Nu există băutor de ceai, în zilele noastre, care să nu fi auzit de Lipton, una dintre cele mai populare mărci de profil din lume.
Toată lumea bea sau a băut, măcar o dată, un ceai produs de Lipton, aroma acestuia fiind savurată, se spune, zilnic, de peste 200 de milioane de oameni din întreaga lume. Cu 20%, Lipton deține cea mai mare cotă din piața producătorilor de ceai, de trei ori mai mult decât următorul său concurent.
Compania a fost înființată de Thomas Lipton, un băcan din Glasgow, un aventurier care a căpătat experiență în America și care a cumpărat primele plantații de ceai pe insula Ceylon. Thomas Lipton este cel care a adus ceaiul în casele tuturor englezilor și a influențat decisiv stilul de viață englezesc.
Thomas Lipton s-a npscut în 1850, în familia unui băcan din orașul Glasgow, din Scoția. În 1865, la doar 15 ani, el s-a îmbarcat pe un vapor cu destinația Statele Unite și a plecat să-și împlinească visul american, precum alte mii de emigranți din toată lumea.
Vreme de trei ani, a vagabondat prin diverse locuri, în căutare de lucru, până când s-a stabilit la New York și s-a angajat într-o băcănie ca vânzător.
La 21 de ani, având ceva economii și o experiență de viață destul de mare, tânărul Thomas Lipton a revenit acasă, în Scoția, unde și-a deschis primul magazin. La 32 de ani, după o muncă de 11 ani, ajunsese deja la o rețea de 20 de magazine care îi purtau numele. A fost momentul în care a decis să-și extindă afacerile peste Ocean, întrevăzând o oportunitate în Statele Unite.
Îngrijitoarele pentru bătrâni la mare căutare în Italia. Cerere mare, ofertă mică
Așa se face că, în 1885, și-a cumpărat o fabrică de ambalat produse alimentare în Chicago, mai multe depozite, iar mai apoi a deschis și câteva magazine.
Băcanul transformat în producător de ceai
Cinci ani mai târziu, în 1890, Thomas Lipton, în vârstă de 40 de ani, își pierde părinții și, pentru a scăpa de durere pleacă într-o lungă călătorie la Antipozi, în Australia. Era deja un om de afaceri prosper.
În drum, corabia pe care călătorea face o oprire în insula Ceylon, unde antreprenorul scoțian descoperă ceaiul. Cumpără cinci plantații de ceai, însumând 5.500 de acri, aproximativ 2.200 de hectare și se dedică în totalitate acestei afaceri. Se implică în cultivarea și prelucrarea frunzelor de ceai, folosind tot felul de inovații menite să ușureze producția și, implicit să reducă costurile.
Între altele, dezvoltă o rețea de funiculare ce transportau coșurile cu frunze de ceai de pe plantație în locul în care erau prelucrate.
Mai mult pentru a nu depinde de alți transportatori, tot în ideea reducerii costurilor, Thomas Lipton pune bazele propriei flote de clipere – veliere ușoare capabile să dezvolte o viteză foarte mare – pentru transportul ceaiului. Ulterior, acestea aveau să fie înlocuite cu corăbii mai mari și mai rezistente, capabile să transporte cantități mai mari.
A schimbat modul de viață al englezilor
În condițiile în care, în ciuda popularității din ce în ce mai mare, ceaiul rămânea inaccesibil celei mai mari mase a britanicilor, Thomas Lipton a fost cel care a adus ceaiul în toate casele acestora.
Prin inovațiile și prin perfecționarea sistemului de desfacere, el a reușit să reducă costurile de producție și de transport la jumătate, dând lovitura pe piață. Mai mult, pentru ca produsele sale să fie recunoscute de toată lumea, a creat o emblemă menită să atragă atenția cumpărătorilor.
Astfel, pachetele sale erau ușor de identificat în magazine după desenul care înfățișa o fată diucând un coș pe cap și după sloganul „De pe plantațiile de ceai direct în ceașcă”.
În plus a demarat și o amplă campanie publicitară, costumând oameni în hinduși și trimițându-i să colinde străzile și să prezinte prousele. Campania a fost un real succes, iar ceaiul Lipton a ajuns peste tot. A devenit subiect de cântece, de caricaturi sau chiar spectacole de varietăți.
Regina Victoria a devenit o mare admiratoare a ceaiului produs sub marca Lipton, iar în 1897 i-a conferit omului de afaceri titlul de cavaler. Suverana Marii Britanii a considerat că acesta își merită titlul nobiliar datorită aportului pe care l-a adus la formarea unui „nou mod de viață englez”.
Thomas Lipton s-a stins din viață în 1931, la 81 de ani, după ce a construit un adevărat imperiu comercial care se identifică cu ceaiul.