La petrecerea românilor, s-a rămas pe dinafară

La petrecerea românilor, s-a rămas pe dinafară

Peste 200 de invitaţi i-au urat noroc cinema-ului românesc vineri seara, pe Croazetă.

Dacă e un lucru de care au dus lipsă românii la Cannes, acela nu e cu siguranţă popularitatea. La filmul „Boogie” al lui Radu Muntean, selectat în „Quinzaine des Réalisateurs”, s-au format cozi de jurnalişti, în ciuda ploii, iar ultimii sosiţi n-au putut intra la proiecţie. „Nu ştiu de ce n-au lăsat bodyguarzii să mai intre dintre ei, pentru că mai erau câteva locuri în sală”, a remarcat producătorul Dan Burlac. La fel de popular a fost şi party-ul românilor de pe terasa Rado, în apropiere de hotelul Carlton.

„Mai sunt vreo 30 de oameni pe care i-au refuzat la intrare, pentru că nu putem aduce mai mult de 200 de persoane, cât s-a stabilit iniţial. Iar ei îi numără foarte atent şi deja sunt 203, unii şi-au adus prieteni, cunoştinţe. Au reguli foarte stricte şi cum încalci ceva, plăteşti”, a explicat Laurenţiu Brătan, de la Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), cea care a pus la punct pavilionul României şi petrecerea.

Fiecare musafir „neprevăzut” costă 50 de euro, iar o oră în plus de distracţie se taxează cu 10.000 de euro (cam cât costă o petrecere cu ştaif la Berlinală). Românii au avut fix trei ore de distracţie la dispoziţie, de la 20.00 la 23.00.

Câţiva „mari absenţi”

Terasele de pe Croazetă sunt corturi albe care „cresc” pe malul mării înainte de festival şi dispar toamna. Rado e plasat vis-a-vis de Hotelul Carlton, în apropierea sălii unde a avut loc premiera mondială a filmului lui Radu Muntean, vineri seara. De la proiecţie, echipa - Anamaria Marinca, Radu Muntean, Dragoş Bucur, Mimi Brănescu, Răzvan Rădulescu – a ajuns direct pe plajă, la discuţii şi gustări. Meniu franţuzesc – gauffre cu ciocolată, fructe, gustări calde, vin sec, cocktail-uri - şi din când în când o melodie românească. Printre invitaţi, Dan Chişu, Tudor Giurgiu, Ada Solomon, criticul Jay Weissberg de la „Variety”, producători, critici de film şi jurnalişti. Dar şi mari absenţi: Alexandra Maria Lara, ocupată cu jurizarea filmelor din competiţie şi delegatul general al festivalului, Thierry Frémaux (invitat oricum la fiecare petrecere de pe Croazetă). Cristian Mungiu a revenit abia ieri pe Coasta de Azur, unde va sta până marţi, mâine urmând să medieze discuţiile miniştrilor culturii din Europa.

„Sunt îndrăgostită de Cannes”

Tinta flash-urilor a fost Anamaria Marinca, care se întoarce la Cannes, „după 12 luni, nu după 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”. „De atunci, în viaţa mea artistică s-au schimbat destul de multe, în sensul că sunt din ce în ce mai ocupată. Nimic nu e ca prima oară, dar sunt foarte îndrăgostită de Cannes. E festivalul în care cred că România şi-a găsit un loc al său”, ne-a povestit actriţa. Pentru Radu Muntean, a fost prima „descindere” pe Croazetă şi s-a lăsat cu emoţii puternice: „Nu-mi dau seama cum a fost primit filmul. Am văzut că nu s-a ieşit din sală, că s-a aplaudat la final, dar concluzia o s-o aflăm din cronici”. Cocktailul „românesc” a fost doar încălzirea pentru cei mai mulţi invitaţi, care s-au strâns în inima Cannes-ului, la Petit Majestic. Aici se bea toată noaptea în mijlocul străzii (cu o conventie de la sine înteleasă: fără reportofoane, aparate foto şi camere de filmat) şi ai toate şansele să dai şi peste Woody Allen, la o bere.

Reacţii amestecate „Boogie”, ba o decepţie, ba o capodoperă

Deşi cad cu toţii de acord că „Boogie” al lui Radu Muntean e un film de artă care nu va aduce plătitori de bilete la cinema, criticii străini au reacţionat extrem de diferit în ce priveşte valoarea sa. Publicaţia franceză „Télérama” l-a catalogat scurt: „o decepţie”. "Luminat de un soare palid şi o lumină de neon, «Boogie»” este o plimbare rapidă fără accente prin barurile şi sălile de bowling din Saturn, o sinistră staţiune balneară la Marea Neagră. O privire lividă asupra necazurilor vieţii conjugale şi a angoaselor tinerilor, fără energie şi fără umor”. „Variety” e mai entuziasmat, dar recunoaşte că „Hârtia va fi albastră” îi este superior lui „Boogie”. Cronicarii de la „Cineuropa” remarcă influenţa lui John Cassavetes în cinema-ul intimist, personal al lui Radu Muntean. „Chiar dacă Muntean şi Lucaciu (n.r. operatorul) îi refuză audienţei satisfacţia emoţională şi vizuală (…), interpretarea excepţională a lui Brănescu, Bucur şi Marinca şi un scenariu grozav duc povestea cu bine pĂnă la sfĂrşit şi-i dau spectatorului de gĂndit”. Iniţial numit „30 şi ceva”, „Boogie” e cel de-al treilea film al lui Muntean, după „Furia” şi „Hârtia va fi albastră”.

Citiţi şi "La Cannes se cântă ţigăneşte"!

Ne puteți urmări și pe Google News