GAFA (acronimul care desemnează Google, Amazon, Facebook și Apple) sunt “prea mari ca să nu le pese”, estimează comisarul, potrivit căruia UE are “nevoie de o mai bună supervizare” a acestor mastodonți, după modelul reglemantarii întărite a activității băncilor, după criza din 2008.

Comisia Europeană trebuie să prezinte o nouă legislație până la sfârșitul anului („Digital Services Act”), o prioritate a executivului european, pentru a supraveghea mai bine modul în care marile platforme își extind activitățile, atacă dezinformarea sau gestionează datele personale.

Ea urmărește să protejeze mai bine consumatorii și concurenții mai mici.

Scara sancțiunilor pentru platforme care, de exemplu, și-ar forța utilizatorii să nu folosească decât serviciul lor, ar putea merge până la a le obliga să se separe de unele din activitățile lor.

“Platformele trebuie să fie responsabile și obligate să dea socoteală, ele trebuie să devină transparente. Este timpul să se meargă dincolo de măsurile de autoreglementare”, a estimat Vera Jourova, însărcinată cu valorile transparenței în cadrul Comisiei, care a prezentat la începutul luni i septembrie o evaluare a punerii în aplicare a unui cod de bune practici contra dezinformării, lansat în 2018 și semnat de Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Mozilla și, mai recent, de TikTok.

Sursa

Traducere: Gabriela Sîrbu, RADOR