacă pe o piaţă „atât de flămândă“ ar fi fost de aşteptat ca un proiect să fie vândut cu mult înainte de finalizare, realitatea este cu totul alta, şi nu din lipsa clienţilor. „Emerald Residences“, de exemplu, va fi predat proprietarilor în doar câteva săptămâni şi, potrivit reprezentanţilor companiei, mai este disponibil 25% din totalul de locuinţe.
„Am păstrat special aceste apartamente pentru final, pentru a le vinde la cheie. Sunt cele care au grădină sau vedere la lac, aspecte care pot fi scoase în evidenţă mult mai bine atunci când este totul amenajat“, susţine Adrian Dumitru, director de vânzări „Emerald Residences“. Aceste locuinţe vor avea însă preţuri majorate.
„În funcţie de apartament, preţurile au crescut cu 17%- 35%. Cel mai mult s-au scumpit unităţile de la nivelurile superioare, adică penthouse-urile“, afirmă Dumitru. Cele mai ieftine locuinţe, de 117 metri pătraţi, pornesc acum de la 200.000 de euro plus TVA, în timp ce penthouseurile depăşesc un milion de euro. Primii clienţi, alţi investitori
Strategia este folosită de toţi marii dezvoltatori, spun experţii. Astfel, după lansarea proiectului, investitorul vinde cam 15%-30% din numărul total de locuinţe. „Primii cumpărători sunt alţi investitori, care achiziţionează aceste locuinţe la preţurile de început, care sunt mai mici“, spune Cleciu.
Potrivit acesteia, nici nu este recomandabil ca aceşti cumpărători să deţină un procent mai mare dintr-un proiect pentru că, pe de-o parte, acest lucru îi va îndepărta pe clienţii care vor dori locuinţa pentru ei şi, pe de altă parte, aceştia vor putea deveni potenţiali concurenţi în momentul finalizării complexului. Abia apoi, pe parcursul a mai multe luni, va fi vândut un anumit număr de unităţi la clienţii care vor locui în complex. „Crema“ se lasă la final, pentru un profit cât mai mare. EMERALD ÎN CIFRE
279 de apartamente va avea complexul 25% mai sunt disponibile 48 milioane euro - valoarea investiţiei 1.800 de euro - preţul mediu al unui metru pătrat plus TVA inclus 65.000 mp - suprafaţa construibilă 359 - locuri de parcare.