Investiţiile în economie atrag afacerile conexe

Investiţiile în economie atrag afacerile conexe

Cu cât o afacere produce mai multe efecte în jurul ei, creând locuri de muncă, cu atât se poate spune că "efectul de multiplicare" este mai pronunţat.

E efectul de multiplicare dă valoarea reală a unei afaceri. Se vorbeşte adesea despre valoarea locurilor de muncă "indirecte" şi de faptul că, în unele cazuri, sunt mai importanţi furnizorii decât producătorul în sine. Dar sunt puţini cei care înţeleg cu adevărat sensul acestor cuvinte. O investiţie nu are doar efecte imediate. Dimensiunile impactului său sunt mult mai mari decât ne dăm seama la prima vedere, iar cu cât investiţia este mai mare, cu atât efectele conexe se extind mai mult.

Astfel, despre un business care produce efecte mai semnificative în jurul său - prin afacerile conexe, furnizori şi parteneri -, se poate spune că are un "efect de multiplicare" mai pronunţat.

Dacia - sau cum 17.000 este un număr mic

Să luăm, bunăoară, cazul uzinelor de la Mioveni (judeţul Argeş), care fac parte din grupul francez Renault. Numărul salariaţilor din România ai companiei Renault este de aproximativ 17.000. Cifra pare mare, până când ne dăm seama că de pe urma prezenţei francezilor în România a luat naştere o întreagă reţea de furnizori şi alte companii - peste 800 la număr, potrivit specialiştilor.

Însumate, aceste companii au creat simţitor peste 120.000 de angajaţi. Dintr-odată, cele 17.000 de locuri de muncă direct create de Renault nu mai par atât de multe - dar fără ele nu ar exista nici restul de peste 100.000, care aduc un venit destul de mare statului.

Ford - vin americanii

În cazul altei investiţii din sectorul auto, cea a companiei americane Ford la Craiova, efectele secundare abia încep să se vadă, dar ele vor fi resimţite dincolo de Cetatea din Bănie pe viitor. Astfel, Ford preconizează că va angaja aproximativ 4.500 de oameni în primăvara anului viitor, cifra totală urmând să fie de 6.000 de locuri de muncă direct create la Craiova. Acestora li se adaugă locurile de muncă din reţeaua de furnizori, care începe acum să prindă contur.

Săptămâna trecută, la Caracal s-a deschis o fabrică a unui furnizor Ford, unde vor lucra 400 de oameni. Pe termen lung, Ford preconizează că fiecare loc de muncă din uzinele de la Craiova va mai crea încă cinci în alte companii. Astfel, de la cele 6.000 de locuri de muncă iniţial menţionate ajungem la 30.000, aici în România.

Aurul şi Apusenii

Ţinând cont de cele de mai sus, cei care spun că proiectul Roşia Montană nu va crea decât "câteva" sute de locuri de muncă dau dovadă fie de rea credinţă, fie de ignoranţă. Pentru fiecare loc de muncă de la mina auriferă vor fi create multe altele.

Analiştii englezi de la Oxford Policy Management vorbesc de un factor mediu de multiplicare a locurilor de muncă în industria minieră de patru locuri de muncă indirecte la unul direct. Astfel, mina va fi responsabilă, fie şi în mod indirect, de câteva mii de locuri de muncă. E vorba de utilaje şi cei care le manevrează sau le repară, de cei care produc piesele lor de schimb. E vorba de şoferi, ingineri, energeticieni, chiar şi bucătari. Iar într-o zonă în care şomajul este mult peste media României, cele "câteva sute", pe termen lung, contează - darămite alte câteva mii de locuri de muncă pe care bunul simţ şi experienţele anterioare nu ne permit să nu le luăm în calcul. Citiţi şi:

  • Steven van Groningen, preşedintele CIS: Mediul de afaceri din România e prea corupt
  • Cum poate România să ajungă la deficit bugetar zero, în patru ani

Ne puteți urmări și pe Google News