Istoria întunecată din spatele Adidas. O dușmănie între naziști a construit un brand de succes

magazin adidas SUA sursa foto: wikimedia.org

Adidas este în prezent a doua cea mai mare companie de îmbrăcăminte sport din lume, după Nike. Cândva niște gânduri modeste s-au transformat într-o fabrică. Aceasta a fost fondată de frații Adolf și Rudolf Dassler în 1924.

De-a lungul celor 97 de ani de activitate, compania cunoscută inițial ca Fabrica de încălțăminte a fraților Dassler, care a început cu Adolf făcând pantofi în spălătoria mamei sale după ce s-a întors din Primul Război Mondial, s-a reinventat de mai multe ori.

Însă, pe drumul către succes, a devenit parte a unui capitol teribil din istoria Germaniei și a declanșat o dispută între frați care a divizat compania, familia lor și chiar micul oraș bavarez din care proveneau.

Începutul unui succes răsunător

Frații Dassler proveneau din Herzogenaurach, Germania, un oraș cu o populație de puțin peste 20.000 de locuitori și cu o tradiție îndelungată în domeniul cizmăriei. În primii ani de activitate ai companiei lor, electricitatea din oraș nu era fiabilă, așa că frații Adi și Rudi au montat o bicicletă staționară pentru a crea suficientă energie pentru a face să funcționeze echipamentul pe care îl foloseau pentru a-și confecționa pantofii sport. Pornind de la aceste rădăcini răzlețe, au avut primul lor mare succes la Jocurile Olimpice din 1936 de la Berlin. Sprinterul american Jesse Owens a fost de acord să alerge în pantofii lor atletici cu crampoane și a câștigat patru medalii de aur, punând pantofii fraților Dassler, cunoscuți atunci sub numele de Geda, pe hartă.

În total, atleții care au concurat cu pantofi Geda la jocurile controversate au obținut șapte medalii de aur, cinci medalii de argint și cinci medalii de bronz. Dintr-o dată, antrenorii și sportivii lor au aflat de existența companiei, iar Adi și Rudi vindeau 200 000 de perechi de pantofi în fiecare an în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial. Atât Adi, cât și Rudi erau membri ai partidului nazist. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, producția de încălțăminte sport a fraților Dassler a fost întreruptă pentru ca fabrica lor să poată fi folosită la construirea unei arme antitanc numită Panzerchreck, un lansator de rachete capabil să arunce în aer tancurile aliate. Se știe că cel puțin nouă muncitori forțați lucrau pentru companie la acea vreme.

Drama din spatele Adidas

Fabrica Geda a fost aproape distrusă de trupele americane în 1945, dar soția lui Adolf a reușit să-i convingă pe soldați că singurul lucru pe care îl producea compania erau pantofii sport.

Când trupele americane au aflat că aceasta era fabrica de pantofi care producea pantofii în care alerga Jesse Owens, au început să cumpere în masă pantofii fraților Dassler. Astfel, pantofii lor au devenit populari printre soldații americani care ocupau zona, fabrica reluându-și scopul inițial. Însă, după cel de-al Doilea Război Mondial, parteneriatul de zeci de ani dintre Adi și Rudi s-a destrămat. Abundă zvonurile cu privire la cauzele care i-au făcut pe frați să treacă de la parteneri la rivali. O teorie susține că nevestele lui Adi și Rudi nu se înțelegeau. O altă cauză potențială a dușmăniei a fost suspiciunea lui Rudi că fratele său le-a dat Aliaților care ocupau Germania informații despre locul în care se afla. Se știe că Rudolf și-a abandonat îndatoririle pe frontul de război și a fost apoi arestat și întemnițat de Aliați în drum spre casă, fiind acuzat că este membru al SS.

Un al treilea zvon presupune că Adolf era gelos pe Rudolf, un afemeiat cunoscut, și bănuia că s-a întâmplat ceva între fratele său și soția sa. Oricare ar fi motivul real, nimeni din familia lui Adolf sau Rudolf nu l-a dezvăluit vreodată. Frații au închis fabrica Geda în 1948. Adolf a fondat apoi Adidas, în timp ce Rudi a înființat o altă companie de încălțăminte cunoscută, Puma.

Adidas sau Puma?

Disputa dintre frați a divizat orașul lor natal, unde cel puțin o persoană din aproape fiecare familie lucra pentru una dintre cele două companii rivale de încălțăminte. Râul Aurach a împărțit orașul. Adidas a ocupat zona de la nord de râu, în timp ce Puma și-a stabilit afacerea la sud de râu. Angajații celor două companii nu vorbeau între ei. De asemenea, mergeau la magazine, frizerii, baruri și brutării separate. Fiecare întreprindere din oraș era cunoscută ca fiind loială fie Adidas, fie Puma, dar niciodată ambelor.

Orașul Herzogenaurach a câștigat chiar porecla de „orașul gâturilor îndoite”, din cauza obiceiului locuitorilor săi de a se uita la pantofii celuilalt pentru a-și da seama dacă vor sau nu să vorbească cu o persoană. Relația dintre frați nu și-a revenit niciodată.

Când Adolf și Rudolf au murit în anii 1970, au fost înmormântați la capetele opuse ale cimitirului din oraș. Între timp, cu Adolf la cârmă, Adidas și marca sa de pantofi cu trei dungi au pătruns masiv pe piața atletică prin introducerea ghetei de fotbal.

Punctul de cotitură

Cupa Mondială din 1954 a fost un punct de cotitură pentru Adidas. Ghetele de fotbal ale lui Adi erau la jumătate din greutatea altor ghete și aveau crampoane detașabile cu șuruburi care puteau fi schimbate în funcție de condițiile meteorologice. Ca urmare a acestei inovații, vest-germanii au șocat lumea prin revenirea de la un deficit de două goluri pentru a învinge Ungaria în finala Cupei Mondiale. Meciul televizat a făcut din Adidas un nume cunoscut în întreaga lume. Cu toate acestea, persistă controverse cu privire la fratele care a fost cu adevărat responsabil pentru inovația care a contribuit la succesul timpuriu al Adidas. Cu toate acestea, nu există nicio îndoială că Adidas, poate stimulată uneori de rivalitatea acerbă dintre frați, a continuat să deschidă noi drumuri pe măsură ce timpul trecea.

În anii 1960, Adidas a dat peste o inovație care avea să devină un element de bază al garderobei pentru oamenii din întreaga lume, atunci când compania și-a extins linia de produse și a introdus treningul. Treningurile erau, desigur, disponibile pentru atleți înainte de aceasta. Cu toate acestea, în 1967, Adidas a adus treningul său, cu semnătura sa cu trei dungi pe brațe și picioare, pentru mase. În anii 1970, când jogging-ul a devenit o modă a fitness-ului în Statele Unite, treningul Adidas a devenit un element de bază în garderoba oricărui entuziast al fitness-ului și a rămas unul de atunci. În anii 1970, Adidas a stabilit o relație cu Cupa Mondială care a dus la furnizarea de către companie a mingilor de fotbal pentru fiecare Cupă Mondială de atunci. În anii 1980, Adidas a făcut o mutare înStatele Unite, înființând Adidas USA în 1986.

Impactul anilor 1990

Încălțămintea și treningul Adidas au transcende joggerii pentru a deveni o parte a culturii pop atunci când grupul rap Run DMC a început să poarte Adidas ca look semnătură și a scris cântecul „My Adidas”. Devotamentul grupului față de brand a fost organic - compania nici măcar nu și-a dat seama ce se întâmpla până când un angajat nu a participat la un concert Run DMC și a fost martor la fața locului. Cu toate acestea, începutul anilor 1990 a fost greu pentru Adidas, iar compania a fost aproape de faliment până când investitorul Robert Louis-Dreyfus a preluat conducerea în 1994. El a realizat că produsele companiei nu trebuiau reinventate, ci aveau nevoie de un marketing mai bun. Adidas a devenit publică în 1995, în același an în care compania și-a lansat primul site web. În calitate de companie publică, Adidas a continuat să inoveze, asociindu-se cu designerul de modă Stella McCartney în 2005. Într-un comunicat de presă care anunța noul parteneriat, McCartney a declarat: „Femeile le iau pe amândouă - sportul și stilul lor - în serios. De ce ar trebui să sacrificăm unul pentru celălalt? Colaborarea cu Adidas este o oportunitate unică de a oferi femeilor pasionate de sport posibilitatea de a alege”. Adăugarea liniei sale a deschis Adidas către o lume de femei care doreau atletism la modă, cu puțin timp înainte de creșterea abruptă a popularității acestei categorii. Relația continuă să dea roade.

Adidas în zilele noastre

La începutul anului 2021, Adidas și McCartney au anunțat un nou parteneriat pentru o linie ecologică de îmbrăcăminte sport. În 2020, Adidas s-a mândrit cu vânzări la nivel mondial de 22,4 miliarde de dolari. Este prima companie de încălțăminte atletică și îmbrăcăminte sport din Europa și a doua ca mărime din lume. În același timp, Puma, cu venituri totale de 5,9 miliarde de dolari în 2020, continuă să îi taie călcâiele în calitate de al treilea mare producător mondial. În prezent, niciuna dintre cele două companii nu este controlată de descendenți ai familiei Dassler, notează Business of Business.