Povestea tribului Asmat din Noua Guinee, scos din anonimat de dispariția lui Michael Rockefeller

Sursa foto: Arhiva EVZ

Deși sunt cunoscuți pentru că l-ar fi ucis și mâncat pe moștenitorul american Michael Rockefeller în 1961, tribul Asmat are o cultură bogată care se extinde dincolo de istoria vânătorii de capete și a canibalismului.

Timp de mii de ani, tribul Asmat din Noua Guinee a trăit relativ izolat de restul lumii. Apoi, în anii 1960, tribul Asmat a ajuns pe prima pagină a ziarelor după ce moștenitorul Michael Rockefeller a dispărut în timp ce cerceta arta și cultura tribului, ceea ce i-a determinat pe mulți să speculeze că Asmat l-au ucis și l-au mâncat.

Asmat, un popor indigen care locuiește în mlaștinile și pădurile tropicale îndepărtate de pe coasta de sud-vest a Noii Guinee, crede în armonia universului și în importanța menținerii echilibrului între forțele vieții și ale morții - iar din punct de vedere istoric, aceste credințe i-au determinat să vâneze capete și să canibalizeze dușmani pentru a-și liniști strămoșii și pentru a atinge armonia cosmică.

Dar tribul Asmat este mult mai mult decât istoria de canibalism. Pe lângă faptul că sunt un popor profund spiritual, Asmat sunt experți în sculptura în lemn a căror artă a apărut în muzee din întreaga lume.

Istoria timpurie a poporului Asmat

Tradițional, dansul era o parte importantă a ritualului Asmat, dar misionarii și administrațiile coloniale au descurajat această practică.

Poporul Asmat este un trib indigen stabilit pe insula Noua Guinee, în provincia Papua de Sud, Indonezia. Se estimează că aproximativ 70 000 de oameni Asmat trăiesc pe coasta de sud-vest a insulei. Satele lor, care găzduiesc până la 2 000 de persoane, sunt construite de-a lungul unui sistem de râuri care se varsă în Marea Arafura.

Cinci grupuri culturale principale alcătuiesc poporul Asmat. Limba Asmat este formată din mai multe dilecte. Tradițiile lor de sculptură în lemn sunt foarte dezvoltate, făcând din teritoriul lor o destinație excelentă pentru colecționarii de artă.

Poporul Asmat locuiește în Noua Guinee de mii de ani și a rămas relativ izolat de restul lumii în cea mai mare parte a istoriei sale. Deoarece nu au avut o limbă scrisă până în ultimii ani, nu se știu prea multe despre istoria timpurie a tribului.

Interacțiunea cu lumea exterioară

Prima interacțiune înregistrată a tribului cu lumea exterioară a avut loc în 1623, când exploratorii olandezi au navigat pe lângă insulă și au observat membrii tribului de pe puntea vasului lor.

La 3 septembrie 1770, exploratorul britanic căpitanul James Cook și echipajul său au devenit primii europeni care au debarcat pe teritoriul Asmat. Însă, la scurt timp după ce au pășit pe țărm, au întâlnit un grup amenințător de războinici Asmat, care au aruncat cu praf de var în englezi și i-au urmărit înapoi la navă.

Următoarea întâlnire a avut loc în 1826, când un explorator olandez pe nume Kolff și echipajul său au debarcat pe insulă. Și ei s-au retras după ce războinicii Asmat au urmărit echipajul și i-au aruncat cu praf de var.

La începutul secolului al XX-lea, europenii au început să exploreze teritoriul mai frecvent. Expedițiile au adus în curând înapoi arta Asmat și s-a răspândit vestea despre meșteșugul expert al culturii în sculptura în lemn.

De-a lungul anilor, misionarii europeni și administrațiile coloniale au încercat să convertească mulți dintre asmat la creștinism și să introducă alte valori și obiceiuri occidentale pe teritoriul asmat. Astăzi, tribul nu mai este la fel de izolat ca odinioară și practică un amestec de tradiții Asmat și occidentale.

Spiritualitatea și credințele tribului Asmat

Fundația credințelor sociale și spirituale Asmat este armonia. Tribul crede că există un echilibru cosmic între cei vii și cei morți care trebuie menținut în orice moment.

Timp de secole, Asmat au vânat capete și au practicat canibalismul pentru a menține acest echilibru. Vânătoarea de capete era, de asemenea, un ritual de maturizare care le permitea băieților să se transforme în bărbați.

Din punct de vedere istoric, atunci când un membru al tribului murea, fie din cauze naturale, fie prin violență, Asmat credeau că trebuie să ia viața unui inamic pentru a restabili echilibrul în univers. Ei îl ucideau și îl decapitau pe inamic, apoi îi consumau corpul în comun, ca parte a unui ritual de restabilire a echilibrului. Războinicul Asmat care a ucis victima își va asuma în cele din urmă numele și puterea spirituală a victimei.

Cu toate acestea, practica canibalismului și a vânătorii de capete a căzut în desuetudine ca urmare a colonizării și occidentalizării teritoriului Asmat în secolul al XX-lea.

Relațiile de gen în cadrul tribului Asmat sunt puternic definite. De obicei, femeile au grijă de copii și adună mâncare și lemne de foc. Bărbații servesc în mod tradițional ca vânători și războinici. Ei practică adesea poligamia sau schimbul de soții și controlează multe aspecte ale afacerilor comunității. Dar acum că vânătoarea de capete nu mai este practicată, The Guardian raportează că bărbații Asmat au mai puțin de făcut. Se pare că violența domestică este frecventă.

Michael Rockefeller a dispărut în Noua Guinee

Asmat sunt poate cel mai bine cunoscuți pentru presupusul lor rol în dispariția moștenitorului american Michael Rockefeller.

Rockefeller, strănepotul magnatului american al petrolului John D. Rockefeller, a absolvit Universitatea Harvard cu o diplomă în istorie și economie. Iubea ideea de aventură și de necunoscut și, la începutul anilor 1960, a participat la o expediție pentru a lucra la un documentar despre poporul Dani din Noua Guinee.

„Este dorința de a face ceva aventuros”, a explicat el, potrivit unui articol din 2023 din Daily Star, «într-un moment în care frontierele, în adevăratul sens al cuvântului, dispar».

După ce a aflat despre sculpturile din lemn sculptate complex de tribul Asmat, Rockefeller a mers în regiunea Asmat cu o echipă de cercetători pentru a vedea sculpturile cu ochii lui. El spera să creeze o expoziție a operelor de artă Asmat pentru Muzeul de Artă Primitivă al tatălui său.

Jurnalele expediției

Jurnalele acestei expediții îl arată pe Rockefeller documentându-se și dialogând cu tribul Asmat, în timp ce colecționa diverse piese de artă. Despre stâlpii bisj, el a scris, potrivit unui articol Smithsonian din 2014: „Acesta a fost un tip de obiect care mi s-a părut inviolabil pentru invadarea comercialismului occidental asupra artei Asmat”. Cu toate acestea, proiectul a luat o întorsătură întunecată pe 17 noiembrie 1961. În acea zi, Rockefeller și antropologul olandez René Wassing navigau în apele din apropierea satului Asmat Otsjanep, când barca lor a luat apă și s-a răsturnat.

Cei doi au rămas în derivă timp de două zile. Pe 19 noiembrie, Rockefeller i-ar fi spus lui Wassing că crede că poate înota între 5 și 10 km până la țărm. El a plecat înot. Dar în timp ce echipele de salvare l-au găsit pe Wassing câteva ore mai târziu, Rockefeller nu a mai fost văzut niciodată.

După ce autoritățile au efectuat o căutare extinsă în zona din jurul bărcii răsturnate, l-au declarat pe Rockefeller mort legal în 1964. El avea doar 23 de ani când a dispărut.

Deși este cu siguranță posibil ca Rockefeller să se fi înecat pur și simplu după ce s-a epuizat înotând, de-a lungul anilor au circulat o serie de teorii privind dispariția sa. Unii au sugerat că Rockefeller a fost răpit, că a fost ucis de rechini sau că pur și simplu a ales să trăiască în afara rețelei în sălbăticia Noii Guinee.

Tribul Asmat în zilele noastre

În urma dispariției lui Michael Rockefeller în Noua Guinee, guvernul indonezian a preluat controlul asupra regiunii Asmat și a început rapid să ia măsuri drastice împotriva tribului Asmat, incendiind casele ceremoniale și descurajându-i pe Asmat să practice multe dintre obiceiurile lor - inclusiv ritualurile de vânătoare de capete și canibalism, potrivi ATI.

Astăzi, mulți dintre Asmat sunt catolici datorită activității misionarilor din zonă, deși au încorporat multe dintre tradițiile lor în ritualurile catolice. Unii copii Asmat frecventează acum școli administrate de guvern și de misionari.

La fel ca multe alte triburi indigene izolate, Asmat încearcă să găsească un echilibru între tehnologia și facilitățile moderne și modul lor tradițional de viață. Conexiunea tot mai strânsă cu lumea exterioară a prezentat, de asemenea, noi provocări pentru Asmat. În ultimii ani, exploatarea forestieră excesivă a amenințat mijloacele de subzistență ale tribului Asmat, care se bazează foarte mult pe lemn pentru sculpturi, locuințe și producția de alimente. În 2000, tribul Asmat a înființat Lembaga Musyawarah Adat Asmat (LMAA), o organizație dedicată exprimării intereselor lor și menținerii modului lor de viață.