Lifting de lux pentru imaginea României

Guvernul României vrea să-i convingă pe italieni că suntem oameni de treabă cu filmuleţe publicitare cu români prietenoşi.

Conceptul campaniei „Romania, piacere de conoscere“ s-ar traduce prin „România, încântat de cunoştinţă“. Pentru trei luni, Agenţia de Strategii Guvernamentale (ASG) plăteşte companiei italiene Playteam 4,4 milioane de euro. Pentru îmbunarea spaniolilor, ideea este asemănătoare: „Ole, sono rumena“, la fel şi bugetul: 3,4 milioane de euro. Pentru piaţa românească, cifra este comparativă cu bugetul de publicitate al unui mare client. Directorul general al ASG, Dan Jurcan, spune că obiectivul principal este scăderea gradului de intoleranţă a italienilor şi spaniolilor faţă de români (acum foarte ridicat), cu 10%-15%. Despre noi, numai de bine

Constructori care povestesc despre angajaţii români model şi italieni care ne „vorbesc de bine“ concetăţenii plecaţi la muncă sunt doar două scenarii posibile ale campaniei pe care Playteam o va derula în Peninsulă. Ideea de bază: „Romania, piacere de conoscere“. Dan Jurcan explică de ce s-a aprobat acest concept. „Soluţia pe care noi am propus-o este să arătăm şi faţa cealaltă a românilor. Sunt foarte mulţi care muncesc cinstit în Italia, în spitale, pe şantier, mulţi dintre ei sunt în universităţi, oameni care sunt perfect integraţi“, spune Jurcan.

Pe lângă spoturi, demersul include un documentar despre România, o campanie pe internet, evenimente şi „Casa România“, un pavilion expoziţ ional care imită o locuinţă românească modernă şi în care sunt proiectate filme de informare.

În Spania, de care se ocupă agenţia românească Saatchi&Saatchi, ideea de bază este „Ole, sono rumena“, iar componentele sunt asemănătoare: campanie publicitară, evenimente, internet, plus, ca şi în cazul Italiei, o celulă de criză care să contracareze reacţiile negative din presă.

Contractele au ajuns la Playteam şi la Saatchi&Saatchi prin procedura de dialog competitiv. Dan Jurcan spune că alegerea agenţiilor s-a făcut cu respectarea Legii achiziţiilor publice. În luna martie, afirmă Jurcan, ASG şi-a anunţat intenţia de a realiza campania. După prima etapă, au rămas la „dialog“ Ars Advertising, împreună cu Media Direction, International Strategic Communication - Hill&Knowlton, Playteam (Italia) şi Saatchi&Saatchi (România).

Câştigătorii Saatchi&Saatchi (Spania) şi Playteam (Italia) au strâns cel mai bun punctaj, „în urma evaluării tehnico-financiare“. Dan Jurcan încearcă să explice punctele tari: „S-au apropiat cel mai mult de ce le-am recomandat. Să nu aibă un ton moralizator, să nu accentueze punctele negative ale românilor din Spania şi Italia“.