Oțelăria și laminorul de la Oțelul Roșu au o vechime de 200 de ani. De curând, proprietarii, o societate care este controlată de un consorțiu de firme din Republica Moldova și Polonia, a intrat în insolvență din cauza datoriile pe care le are. Fabrica de la Oțelul Roșu a produs aproape toate șinele de cale ferată care au fost montate pentru realizarea infrastructurii CFR.
O instanță specializată în drept comercial a admis de curând ca societatea Laminorul Danube Metallurgical Enterprise SRL (LDME), să intre în insolvență, ca urmare a faptului că nu și-a mai putut achita datoriile.
În aceste circumstanțe, instanța a dispus numirea unui lichidator judiciar care va administra afacerea, și care va încerca să salveze de la faliment cea mai veche oțelărie din România.
La oțelăria de la Oțelul Roșu, producția a început încă de pe vreme Imperiului Austro Ungar, adică în anul 1976.
Principalii acționari ai LDME sunt firma poloneză Sunningwell International Polska, condusă de omul de afaceri polonez Marek Frydrych, și Omnisteel SRL din Republica Moldova, deținută de oamenii de afaceri basarabeni Valentin Eșanu (35%), Andrei Zabolotnîi (35%) și Alexandru Rotaru (30%).
A intrat pentru a doua oară în insolvență
În 2019, LDME a cumpărat fabrica de la Ductil Steel, care făcea parte din concernul rus Mechel, care a închis și laminorul de la Câmpia Turzii, județul Cluj. Mechel este controlată acum indirect de către rusul Victor Chumakov, prin Invest Nikarom.
Mai trebuie spus că în 2013, Ductil a intrat în insolvență, și doar vânzarea laminorului de la Oțelul Roșu către actualul grup de firme a făcut ca acesta să nu fie vândut la fier vechi, așa cum s-a întâmplat la combinatul de la Câmpia Turzii.
În prezent, datoriile totale înscrise în tabelul creditorilor sunt de 153,5 milioane lei, din care peste 81% (125,04 milioane lei) reprezintă o creanță garantată a ANAF. Tot garantate sunt și creanțele Primăriei Oțelu Roșu (3,15 milioane lei) și Sindicatului Ductil (2,09 milioane lei).
”Relevant pentru această împrejurare este faptul că, între data Deciziei DGAMC privind stabilirea rezultatului selecției cesionarului pentru recuperarea creanțelor bugetare (09.12.2019) și data încheierii contractului de cesiune (07.09.2020), au trecut aproximativ 9 luni, timp în care LDME nu a avut folosința activului de la Oțelu Roșu. Drept urmare, nefolosința îndelungată a uzinei a cauzat pierderi financiare importante societății care, în final, s-au dovedit iremediabile, acesta constituind unul din motivele pentru care societatea a intrat în stare de insolvență”, se arată într-un document al administratorului judiciar al LDME, scriu cei de la Profit.
Cea mai veche uzină de profil din România
Atestată în anul 1796, Uzina de la Oţelul Roşu a produs cea mai mare parte din șinele de cale ferată care au fost montate în România, pentru realizarea infrastructurii feroviare.
Uzina s-a perfecționat continuu, fiind axată la început în producția de șine de cale ferată dar și alte produse, precum tabla subțire.
Cererea sporită de şine de cale ferată au dus la extinderea secțiilor și mărirea producției. Istoria acestui combinat mai consemnează că în anul 1898 s-a montat o nouă linie de laminare pentru şine de cale ferată, şi două cuptoare pentru încălzirea lingourilor în vederea laminării oțelului.
În anul 1934, în locul vechiului laminor de tablă, s-a pus în funcţiune un laminor la rece care a produs benzi cu o lăţime până la 200 mm., iar în anul 1935 se pune în funcţiune un laminor de platine compus din două caje degrosisoare trio şi o cajă finisoare trio şi un cuptor cu propulsie pentru încălzirea lingourilor destinate laminării.