Analiştii Des Dearlove şi Stuart Crainer spun că un conducător trebuie să înveţe din greşeli.
Britanicii Des Dearlove şi Stuart Crainer, creatorii „Thinkers 50“, clasament global al celor mai influenţi gânditori din management şi business, au susţinut o conferinţă la Bucureşti, prilej cu care ne-au acordat un interviu. Ei ne-au vorbit despre ce înseamnă un lider autentic. EVZ: Ce calităţi trebuie să aibă un lider? Des Dearlove: Liderul trebuie să fie convingător, să aibă suficientă energie pentru a-i face pe ceilalţi să-l urmeze. El va crea condiţiile pentru ca fiecare discipol să obţină rezultate cât mai bune.
Stuart Crainer: Dacă întrebi în jur, fiecare va da o altă definiţie pentru leadership. Dar tocmai asta este marea provocare pentru lideri - ei trebuie să definească leadershipul. Multă muncă şi situaţii riscante Poţi învăţa să fii lider sau te naşti lider? D.D.: Trebuie să vrei să fii lider. Unii nu-şi doresc, se trezesc pur şi simplu în faţa unor decizii şi trebuie să facă nişte schimbări. Tocmai aici este diferenţa dintre lideri şi manageri. În timp ce managerii trebuie să-şi exploateze resursele, liderii trebuie să-şi conducă echipa spre un viitor mai bun. La un moment dat, trebuie să decizi dacă eşti pregătit să fii lider. Problema marilor companii este că fabrică manageri, aşa-numitele „costume goale“, dar prea puţini lideri. Nu poţi produce lideri pe bandă rulantă.
S.C.: Nu cred că vreun lider s-a născut deja format. Trebuie să treacă printr-un proces de autodescoperire, pentru a se cunoaşte pe sine. Dacă îmi las barbă şi port haine colorate, nu voi fi Richard Branson. Eu pot fi bun doar dacă îmi descopăr calităţile. Apoi voi încerca să le folosesc în interesul companiei. E adevărat că unii se nasc, într-adevăr, cu anumite calităţ i, dar cred că oricine poate fi lider, deşi nu toţi îşi doresc asta. Să fii lider implică multă muncă, disponibilitatea de a face greşeli, de a te pune în situaţii riscante şi de a-ţi asuma riscul deciziilor tale. Liderul trebuie să fie şi manager? D.D.: Nu, nu este acelaşi lucru. Managerul se ocupă cu organizarea şi eficientizarea resurselor existente. Liderul se ocupă cu încurajarea performanţei. Se spune că managerii fac lucrurile aşa cum trebuie, în timp ce liderii fac ceea ce trebuie.
S.C.: Liderii sunt în toate domeniile. Poate fi, de exemplu, un chirurg, care are nevoie de toată echipa lui pentru ca operaţia să meargă bine.
Trebuie să fie buni ascultători Ce trebuie să înveţe tinerii care vor să fie lideri? S.C.: Să fie siguri că-şi doresc să fie lideri şi, odată ce au realizat asta, să se concentreze în a deveni din ce în ce mai buni. Apoi, ar trebui să se pună în situaţia de a greşi şi a învăţa din greşeli. Un lider nu evită să-şi asume riscuri.
D.D.: Trebuie să aibă curaj să-şi asume consecinţele deciziilor, dar şi să ştie să comunice cu oamenii, să-i asculte. Cei mai buni lideri sunt buni ascultători, cum este Nelson Mandela. Este important ca liderii să nu aibă orgolii personale şi să se bucure de succesul celorlalţi. Pentru că tocmai asta este şi menirea lor - să creeze condiţii pentru ca şi ceilalţi să aibă succes. Cum poate convinge un începător că poate fi bun într-un domeniu în care nu a lucrat niciodată? D.D.: Cred că liderii sunt mereu în căutarea noii generaţii. Cum convingi? Trebuie să fii hotărât să schimbi lumea în direcţia în care îşi doreşte şi compania. Este important să vadă că ai iniţiativă.
S.C.: Aş putea sintetiza o reţetă în doar trei cuvinte: energie pozitivă şi entuziasm. Cât de importantă este atitudinea atunci când vrei să urci pe scara ierarhică? D.D.: Foarte importantă. Oamenii sunt angajaţi pentru atitudinea lor.
S.C.: Atitudinea contează întotdeauna în carieră, indiferent ce vrei să faci. Dacă ai energie pozitivă, nimic nu-ţi poate sta în cale. CARTE DE VIZITĂ Des Dearlove şi Stuart Crainer
> Sunt analişti şi consultanţi, cu o largă experienţă în comunicarea de business, experţi în formarea de lideri. > Au lucrat ca editorialişti la „The Times“ şi au scris 15 cărţi. > În prezent oferă training şi consultanţă. > Sunt creatorii „Thinkers 50“- clasamentul global al celor mai influenţi gânditori din management şi business.