Pe lângă lanţurile Carrefour şi Diverta, un caz special este însă cel al standurilor de carte din hipermarketul Auchan, unde întâlnim o secţiune cu reduceri spectaculoase.
Singurul dezavantaj este poziţionarea pe bulevardul 1 Decembrie 1918, nr. 33A, ceea ce face foarte dificil accesul până acolo. Dacă intri în interiorul hipermarketului şi după aceea în interiorul secţiunii de carte, vei avea parte de o surpriză plăcută: câteva standuri sunt dedicate aşa-numitului „târg de carte“. Aici se oferă titluri, mai vechi, nevândute la timp, dar şi mai noi, cu o reducere substanţială, în general în jurul sumei de 5 lei. Un singur exemplu: bestsellerul Editurii Humanitas, „Materiile întunecate - Busola de aur“, recent apărut, de altfel, poate fi cumpărat aici cu suma de 5 lei.
„Târgul de carte a fost gândit mai întâi ca o ofertă specială, dar temporară- două săptămâni, să vedem dacă prinde şi ce fel de titluri sunt cele mai atrăgătoare pentru clienţii noştri“, spune Mariana Drăgan, managerul de comunicare de la Auchan. „Asta se întâmpla în februarie anul trecut, iar de atunci, Târgul de carte de la Auchan este permanent. Am propus această idee furnizorilor noştri (edituri sau distribuitori de carte), am ales împreună colecţiile şi titlurile şi aşa s-a născut Târgul de carte. Cărţile sunt atât titluri mai vechi, cât şi apariţii recente; un mare succes l-a avut «Biblioteca şcolarului » sau autorii clasici. Preţurile sunt într-adevăr mici, încep de la 1,99 lei şi merg până la 5,99 lei“, explică Mariana Drăgan.
CLASAMENT
În luna ianuarie s-au vândut în hypermarketul Auchan:
1. „Harry Potter şi Talismanele Morţii (vol. 7)“ - J.K. Rowling
2. „Să gătim cu Jamie Oliver“ - Jamie Oliver
3. „DEXI - Dicţionarul explicativ ilustrat al limbii române“
4. „Vrăjitoarea din Portobello“ - Paulo Coelho 5. „Fortăreaţa Albă“ - Orhan Pamuk
CELE MAI CERUTE Top Diverta, în ianuarie 1. „Trăiesc, deci mă abţin“, Mihaela Bilic, Coreus Publishing - 2.250 de exemplare vândute
2. „Gândeşte bine şi în stil mare“, Donald Trump, ProEditură şi Tipografia - 1.102 de exemplare vândute
3. „Dincolo de bine, dincolo de rău - despre iubire“, Aurora Liiceanu, Alice Năstase, Nemira - 736 de exemplare vândute
4. „De ce iubim femeile“, Mircea Cărtărescu, Humanitas - 560 de exemplare vândute
5. „Tezaurul cu poveşti“, Corint Junior - 550 de exemplare vândute
FENOMENUL „HARRY POTTER“
„Ucenicul vrăjitor“, preferat în hipermarketuri
Un fenomen surprinzător ar fi cel al vânzărilor ultimului volum din „Harry Potter“, care bat pasul pe loc, cu alte cuvinte cartea se vinde foarte slab. O explicaţie ar fi că, dacă toate librăriile o au la preţul de 59.90 lei, cartea s-a vândut încă de la început în lanţul Carrefour cu preţul de 39.90 lei. Deşi nu ştie cine suportă această reducere substanţială, reprezentantul lanţului Cărtureşti estimează ca „profitul tinde spre zero“.
„Mişcarea“ face parte din strategia de marketing a lanţului de magazine, care speră astfel să-i atragă pe clienţi, iar aceştia să mai cumpere şi altceva. De exemplu, cantitatea de „Harry Potter“ vândută la aceste puncte de difuzare tradiţionale, inclusiv la Librăria Cărtureşti de lângă Patria, este infimă.
Creşteri spectaculoase
De altfel, „Harry Potter şi Talismanele morţii“ se află pe primul loc în topul de vânzări de cărţi pe luna decembrie al lanţului de magazine Carrefour.
Vânzările pentru Harry Potter au fost un record al hipermarketului Carrefour, fiind de nouă ori mai mare decât cifrele celei mai bine vândute cărţi în 2006, în aceeaşi perioadă. Şi pentru reţeaua Diverta, ultimul „Harry Potter“ a fost, în decembrie 2007, cel mai vândut volum, cu peste 5.000 de exemplare achiziţionate de fani. O surpriză plăcută a fost, pentru Diverta, cartea Mihaelei Bilic, „Trăiesc, deci mă abţin“, cu o prefaţă a cunoscutei Mihaela Rădulescu (Coreus Publishing), care a înregistrat vânzări de peste 3.000 de exemplare în această lună, fapt considerat neobişnuit pentru un volum de nonficţiune.
Creşterea vânzărilor, de la an la an, este spectaculoasă. În decembrie 2006, primele titluri din top aparţineau Editurii Humanitas: „Jurnalul unui mag“, de Paulo Coelho, şi „De ce iubim femeile“, de Mircea Cărtărescu, dar doar cu 1.500 de exemplare vândute, respectiv puţin peste 1.000 de exemplare.
Diferenţe între preţurile cu care se vinde cartea apar şi din alte motive, nu numai dacă cumperi direct de la sursă. Preţul cărţii este unic şi este stabilit, conform legii, de către editura producătoare. Fiecare distribuitor de carte, persoană juridică, beneficiază însă de un rabat din partea editurii, tocmai pentru a-şi putea desfăşura la rândul său activitatea.