Legea bonelor: persoanele care suferă de boli cronice transmisibile nu mai pot avea grijă de copii

Legea bonelor: persoanele care suferă de boli cronice transmisibile nu mai pot avea grijă de copii

Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice a elaborat şi a pus în dezbatere publică normele de aplicare a Legii 167/2014, privind exercitarea profesiei de bonă.

 Odată legea aplicată, persoanele care vor profesa ca bonă vor trebui să capete mai întâi o calificare și apoi vor încheia un contract de prestări servicii.

Potrivit documentului, fiecare bonă va trebui să aibă analizele la zi, la fel şi membrii familiei ei. Mai mult, persoana care are grijă de copii va trebui să aibă cazierul curat şi să fie acreditată, titulatură care o va primi doar după ce va urma un curs. Serviciile de îngrijire şi supraveghere a copilului pe timpul zilei pot fi prestate în baza unui contract individual de muncă, încheiat între bonă şi o persoană juridică acreditată ca furnizor de servicii sociale sau în baza unui contract de prestări de servicii încheiat între bonă şi o persoană fizică autorizată, acreditată ca furnizor de servicii sociale. Ceea ce înseamnă că, practic, nu se vor mai putea numi bone decât persoanele care sunt angajate la o firmă acreditată, ce prestează astfel de servicii, sau la o Persoană Fizică Autorizată (PFA).

Primăria ajută părinții cu programul

Nu poate exercita profesia de bonă persoana care locuieşte împreună cu alte persoane care au fost condamnate penal definitiv (în situaţia în care îngrijirea copilului are loc la reşedinta bonei, precum şi persoana care suferă de boli cronice transmisibile sau locuieşte cu alte persoane care suferă de astfel de afecţiuni. Contractul individual de muncă şi contractul de prestări de servicii prevăd, în anexă, ca parte integrantă din contract, planul de activităţi. Acest plan trebuie să se elaboreze de comun acord cu reprezentantul legal al copilului, în funcţie de numărul de copii/categoria de vârstă a copilului/copiilor, de nevoile individuale ale fiecăruia, ale familiei acestuia. Planul de activități se va revizui anual sau ori de câte ori este nevoie, în funcție de progresul copilului, nevoile individualizate ale acestuia, programul reprezentantului legal.

Serviciul public de asistenţă socială are obligaţia să asigure reprezentanţilor copilului, la cerere, în mod gratuit, consiliere în vederea elaborării planului de activităţi.