O autospecială care va contribui la salvarea persoanelor înecate în apă sau intoxicate cu fum la incendii a intrat în dotarea Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta "Dobrogea" al judetului Constanța. O barocameră identică a primit și ISU Mureș. Autospeciala va deveni funcțională după ce personalul care va deservi acest tip de tehnică va efectua pregătirea de specialitate în acest sens.
Valoarea autospecialei de tip barocameră este de peste 1 milion 200 mii euro, cu TVA, fiind achiziționată prin programul Multirisc. Potrivit purtătorului de cuvânt al ISU Dobrogea, Anca Chiriță, autospeciala deține două componente. Prima se ocupă de pregătirea scafandrilor, verificând, prin intermediul unui sistem special, compatibilitatea personalului pentru executarea operațiunilor de scufundare, rezistența acestuia la adâncime; evaluare medicală periodică, rezistența acestora la presiunea apei etc. A doua componentă constă în tratamente prin oxigenoterapie, asigurând stabilizarea personalului propriu și a victimelor expuse la fum sau care prezintă arsuri la căile respiratorii.
Barocamera ISU Dobrogea are o capacitate de 7 locuri. Tratamentul se poate administra concomitent la persoanele din camera principală. “Este folosit la accidente prin submersie sau persoane intoxicate cu fum, monoxid de carbon dar și care au suferit arsuri pe căile respiratorii. Va deservi nu numai județul Constanța ci și județele limitrofe si oriunde va fi nevoie pentru intervenții”, spune Anca Chiriță. Personalul care va deservi acest tip de tehnică beneficiază de pregătire de specialitate în acest sens. Echipajul este format din 2 tehnicieni, medic, asistent și șofer. Medicul și asistenta nu sunt încă selectați, urmând să vină, cel mai probabil, de la Unitatea de Primire Urgențe a Spitalului Județean Constanța.
Lucian Cosor, unul dintre cei patru pompieri care au efecutuat, deja, specializarea, spune că activitatea la o barocameră necesită o pregătire de specialitate din partea celor care au proiectat camera, “ea fiind o cameră cu un diametru de 2 metri care rezistă la o presiune de 5 bari”. Pregătirea a constat în operarea barocamerei, obișnuirea cu tehnica din autospecială în condiții de siguranță. În cazul în care pacientul vine pe targă, sau este imobilizat în scaun cu rotile, accesul se face prin spatele autospecialei cu un lift care susține în jur de 900 de kilograme. Dacă s-ar fi folosit la Colectiv ar fi fost mai puține victime. “Victimele petrec atât cât recomandă medicul. In cazul în care nu este medic trebuie să avem un șef de scufundare. Dar fără medic nu se poate opera barocamera” a subliniat Lucian Cosor.