Magazinul Carrefour Orhideea, din cartierul bucureştean Grozăveşti, comercializa ieri telefonul iPhone cu conectare în reţelele Orange, Vodafone şi Cosmote, împotriva politicii Apple de a-l vinde doar prin operatori autorizaţi.
iPhone 8GB de la Apple - un dispozitiv multimedia, care îmbină un telefon mobil cu un player muzical - se vindea, la prima oră, cu 2.099 lei pentru contractul cu abonament şi cu 2.299 fără conectare. „Se vinde bine şi mai avem. Clienţii aleg mai ales telefoanele cu abonament“, ne-a spus responsabilul de raion al magazinului. Drept dovadă, în cursul zilei, ziaristul Alex Rădescu a postat pe blogul personal poze realizate duminică seară în Carrefour Orhideea, în care era prezentată oferta cu abonament la iPhone. Câteva ore mai târziu, responsabilul magazinului ne-a declarat că aparatul „nu se mai vinde cu abonament, telefonul fiind disponibil doar la liber“.
Surse din interiorul companiilor de telefonie mobilă au declarat că imediat ce au aflat cum se vinde telefonul au atras atenţia conducerii Carrefour cu privire la ilegalitate. Apple mizează pe exclusivităţi Politica Apple este aceea de a lansa terminalul într-o ţară printr-un parteneriat cu unul dintre operatorii locali, numai în a cărui reţea iPhone va funcţiona. Astfel, compania obţine o anumită cotă din profitul câştigat de acel operator de pe urma telefonului.
Carrefour, fără a avea un acord cu Apple, folosea parteneriatul avut cu operatorii mobili locali pentru a distribui un telefon „spart“, adică cu softul piratat (fără acordul Apple, care are drepturi de autor pe softul instalat pe telefon). Astfel, compania americană era scoasă total din ecuaţie.
Mai simplu, este vorba de un fel de distribuţie „la vedere“ a unui bun, asupra căruia drepturile le are o companie, care nu obţine în acest caz niciun profit de pe urma acestora. În cazul de faţă, Carrefour oferea abonamente Orange şi Vodafone şi discounturi la preţul iPhone pentru cei care încheiau abonamentul pe o perioadă de timp, ca şi cum ar fi fost vorba de un terminal oarecare, nu unul pe care compania producătoare (Apple) refuză să-l distribuie fără o înţelegere prealabilă cu comerciantul.