Comercianții de retail nu mai pot solicita producătorilor discounturi mai mari de 25% pentru marfa pe care o scoat la vânzare. Legea privind practicile comerciale neloiale a intrat în vigoare și este de natură să ofere o mai multă susținere producătorilor. Reprezentanții marilor rețele de supermarketuri evită să comenteze subiectul, dar producătorii de bunuri alimentare sunt mulțumiți.
Legea nr. 81/2022 ce reglementeză practicile comerciale neloiale a intrat în vigoare la începutul acestui an. Actul normativ are drept scop echilibrarea relațiilor comerciale dintre producători și marile lanțuri de supermarketuri. Una dintre modificări prevede că retailerii nu pot solicita discounturi mai mari de 25% pentru marfa care le intră în magazine, de la producătorii de bunuri alimentare.
În aceste condiții, producătorii de produse alimentare și-au exprimat satisfacția că nu vor mai fi nevoiți să cedeze în negocierile cu marile rețele de comerț, pentru a-și putea scoate la vânzare marfa. Potrivit acestora, legea reduce consistent marja în care se pot mișca comercianții la negocierile cu privire la prețurile de achiziție.
Pe de altă parte, afectați în profituri, retailerii se abţin de la comentarii, reprezentanții Marilor Reţele Comerciale spunând că încă mai analizează efectele acestui act nromativ.
Schimbările pe care le propune legea
Legea 81/2022 aduce o serie de schimbări în ceea ce priveşte negocierile dintre retaileri şi furnizorii lor de produse agro-alimentare, fie că este vorba despre producătorii autohtoni sau de operatori de pe piața internațională.
„Printre aspectele cu impact semnificativ la nivelul furnizorilor şi cumpărătorilor se regăsesc prevederile aplicabile în materie de structură de remuneraţie, anumite reduceri şi servicii prestate de cumparători furnizorilor. Din perspectiva reducerilor, s-a introdus interdicţia de a aplica reduceri financiare şi reduceri comerciale sub formă de rabat şi s-a impus un prag de maximum 20% din valoarea facturată pentru reduceri comerciale sub formă de remiză şi risturnă, a explicat Cătălina Nacev, avocat senior în cadrul D&B David şi Baias, conform Ziarul Financiar.
Potrivit spuselor sale, magazinele nu mai pot solicita sume care să depășească pragul de 25% pentru servicii de marketing și publicitate. Este vorba despre așa numitele „taxe de raft” pe care comercianții le percep furnizorilor de alimente pentru a le promova produsele într-un loc mai vizibil
„Pe de altă parte, în ceea ce priveşte serviciile de tip marketing, publicitate şi plasare secundară ale cumpărătorului se aplică de asemenea un prag de maximum 5% din valoarea încasată de furnizor“, a mai precizat Cătălina Nacev, avocat senior în cadrul D&B David şi Baias.