Leac antiprejudecăţi de la fosta şefă a Zentiva

La 36 de ani, fosta directoare a companiei farmaceutice este preocupată să le ofere o şansă românilor care vor să-şi depăşească condiţia de asistaţi social.

Şi-a realizat obiectivul de a conduce o corporaţie, ajungând director general al companiei farmaceutice Zentiva. Acum, la 36 de ani, Manuela Voicilă e preocupată să schimbe mentalităţi şi să le ofere o şansă românilor care vor să-şi depăşească statutul de asistaţi social. Urmarea: s-a transformat în antreprenor social şi a creat platforma allberry.ro, proiect prin care îşi doreşte să devină puntea de legătură dintre lumea organizaţiilor nonguvernamentale şi corporaţii.

De altfel, Manuela este unul dintre puţinii români care, din studenţie, a înţeles importanţa voluntariatului, pe care l-a îmbinat cu corporatismul. Apoi, lucrând până în 2008 într-o mul tinaţională, a realizat că între cele două lumi există o mare nevoie de comunicare.

"În ultimii ani de corporaţie primeam cereri de spon sorizare şi de donaţii, din care nu pricepeam cerinţa. Înţelegeam că există foarte multe nevoi, însă nu exista o concreteţe a cererii. Şi atunci am resimţit cel mai acut nevoia de a sintetiza şi de a traduce acel limbaj în limbajul celor care au resursa", spune Manuela Voicilă, arătând cum a făcut trecerea către lumea economiei sociale.

Podoabe de Crăciun cu poveste

Aşa se face că, în noiembrie, a pornit platforma allberry.ro, pe care o numeşte "vârful aisbergului" şi prin intermediul căreia vinde către corporaţii produse realizate de persoane de favorizate (persoane cu handicap, cu probleme psihice, copii din centre de plasament) în unităţi protejate sau a teliere sociale. "Am încercat să identific produse care sunt de calitate, iar calitatea trebuie să fie la nivel de excelenţă prin obiect", explică Manuela, precizând că primul proiect al site-ului său e un catalog de cadouri de Crăciun pentru corporaţii.

Produsele sunt realizate în atelierul Fundaţiei Rhema, din Târgu-Mureş şi în cel al Fundaţiei de Dezvoltare Locală Speranţa, din Piatra-Neamţ. "Aleg să iau la pas aceste ateliere sociale, pentru că vreau să fie furnizori de încredere, să mă asigur că oamenii care spun că prestează a numite activităţi chiar sunt acolo şi le fac şi că lucrează în condiţii decente", spune antreprenoarea. Potrivit acesteia, "scopul allberry.ro e săi apropie pe cei cu dizabilităţi sau diferite vulnerabilităţi sociale de lumea aşa-zis normală". "De aceea, am mers pe ideea că aceste produse trebuie să reflecte excelenţă. Iar impactul pe care îl au asupra potenţialului cumpărător trebuie să fie di gerabil", a daugă Manuela Voicilă.

Astfel, printre produsele selecţionate de ea pentru catalogul de Crăciun cu cadouri destinate corporaţiilor se numără felicitări, decoraţiuni specifice, dar şi sacoşe din pânză şi icoane pictate de bolnavi psihic. "Am fost atentă şi la cei care vor primi aceste cadouri de Crăciun, pentru că reacţiile pe care o astfel de icoană le poate stârni pot fi foarte diverse", conchide iniţiatoarea proiectului de antreprenoriat social.

DARURI INEDITE. Cadourile confecţionate de copii cu handicap pot schimba mentalităţi FOTOGRAFII: RĂZVAN VĂLCĂNEANŢU

TEMERARĂ

"Simt că oamenii nu trebuie să stea în categorii, cu eticheta lor, ci trebuie să iasă în lumea normală şi să se adapteze. Evident că, pentru asta, şi noi trebuie să ne adaptăm la rândul nostru, adică să-i primim."

"Nu sunt de acord în niciun fel să le exploatez imaginea. Prezint starea de fapt, dar încerc să proiectez o nuan ţă cât se poate de pozitivă asupra lor. Nu vreau să îi adâncesc în lipsa asta de stimă de sine." MANUELA VOICILĂ antreprenor social

PROFITABIL

Un atelier social poate deveni o afacere

Fostul manager al Zentiva pledează acum pentru inserţia socială a persoanelor defavorizate. Asta, în contextul în care 2010 a adus din ce în ce mai multe iniţiative de abordare a economiei sociale. "Văd din ce în ce mai multă populaţie tânără interesată să facă ceva realmente şi, din segmentul acesta, a început să înflorească şi ideea de afacere socială şi economie socială", susţine Manuela Voicilă.

Mai mult, din punctul de vedere al tinerei femei, care vine cu instrumente de business către lumea organizaţiilor nonguvernamentale, "un atelier social poate să devină, dacă vrea, o afacere". Dar - atrage ea atenţia -, dintre cei care-şi doresc să facă din asta o afacere, doar 20% vor reuşi, pentru că prea mulţi sunt prinşi în spatele zidului de autoprotecţie pe care l-au ridicat.

"Oamenii nu trebuie să stea în categorii, cu eticheta lor"

"Ei construiesc un zid în jurul lor, le place să stea între ei. Presupun că fac asta din superprotecţie, încearcă să se izoleze pentru a se apăra de potenţialele atacuri din afară, mai ales că sunt încă etichetaţi şi priviţi ciu dat de societate", consideră antreprenoarea.

Din acest motiv, ea recurge la instrumente spe cifice unei afaceri, prin care îşi propune să îi înveţe pe cei din atelierele sociale să renunţe la argumentele emoţionale într-o negociere şi să facă livrări de calitate, la termen. "Simt că oamenii nu trebuie să stea în categorii, cu eticheta lor, ci trebuie să iasă în lumea normală şi să se adapteze. Evident că pentru asta şi noi trebuie să ne adaptăm la rândul nostru, adică să îi primim", subliniază Manuela Voicilă.

Iar produsele care se găsesc pe allberry.ro sunt obiecte cu poveste. "Îmi place mult să spun povestea oamenilor, dar nu în limbajul ONG-urilor. Îmi place mult ca limbajul pe care îl folosesc să fie cât mai accesibil unui public cât mai variat şi care nu vrea neapărat să se expună unui impact emoţional puternic", arată Manuela.

Din punctul ei de vedere, o astfel de poveste le aduce respect celor care sunt personaje. "Nu sunt de acord în niciun fel să le exploatez imaginea, prezint starea de fapt, dar încerc să proiectez o nuanţă cât se poate de pozitivă asupra lor. Nu vreau să îi adâncesc în lipsa asta de stimă de sine, care există", conchide aceasta.